• Pyssling11

    frågor kring ivf

    19 maj har vi fått tid för ett första besök på en ivf klinik. Jag hoppas innerligt att vi hinner komma igång med behandlingen innan dom stänger för semestern. Men är inte riktigt påläst än hur det hela kommer gå till. Har regelbunden mens och vårat problem är att jag har för trånga passager till äggledarna.

    Äter levaxin och har ändrat dos nu föröver en månad sen ,tog nya prover igår för att se så jag ligger på rätt nivå. Hoppas att svaren är positiva så har man en mindre sak att tänka på iaf ;) Har sagt det att vi gärna tar en tidigare tid om det kommer ett återbud så det går man runt och hoppas på Om dagarna.

    Är det innan eller efter mensen man börjar med hormonbehandlingen?!

  • Svar på tråden frågor kring ivf
  • fröken fegis

    Hej!
    Det beror på om du ska göra långa eller korta protokollet. Långa protokollet börjar med nässpray ca en vecka före förväntad mens, korta protokollet börjar med sprutor på typ 3:e mensdagen tror jag. Har gjort långa själv så korta är jag inte helt säker på.

  • Pyssling11
    fröken fegis skrev 2015-04-19 09:51:23 följande:

    Hej!
    Det beror på om du ska göra långa eller korta protokollet. Långa protokollet börjar med nässpray ca en vecka före förväntad mens, korta protokollet börjar med sprutor på typ 3:e mensdagen tror jag. Har gjort långa själv så korta är jag inte helt säker på.


    Ja det är ju det vi inte riktigt vet än...otålig som man är ???? Vet inte vad dom går på när dom bestämmer om man får ta det långa eller korta protokollet. Du behöver inte svara om du inte vill men hur kommer det sig att du får köra det långa?

    Jag hoppas ju innerligt att man kommer dit "i rätt tid" så att säga så man inte behöver vänta på mensen i flera veckor osv.
  • fröken fegis
    Pyssling11 skrev 2015-04-19 21:16:12 följande:
    Ja det är ju det vi inte riktigt vet än...otålig som man är ???? Vet inte vad dom går på när dom bestämmer om man får ta det långa eller korta protokollet. Du behöver inte svara om du inte vill men hur kommer det sig att du får köra det långa?

    Jag hoppas ju innerligt att man kommer dit "i rätt tid" så att säga så man inte behöver vänta på mensen i flera veckor osv.
    Skulle gärna svara på det om jag visste :) Min doktor här hemma (utför inte IVF) sa att kliniken vi valde har långa programmet som standard och att de alltid provar det först. Vet inte om det ev kan ha med ålder att göra också (är 35), tycker man läser det ofta här på FL att många får göra långa pga de är lite äldre. Men jag vet faktiskt inte vad som avgör. Tror dock att de flesta kliniker kör korta protokollet som standard vid 1:a försök. Vart är det ni ska gå?
  • Pyssling11

    Vi har valt fertilitetsutredning i Göteborg. Har läst mkt positivt om dom samt att jag även fick ett bra intryck av dom över telefon ?

  • fröken fegis
    Pyssling11 skrev 2015-04-20 20:35:55 följande:

    Vi har valt fertilitetsutredning i Göteborg. Har läst mkt positivt om dom samt att jag även fick ett bra intryck av dom över telefon ?


    Ok. Är samma som Carlanderska? Eller är det två helt olika kliniker? Vi valde mellan Carlanderska och Carl von Linné och valde Cvl bara för att de samarbetar med vår "hemmadoktor" i Jönköping. Tyckte att de verkade mkt bra på Carlanderska också. De brukar nog köra korta protokollet som standard tror jag. :)
  • Pyssling11
    fröken fegis skrev 2015-04-20 20:43:25 följande:
    Ok. Är samma som Carlanderska? Eller är det två helt olika kliniker? Vi valde mellan Carlanderska och Carl von Linné och valde Cvl bara för att de samarbetar med vår "hemmadoktor" i Jönköping. Tyckte att de verkade mkt bra på Carlanderska också. De brukar nog köra korta protokollet som standard tror jag. :)
    Knasig rättstavning- fertilitetscentrum ska det stå! Ja, Det är samma som carlanderska ;) Carl von linne visste jag inte ens att det fanns :O Trodde det bara var Carlanderska och Nordic Ivf i gbg.. Fast det var väl tur att jag inte visste om den för då hade jag haft ännu mera beslutsångest hehe.
Svar på tråden frågor kring ivf