• Anonym (Skiter i)

    Jag kallas Sveriges snålaste men det skiter jag i.

    Jag är en kvinna som tycker om att hushålla och uppnå vinstmaximering i alla avseenden. Många har kritiserat mig för att vara snål, vilket jag inte är! Jag är bara smart ekonomisk och folk är avundsjuka. Såhär rullar jag göra:

    - jag följder med någon vän i dennes bil när denne ska handla. Jag har samlat på mig alla möjliga rabattkuponger till köpet.

    - vissa varor får man bara köpa ett exemplar av på grund av prissänkningen. Då tar jag med mig min man, och mina barn då att alla plockar åt sig en vara och går till olika kassor.

    -inspirerat av en amerikansk dokusåpa har jag lärt mig att jag ska skala bananerna dom jag ska ha. Sedan stoppar jag dem i en påse. Jag tänker inte betala för bananskal som jag inte äter. Samma sak med tomater, jag tar bort kvistarna, knopparna på paprika och äpplen,

    -jag lärde mig också från samma dokusåpa att enbart låta en lampa vara tänd i huset, och det är den lampan i vilket rum man befinner sig i. Lämnar man rummet/hallen etc. ska lampan släckas!

    -och duschen ska gå till på så sätt att man snabbt blöter kroppen i några sekunder. Stänger vattnet. Tvålar in. Och duschar av. Vattnet får maximalt slösas under 1 minut i duschen per person hos oss! Vatten kostar pengar!

    -ouppäten ketchup/dressing etc på tallriken läggs tillbaka i flaskan.

    -ris, pasta etc, så inte äts upp från tallriken tvättas och lägga i kylen.

    -från den amerikanska dokusåpan lärde jag mig att man kan laga lasagne i diskmaskinen. Har aldrig testat.

    Har ni fler tips ni använder?

  • Svar på tråden Jag kallas Sveriges snålaste men det skiter jag i.
  • Nayaa

    Och bananerna håller sig fräscha länge utan skal förstår jag?

  • Anonym (hoajajaj)

    När jag går förbi en fontän brukar jag doppa svansen som hastigast - voilà, en kroppsdel mindre att tvätta därhemma! 

  • Anonym (Blaha)

    Fräscht med begagnad ketchup med diverse matrester i, urk!

  • Almina

    Haha, jag hoppas du skojar! Åtminstone en del av "sparknepen" är väl lite att ta i...?

    Om du åker med en kompis för att handla hoppas jag du betalar din del av resan, annars ÄR du snål. Rabattkuponger är väl ok, och om man orkar krångla med hela familjen till affären så är det väl ok så länge man inte gör som jag har varit med om, att mamman ska betala separat för alla barnens varor vilket gör att det tar en evig tid... Men oftast brukar väl erbjudandet vara ett visst antal per hushåll och då är det ju fel att göra så.

    Att skala bananerna är så klart inte heller ok. Kilopriset är ju uträknat utifrån bananer med skal. Blir inte bananerna väldigt snabbt dåliga sen? Även när man tar bort kvistarna på tomaterna så förkortas hållbarheten. Så det känns inte särskilt smart.

    Att i te ha lampor tända i rum där man inte är känns väl ganska rimligt. Så brukar jag också göra, det känns onödigt att ha tänt överallt. Men i vissa mer allmänna rum eller genomgångsrum kan det få vara tänt för att inte huset ska kännas så mörkt.

    Att duscha tycker jag är skönt och avslappnande, så att göra det sådär extremt kort skulle jag inte göra även om det kan spara lite pengar... Lite vardagslyx unnar jag mig gärna

    Ett bad lite då och då unnar jag mig också!

    Att lägga tillbaka mat som man har ätit från känns direkt ohygieniskt. Är det inte bättre att se till att inte ta för mycket från början? Hos oss lämnar vi aldrig mat på tallriken.

    Lasagne i diskmaskinen? Det låter ju som en höjdare... INTE! Vad skulle vara vitsen med det?

    Om man vill spara pengar så ska man väl tänka på att inte ha onödiga prenumerationer eller dyra abonnemang. Och att inte handla på kredit eller ta konsumtionslån. Se över uppvärmningen om man bor i hus.


    Anonym (hoajajaj) skrev 2015-04-18 20:05:42 följande:

    När jag går förbi en fontän brukar jag doppa svansen som hastigast - voilà, en kroppsdel mindre att tvätta därhemma! 


    Perfekt tips!
  • Aniiee

    Ja, jag har ett par tips:
    Flytta ut på landet och bli självförsörjande i maten. Eller börja odla på balkongen och/eller i trädgården. Billigt, närodlat och spännande.

    SLUTA köpa bananer. Värre miljöbov.....

    Förbered dig på att du och dina barn kommer gå i clinch när de blir vuxna och flyttar hemifrån och de får duscha så länge de vill. Eller bara vänta tills de är tonåringar...


