• Anonym (Suck)

    Varför ska jag börja jobba före utsatt tid?

    Jag blir så irriterad. Kommer alltid till jobbet tio minuter innan så jag ska kunna koppla av innan jag börjar, förbereda mig inför på dagen samt hämta allt jag behöver i jobbet. Men när jag tittar på mitt schema ser jag alltid att direkt efter jag börjar ska jag vara flera minuter bort... Vilket innebär att jag ena delen måste åka innan jag börjar få lön eller att jag måste bli sen. Jag har påpekat detta för cheferna i flera månader men ingen förändring görs. Det är inte rimligt att jag ska börja 07.00 och klockan 07.02 ska jag vara på ett ställe som normalt tar 10-20 minuter att köra till.

  • Svar på tråden Varför ska jag börja jobba före utsatt tid?
  • Anonym (Smulis)

    Kan du inte få reda på vart du ska vara dagen innan?

  • Tom Araya

    Jag behöver mer underlag:
    Vad för slags jobb är det?
    Din egen bil?
    Vad för slags grejer måste du ha med?
    Kan du ta förberedelserna och grejerna det sista du gör dagen innan istället?

  • DickRex

    Beror väl på vart ditt "arbetsställe" är. Måste du till jobbet först så är det ditt "arbetsställe" där du ska vara vid arbetstidens början. Kan du åka direkt till "kunden" så kan det eller ditt hem vara vara arbetsstället. Är inte helt hundra på vad jag pratar om, men som du har det nu så är det fel.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Ess
    DickRex skrev 2015-04-19 07:23:23 följande:

    Beror väl på vart ditt "arbetsställe" är. Måste du till jobbet först så är det ditt "arbetsställe" där du ska vara vid arbetstidens början. Kan du åka direkt till "kunden" så kan det eller ditt hem vara vara arbetsstället. Är inte helt hundra på vad jag pratar om, men som du har det nu så är det fel.


    Så har vi det.
    Vi ska antingen va inne på kontoret när arbetstiden börjar. Eller så har vi fått reda på att vi ska va hos en kund ett par veckor, och då ska vi direkt ut till kunden och va där vid arbetstidens början.
  • Fjärilslarv
    helene 355 skrev 2015-04-19 07:02:49 följande:

    låter som du jobbar inom hemtjänsten ;P
    de är väl bara att komma lite senare dit eller?


    nej det är inte bara att vara lite sen, för då blir hela dagen sen och risken är stor att man inte får någon lunch. Japp jag har själv jobbat inom hemtjänsten och att kunna ta 30 min lunch var lyx, oftast blev det till att värma matlådan och äta den på vägen till nästa brukare, antingen i bilen eller gåendes. 
    och för att tillägga så står det alltid att vi ska ha 30 min lunch, men vi fick aldrig reda på vart vi skulle vara förrens på morgonen när alla fick sina scheman. 
  • Fjärilslarv

    till ts:
    Jag hade kommit tidigare och skrivit upp den som övertid, börjar de gnälla hade jag hänvisat till att jag har så långt att köra. 

  • Anonym (!)

    Är det hemtjänst? Har själv jobbat i hemtjänsten men vi hade alltid 10 min rapporttid på morgon så man hann läsa om det hänt nåt, ta nycklar osv. Lyssnar inte chefen på dig när du påtalar problemet hade jag kopplat in facket. Tiden är knapp som den är och restiden ska vara korrekt inlagd. Detta gäller ju vilket jobb det än gäller.

  • asta66

    Det ska du inte!
    Det är chefens ansvar att planera och leda arbetet så att allt fungerar. Ring facket!

  • Sweet Sofia
    Fjärilslarv skrev 2015-04-19 12:46:28 följande:

    nej det är inte bara att vara lite sen, för då blir hela dagen sen och risken är stor att man inte får någon lunch. Japp jag har själv jobbat inom hemtjänsten och att kunna ta 30 min lunch var lyx, oftast blev det till att värma matlådan och äta den på vägen till nästa brukare, antingen i bilen eller gåendes. 

    och för att tillägga så står det alltid att vi ska ha 30 min lunch, men vi fick aldrig reda på vart vi skulle vara förrens på morgonen när alla fick sina scheman. 


    Om man nu inte kan vara lite sen så får antingen chefen ändra arbetstiderna eller så får man börja före utsatt tid och skriva upp.

