• Secret­lyMe
    Äldre 18 Apr 18:28
    1078 visningar
    17 svar
    17
    1078

    Svårt att bli gravid - är det fler i samma sits?

    Hej FL:are.

    Jag är en tjej på 24 år med sambo på 27 år. Vi har haft en relation nu i drygt 7 år.

    Vi har haft oskyddat sex i några år och förra året började vi försöka aktivt för att få barn. Vi har nu passerat ett år av försök utan att ha blivit gravida.

    Som jag läst mig till lite på FL bland annat blir man inte beviljad hjälp för barnlöshet vid för högt bmi. Mitt bmi är dock inte allt för högt men skulle behöva gå ner 10-15kg. Har även regelbunden menscykel och "hittat" ägglossning genom ältest och temp.

    Vi har som sagt inte lyckats bli gravida och jag börjar bli så nedsjunken i tanken om vi någonsin kommer få barn. Jag slutade med minipiller när jag var 17 år (pillerna strulade till min menscykel) och har inte använt något annat preventivmedel. Har däremot varit gravid förr men detta slutade i mf, men detta var inte med min nuvarande partner.

    Är det fler i samma sits? Någon som har tips & råd på hur man underlättar denna psykiska påfrestning?

    Alla dessa husmorstips om folsyra, bisolvon osv funkar inte för oss så dessa tips är inte nödvändiga.

    Kram på er.

  • Svar på tråden Svårt att bli gravid - är det fler i samma sits?
  • Äldre 18 Apr 18:58
    #1

    Inte ska du misströsta än inte! Glad  Att ha varit gravid även om det blev m.f räknas som mycket positivt i dessa sammanhang. Då finns inga direkta hinder att bli gravid för din del. Har du äl återstår då äggkvaliteten och spermierna,men det får ni kolla via utredning och sen gå vidare efter vad de säger då. Fattas 10 kg till hjälp kanske det kan bli en sporre att gå ner. Det i sig kan kanske t.o.m räcka för att bli gravid. Så det finns många vägar än att prova.  {#emotions_dlg.flower}

    Hur man överlever psykiskt?
    Ta en dag i taget
    Skippa allt vad gravtest heter!
    Undvik sånt som får dig att må dåligt som t.e.x gravida och bebisar eller dop eller vad det nu kan vara
    Fräs ifrån om folk kommer med frågor eller dumma råd!

    Lycka till!

  • Äldre 18 Apr 20:27
    #2

    Hej
    Nej du är definitivt inte ensam om att vara i denna sitsen för här har du ett par som har samma längtan efter barn. Jag och min man är 27 år gamla och har försökt under 2 års tid aktivt försökt att bli gravida. Vi har varit tillsammans i 5 år och sett många av nära och kära som fått sina små mirakel.

    Vi fick i oktober förra året veta att vi aldrig kommer kunna få barn på
    naturlig väg då jag lider av en lindrig form av pco samt att karln har ett lägre antal spermier än vad som är normalt. Var inte lätt för någon av oss då vi fick veta vad som var fel på oss, men istället för att splittra oss så förde de oss samman.

    Det är helt klart inte lätt att gå igenom detta psykiskt, men så länge man pratar med varandra om hur man känner hela tiden så känns det lättare. Sen tror jag inte på att undvika situationer som har med barn att göra utan dela deras glädje. För man har snart nog sitt egna mirakel och då vill man att andra ska vara glad för ens skull.

  • Secret­lyMe
    Äldre 18 Apr 22:08
    #3
    Jag är bara jag skrev 2015-04-18 18:58:37 följande:

    Inte ska du misströsta än inte!   Att ha varit gravid även om det blev m.f räknas som mycket positivt i dessa sammanhang. Då finns inga direkta hinder att bli gravid för din del. Har du äl återstår då äggkvaliteten och spermierna,men det får ni kolla via utredning och sen gå vidare efter vad de säger då. Fattas 10 kg till hjälp kanske det kan bli en sporre att gå ner. Det i sig kan kanske t.o.m räcka för att bli gravid. Så det finns många vägar än att prova. 

    Hur man överlever psykiskt?