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Vilma)

    Hemma hos oss brukar vi också bara ha lampan tänd i de rummen vi befinner oss i, men det gör vi endast av miljöskäl.

    Och när det gäller duschen tar jag ibland en snabb intvålning och avsköljning av kroppen på ca 5 minuter men de gånger jag tvättar håret tar ju det självklart längre tid. Men du och din familj kanske aldrig tvättar håret?

  • Anonym (Tsss)

    Lasagne i ugnen?
    Lägga tillbaka ketchup?
    Nädu, sälj din internet-apparat och säg upp internetuppkopplingen så kan du tjäna en slant och vi andra lite tid.

  • Anonym (Tsss)
    Anonym (Tsss) skrev 2015-04-18 21:06:14 följande:

    Lasagne i ugnen?
    Lägga tillbaka ketchup?
    Nädu, sälj din internet-apparat och säg upp internetuppkopplingen så kan du tjäna en slant och vi andra lite tid.


    I diskmaskinen*
    Ugnen var inget nytt för mig.... Drömmer
  • Dr Mupp
    Tecum skrev 2015-04-18 20:45:38 följande:

    Tips: Använd papprets båda sidor när du torkar dig i röven...


    Eller  ännu billigare, strunta i pappret och använd handduken.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Nja.)

    Att snyltåka till affären är snålt, såvida du inte betalar din del av resan borde du sluta med det. Rabattkuponger -fine.

    Övriga grejer gör du ju som du vill med. Jag försöker också släcka lampor, men är inte nitisk. Ska jag röra mig mycket i huset så vill jag inte tända och släcka så ofta, det sliter ju på lampan också har jag för mig, och kan göra att de går sönder snabbare. Och att byta lampa är också en kostnad.

    Duschar gör jag så länge jag vill, vilket ofta är rätt länge. Något jag njuter av! Och gärna betalar för.

    River inte av stjälkar m.m. I affären, snarare tar jag gärna tomater med stjälkar på för hållbarhets skull. En enda tomat som blir för gammal lär ju motsvara ett års stjälkar, elle så...

    Bananer är ju rent löjligt om man tar av skalen på.

    Mat som legat på tallrik som man ätit från kommer INTE in i kylen eller tillbaka i någon förpackning. Bakteriehärdsvarning! Vi kan dock äta av barnens ouppätna mat, innan vi själva tar mer. Däremot så försöker vi givetvis att inte laga mer mat än vi äter upp, eller gör matlådor på. Och absolut inte lägga upp på tallriken me än vi äter. Svårt med barnen dock, de är nyckfulla i sitt ätande och vi vill ju att de ska smaka och lära sig.

  • Anonym (Nja.)

    Tvetydig mening där, klockan börjar bli mycket. Det jag menar är att TS bör betala sin del av resan till affären, om hon ska åka dit med vänner. Gör hon inte det, alltså betalar för sig, bör hon sluta åka med. (Snyltåka)

  • Vlad

    Spontan reflektion på listan (om vi nu utgår från att jag tar trådstarten seriöst)

    - Samåkning är ju bra och ekonomiskt och hade bara varit sparsamt om det inte vore för att det verkar som att du inte själv bidrar med något. Du gör att dina vänners shopping blir mer besvärlig och ger inget tillbaks, vilket gör det snålt.
    - Åker man och barn också med den där vännen som "ändå ska och handla"? Ok ... (men det är ju fint att ni gör saker tillsammans)
    - Bananerna, låter både snålt och dumt. 
    - Det låter ju bra och sparsamt att göra det till en vana att släcka efter sig (så länge det inte handlar om att man bara är ute ur rummet i en kvart, för då blir det inte meningsfullt).
    - Om syftet med duschen enbart är att bli ren är det väl bra att inte slösa med vattnet.
    - Testa att inte ta så mycket ketchup från början istället. Det lär ju påverka hållbarheten att hälla tillbaks, låter mest dumsnålt. 
    - Lär er att inte ta mer mat än vad ni tänker äta upp istället. 

    Mitt eget generella tips för sparsamhet är att reflektera över vad jag behöver och strunta i erbjudanden i stil med "köp tre betala för två" om jag inte hade tänkt köpa tre från början.

    Mer specifika är väl saker som att dela på kryddväxter och plantera om i flera krukor, planera matinköpen, göra om uttjänta handdukar till skurtrasor, laga saker som har gått sönder, ta med matsäck. Alltså ganska vanliga saker.

  • Anonym (Skiter i)

    Här är den där lilla dokusåpa på några minuter som jag fått inspiration ifrån

  • Rakad Apa

    Haha, fan vilken luffare du är TS...


    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
Svar på tråden Jag kallas Sveriges snålaste men det skiter jag i.