    Jobbar med inom hemtjänsten(/hemsjukvård) och börjar 7.30 och ska vara hos första vid 8-8.15. Blir jag sen är inte drt några problem alls och dagen blir inte förstörd. 30 min lunch får jag oavsett om jag är sen in. Det har jag krav på. Får jag inte det så skriver jag upp minus lunch.

    Jag får inte heller reda på vilken lista jag ska förren samma dag. Och då kan det vara så att jag ska ta blodprover på en som bor på X ställe, lämna dessa på Y ställe och sedan åka 10 min till N ställe. Eftersom jag är sykepleier så är jag inte enbart i samma områden, men nog fan får jag min 30 min lunch ändå. Är värdig rund 12 och har första efter lunch vid kl 13 (om jag ska ut efter lunch)
  • Fjärilslarv
    Sweet Sofia skrev 2015-04-19 13:21:42 följande:
    Om man nu inte kan vara lite sen så får antingen chefen ändra arbetstiderna eller så får man börja före utsatt tid och skriva upp.

    Jobbar med inom hemtjänsten(/hemsjukvård) och börjar 7.30 och ska vara hos första vid 8-8.15. Blir jag sen är inte drt några problem alls och dagen blir inte förstörd. 30 min lunch får jag oavsett om jag är sen in. Det har jag krav på. Får jag inte det så skriver jag upp minus lunch.

    Jag får inte heller reda på vilken lista jag ska förren samma dag. Och då kan det vara så att jag ska ta blodprover på en som bor på X ställe, lämna dessa på Y ställe och sedan åka 10 min till N ställe. Eftersom jag är sykepleier så är jag inte enbart i samma områden, men nog fan får jag min 30 min lunch ändå. Är värdig rund 12 och har första efter lunch vid kl 13 (om jag ska ut efter lunch)
    jo men är man timanställd så har man inte så mkt att säga till om serrö.
  • Sweet Sofia
    Fjärilslarv skrev 2015-04-19 13:27:03 följande:

    jo men är man timanställd så har man inte så mkt att säga till om serrö.


    Självklart har man det. Timanställda är ocksp medarbetare och har lika mycket att säga till om som fastanställda. Vågar man inte påtala så skriver man övertid både för utebliven lunch och att man började före utsatt tid.

    Oavsett om man jobbar inom hemtjänsten, vården eller på kontor så ska man ha sin lunch. Denne är dessutom obetald och kan intas vart som helst (blir oftast svårt i verkligheten eftersom man ofta bara har 30 min). Får man inte sin lunchrast eller tvingas jobba på den så skriver man övertid.
  • Fjärilslarv
    Sweet Sofia skrev 2015-04-19 13:33:16 följande:
    Självklart har man det. Timanställda är ocksp medarbetare och har lika mycket att säga till om som fastanställda. Vågar man inte påtala så skriver man övertid både för utebliven lunch och att man började före utsatt tid.

    Oavsett om man jobbar inom hemtjänsten, vården eller på kontor så ska man ha sin lunch. Denne är dessutom obetald och kan intas vart som helst (blir oftast svårt i verkligheten eftersom man ofta bara har 30 min). Får man inte sin lunchrast eller tvingas jobba på den så skriver man övertid.
    ja jag skrev övertid.
    jo visst har man rätt att påtala sådant, men timanställda är slavar som ska göra som de blev tillsagda annars får de gå. inte min mening då utan många chefers.
  • Ess

    Enligt kollektiv avtalet så har man rätt till lunch.
    Våra chefer tog upp det senast, för det framkom att det var några kunder som ställde kravet på att ett jobb skulle va klart ett visst klockslag och tyckte att personalen skulle jobba oavbrutet tills jobbet va klart, dvs skippa lunchen.
    Våra chefer svarade att då ska medarbetaren kontakta sin chef, för en sådan kund är inte önskvärd då den troligen saknar kollektivavtal själv. Alla har rätt till lunchrast.

  • Sweet Sofia
    Fjärilslarv skrev 2015-04-19 13:59:52 följande:

    ja jag skrev övertid.

    jo visst har man rätt att påtala sådant, men timanställda är slavar som ska göra som de blev tillsagda annars får de gå. inte min mening då utan många chefers.


    Då har du haft chefer som inte passar i sin yrkesroll
  • Fjärilslarv
    Sweet Sofia skrev 2015-04-19 14:49:09 följande:
    Då har du haft chefer som inte passar i sin yrkesroll
    mycket möjligt! =)
Svar på tråden Varför ska jag börja jobba före utsatt tid?