    Ta en dag i taget

    Skippa allt vad gravtest heter!

    Undvik sånt som får dig att må dåligt som t.e.x gravida och bebisar eller dop eller vad det nu kan vara

    Fräs ifrån om folk kommer med frågor eller dumma råd!

    Lycka till!


    Blir lätt att man misströstar i detta läget men förstår precis vad du menar.

    Jag har lite svårt att gå ner i vikt eftersom att jag har en typ av ätstörning. Jag lyckades dock gå ner 22kg för tre år sedan men slutade röka förra året och gick upp 10kg. Sedan dess har det varit väldigt svårt mentalt att gå ner igen.

    Tack för dina tips, jag finner dom faktiskt mycket hjälpsamma!
  • Äldre 18 Apr 22:14
    #4

    Jag vill inte skrämma upp dig, men det kan ju vara så att det är mannens spermier det är fel på med tanke på att du varit gravid o tidigare förhållande. Det finns faktiskt män som inte har några spermier alls, eller ett mycket lågt antal. Om du väger för mycket för utredning hade jag gjort ett spermatest privat, alternativt beställt ett hemmatest på nätet. Hoppas att det ordnar sig!

  • Secret­lyMe
    Äldre 18 Apr 22:15
    #5
    FruP88 skrev 2015-04-18 20:27:19 följande:

    Hej

    Nej du är definitivt inte ensam om att vara i denna sitsen för här har du ett par som har samma längtan efter barn. Jag och min man är 27 år gamla och har försökt under 2 års tid aktivt försökt att bli gravida. Vi har varit tillsammans i 5 år och sett många av nära och kära som fått sina små mirakel.

    Vi fick i oktober förra året veta att vi aldrig kommer kunna få barn på

    naturlig väg då jag lider av en lindrig form av pco samt att karln har ett lägre antal spermier än vad som är normalt. Var inte lätt för någon av oss då vi fick veta vad som var fel på oss, men istället för att splittra oss så förde de oss samman.

    Det är helt klart inte lätt att gå igenom detta psykiskt, men så länge man pratar med varandra om hur man känner hela tiden så känns det lättare. Sen tror jag inte på att undvika situationer som har med barn att göra utan dela deras glädje. För man har snart nog sitt egna mirakel och då vill man att andra ska vara glad för ens skull.


    Ja, under försökens gång hinner många i ens närhet bli gravida och få barn. Bara under detta år har jag haft minst tre i min krets som fått barn varav lättare bekanta som blivit gravida är betydligt fler.

    Beklagar att ni fått detta besked :/ Det är det jag är rädd för att få oxå. Däremot är jag rätt säker på att jag inte har pco men mycket möjligt att jag hade när jag vägde betydligt mer. Då var min cykel än mer oregelbunden medan den nu endast diffar på två tre dagar beroende på när min ägglossning infaller.

    Vi pratar inte så mycket om det här hemma. Jag känner inte att min sambo förstår vad det är jag känner och går igenom. Vi längtar enormt båda två och vi står på samma sida, men det blir lixom inte att vi pratar mer än "nödvändigt" om det. Det är lite därför jag vänder mig till andra FL:are. :)

    Jag har faktiskt valt att undvika lite av dessa situationer. De närmsta kan jag glädjas för, men när det blir för mycket undviker jag tex facebook och Instagram för att inte få för stor "dos" av andras lycka. Det är ju ren avundsjuka och sorg från min sida.

    Tack för att du tog dig tid att skriva. Hur ser det ut framöver för er med bebisverkstan?
  • Äldre 18 Apr 22:16
    #6

    Jag och min sambo försökte 1 1/2 år innan vi blev gravid. Var oxå lite överviktigt och gick ner 10 kg precis innan plusset. Då var vi 22 och 23. Dom säger ju att såfort man slutar tänka på att man vill bli gravid så blir man det. Hur det nu är möjligt liksom. Ni vill inte gå och testa er på sjukhuset? Kolla om någonting är fel? Det fick vi göra och allt såg ju bra ut men det tog bort stor lättnad från mina axlar. Har tyvärr inte så många tips förutom att kolla er kan vara skönt, att veta att allt är ok. Ja och ägglosningstester som du körde med. Tur att det är lite kul att försöka få barn iaf :) håller tummarna för dig!

  • Secret­lyMe
    Äldre 18 Apr 22:20
    #7
    Seven Costanza skrev 2015-04-18 22:14:54 följande:

    Jag vill inte skrämma upp dig, men det kan ju vara så att det är mannens spermier det är fel på med tanke på att du varit gravid o tidigare förhållande. Det finns faktiskt män som inte har några spermier alls, eller ett mycket lågt antal. Om du väger för mycket för utredning hade jag gjort ett spermatest privat, alternativt beställt ett hemmatest på nätet. Hoppas att det ordnar sig!


    Nej nej, finns inget att skrämma upp då jag vet att det inte alltid är kvinnan det är fel på. Vi har misstänkt att det beror på min sambo men han känner sig väldigt obekväm med spermietest hemma. Vi har därför kommit fram till att den dagen, om den dagen kommer, som det blir utredning så gör han ett test då. För oavsett om vi gör hemmatest nu kommer inte sjukhuset göra något för oss pga mitt högre bmi.

    Tack för tipset om privatklinik, men jag känner inte att det är aktuellt för oss i nuläget.
  • Secret­lyMe
    Äldre 18 Apr 22:24
    #8
    banan123 skrev 2015-04-18 22:16:53 följande:

    Jag och min sambo försökte 1 1/2 år innan vi blev gravid. Var oxå lite överviktigt och gick ner 10 kg precis innan plusset. Då var vi 22 och 23. Dom säger ju att såfort man slutar tänka på att man vill bli gravid så blir man det. Hur det nu är möjligt liksom. Ni vill inte gå och testa er på sjukhuset? Kolla om någonting är fel? Det fick vi göra och allt såg ju bra ut men det tog bort stor lättnad från mina axlar. Har tyvärr inte så många tips förutom att kolla er kan vara skönt, att veta att allt är ok. Ja och ägglosningstester som du körde med. Tur att det är lite kul att försöka få barn iaf :) håller tummarna för dig!


    Grattis till er! :)

    Vi vill testa oss men jag nekas eftersom jag har ett för högt bmi och rekommenderas att gå ner i vikt. Vad jag fått höra från andra är de stenhårda med sånt.

    Ägglossningstester har jag nu slutat köra med, likadant vad gäller att tempa. Musten har gått ur mig och jag känner mig så ledsen och förtvivlad. Det gör ju att hela sexgrejen just nu känns mycket mindre lustfyllt.. Men schemasexet var ju värre.

    Tack för att du skrev!
  • Äldre 19 Apr 05:53
    #9
    SecretlyMe skrev 2015-04-18 22:15:34 följande:
    Ja, under försökens gång hinner många i ens närhet bli gravida och få barn. Bara under detta år har jag haft minst tre i min krets som fått barn varav lättare bekanta som blivit gravida är betydligt fler.

    Beklagar att ni fått detta besked :/ Det är det jag är rädd för att få oxå. Däremot är jag rätt säker på att jag inte har pco men mycket möjligt att jag hade när jag vägde betydligt mer. Då var min cykel än mer oregelbunden medan den nu endast diffar på två tre dagar beroende på när min ägglossning infaller.

    Vi pratar inte så mycket om det här hemma. Jag känner inte att min sambo förstår vad det är jag känner och går igenom. Vi längtar enormt båda två och vi står på samma sida, men det blir lixom inte att vi pratar mer än "nödvändigt" om det. Det är lite därför jag vänder mig till andra FL:are. :)

    Jag har faktiskt valt att undvika lite av dessa situationer. De närmsta kan jag glädjas för, men när det blir för mycket undviker jag tex facebook och Instagram för att inte få för stor "dos" av andras lycka. Det är ju ren avundsjuka och sorg från min sida.

    Tack för att du tog dig tid att skriva. Hur ser det ut framöver för er med bebisverkstan?
    Just nu så håller vi på med våran andra omgång av ivf-behandling. Ska in på första ultraljudet nu på tisdag för att se hur hormonstimuleringen går. Sen får vi se vad slutresultatet blir efter allt detta;)
  • Secret­lyMe
    Äldre 19 Apr 10:36
    #10
    FruP88 skrev 2015-04-19 05:53:19 följande:

    Just nu så håller vi på med våran andra omgång av ivf-behandling. Ska in på första ultraljudet nu på tisdag för att se hur hormonstimuleringen går. Sen får vi se vad slutresultatet blir efter allt detta;)


    Önskar dig all lycka till :)
  • Äldre 19 Apr 17:10
    #11
    SecretlyMe skrev 2015-04-19 10:36:02 följande:
    Önskar dig all lycka till :)
    Tack så mycket????
  • Äldre 19 Apr 17:34
    #12
    FruP88 skrev 2015-04-19 17:10:31 följande:
    Tack så mycket????
    De blev fel i inlägget för ska vara en :) och inte frågetecken
  • Secret­lyMe
    Äldre 19 Apr 19:29
    #13
    FruP88 skrev 2015-04-19 17:34:22 följande:

    De blev fel i inlägget för ska vara en :) och inte frågetecken


    Haha ja det brukar bli så av nån anledning :p
  • katink­a
    Äldre 19 Apr 19:59
    #14

    Högt BMI kan vara problematiskt för fertiliteten för vissa. Men har du regelbunden cykel och hittar din äl har jag svårt att se att det är problemet. Gravid har du ju dessutom blivit. Med beskrivning av detta och att ni försökt aktivt ett år och haft oskyddat såpass länge. Jag tror inte ni skulle nekas utredning. Känns lite som att ni undviker att bita i det sura äpplet med att söka hjälp.

  • Secret­lyMe
    Äldre 19 Apr 20:12
    #15
    katinka skrev 2015-04-19 19:59:59 följande:

    Högt BMI kan vara problematiskt för fertiliteten för vissa. Men har du regelbunden cykel och hittar din äl har jag svårt att se att det är problemet. Gravid har du ju dessutom blivit. Med beskrivning av detta och att ni försökt aktivt ett år och haft oskyddat såpass länge. Jag tror inte ni skulle nekas utredning. Känns lite som att ni undviker att bita i det sura äpplet med att söka hjälp.


    Ja det kan låta så men det är inte fallet :) Sjukhuset tar inte emot dessa ärenden under sommaren och därför har vi valt att vänta med det till hösten.

    Varför vi inte söker privat klinik är för att det känns onödigt dyrt om vi ändå får möjligheten till hjälp på sjukhuset.

    Vad gäller min vikt är det något jag konstant kämpar med varje dag, speciellt mentalt. Tyvärr är det inte så enkelt som många får det att verka som att ändra på ett destruktivt beteende.

    Vad var meningen med ditt inlägg egentligen? Tycker inte att jag fick något informativt utifrån det jag frågat om.
  • Äldre 19 Apr 21:07
    #16
    SecretlyMe skrev 2015-04-18 22:24:31 följande:

    Grattis till er! :)

    Vi vill testa oss men jag nekas eftersom jag har ett för högt bmi och rekommenderas att gå ner i vikt. Vad jag fått höra från andra är de stenhårda med sånt.

    Ägglossningstester har jag nu slutat köra med, likadant vad gäller att tempa. Musten har gått ur mig och jag känner mig så ledsen och förtvivlad. Det gör ju att hela sexgrejen just nu känns mycket mindre lustfyllt.. Men schemasexet var ju värre.

    Tack för att du skrev!


    Tack! :)

    Men ring ock kolls med dom iaf! Vart bor du? I helsingborg brydde dom sig inte om vikten!
  • Secret­lyMe
    Äldre 20 Apr 10:37
    #17
    banan123 skrev 2015-04-19 21:07:57 följande:

    Tack! :)

    Men ring ock kolls med dom iaf! Vart bor du? I helsingborg brydde dom sig inte om vikten!


    I norrland :) Vi får se efter sommaren!
Svar på tråden Svårt att bli gravid - är det fler i samma sits?