• Anonym (helt slut)
    Äldre 19 Apr 12:06
    1049 visningar
    14 svar
    14
    1049

    Hur ska jag orka vilja leva?

    Behöver tips och råd
    Efter många dippar och hårt arbete att ta mig upp och må bättre så ligger jag totalt nere på botten igen. Har valt att överleva, men jag vill inte leva och jag avskyr den känslan. Men all min ork är slut, min vilja likaså och mitt liv är mer eller mindre förstört pga mitt mående.
    Hur gör man, finns det nån möjlighet, nåt sätt att vända det här?
    Jag har medicin, som dock fömodligen behöver höjas dosen på och jag har kontakt med psykolog. Men det räcker inte så långt. Är inläggning nåt som kan hjälpa?

    /Förtvivlad

  • Svar på tråden Hur ska jag orka vilja leva?
  • Anonym (Tro! :))
    Äldre 19 Apr 12:13
    #1

    Gå till kyrkan! :) Det finns en tro och ett hopp för dig. Kramar!!

  • Anonym (helt slut) Trådstartaren
    Äldre 19 Apr 12:20
    #2
    Anonym (Tro! :)) skrev 2015-04-19 12:13:24 följande:

    Gå till kyrkan! :) Det finns en tro och ett hopp för dig. Kramar!!


    Jo, jag har faktiskt tänkt på det, om inte annat för att få ett sammanhang. Men samtidigt så känns det så konstigt att bara sitta där och gråta, vilket är vad jag skulle göra :/
  • Anonym (Tro! :))
    Äldre 19 Apr 13:23
    #3
    Anonym (helt slut) skrev 2015-04-19 12:20:29 följande:

    Jo, jag har faktiskt tänkt på det, om inte annat för att få ett sammanhang. Men samtidigt så känns det så konstigt att bara sitta där och gråta, vilket är vad jag skulle göra :/


    Det är nog det du behöver. :) Det är inget konstigt! Du kan få vara ifred om du önskar där, men det finns också många fina snälla människor hos kyrkan som gärna finns för dig! Du är också viktig för andra i behov av mänskligt stöd.
  • Anonym (helt slut) Trådstartaren
    Äldre 19 Apr 13:34
    #4
    Anonym (Tro! :)) skrev 2015-04-19 13:23:01 följande:
    Det är nog det du behöver. :) Det är inget konstigt! Du kan få vara ifred om du önskar där, men det finns också många fina snälla människor hos kyrkan som gärna finns för dig! Du är också viktig för andra i behov av mänskligt stöd.
    Ja, jag skulle gärna vilja (om det fanns) stötta andra som mår dåligt, att man hjälper varandra och att det ger en möjlighet att orka vidare. Men jag är ensam, och ingen riktigt orkar stötta mig längre :(
    Får kanske gå och sätta mig i kyrkan nån dag, undrar om man kan göra det närsomhelst...
  • Äldre 19 Apr 13:48
    #5

    Det är inte lätt att må bra när man mår som sämst, men om man kämpar för att må bra så kan man klara av det i slutändan.

    Det är ju jätteenkelt att bli olycklig när man är lycklig och det är oerhört svårt att bli lycklig när man är olycklig.

    En person har sagt till mig att om man kämpar med vilja så blir man stark och man får erfarenheter på köpet. Om man hamnar i samma sits återigen så vet man hur man ska göra. Det blir också enklare om man har någon vid sidan om sig.

    Jag själv tar det som jag kommer och jag får stöd från familjen.

    Jag hoppas verkligen att detta inlägg och denna kommentar hjälpte dig på något sätt.

  • Anonym (helt slut) Trådstartaren
    Äldre 19 Apr 13:56
    #6
    Skeptikern skrev 2015-04-19 13:48:45 följande:

    Det är inte lätt att må bra när man mår som sämst, men om man kämpar för att må bra så kan man klara av det i slutändan.

    Det är ju jätteenkelt att bli olycklig när man är lycklig och det är oerhört svårt att bli lycklig när man är olycklig.

    En person har sagt till mig att om man kämpar med vilja så blir man stark och man får erfarenheter på köpet. Om man hamnar i samma sits återigen så vet man hur man ska göra. Det blir också enklare om man har någon vid sidan om sig.

    Jag själv tar det som jag kommer och jag får stöd från familjen.

    Jag hoppas verkligen att detta inlägg och denna kommentar hjälpte dig på något sätt.


    Nej det är verkligen inte lätt. Och jag har kämpat, extremt mycket och många gånger. Och har tillslut lyckats resa mig med envishet och stöd.
    Men nu är mitt största stöd borta, och jag orsakde det genom mitt mående :( och då är det helt svart, ser ingen ljusning.
    Jag har fått väldigt mycket erfarenheter den senaste tiden, lärt mig mycket och det har gjort mig klokare. Men vad gör man när orken och viljan är slut?
    Har ingen vid min sida att stötta
    Ja, det hjälpte, tack för inlägget och kanske en dag kan jag hitta viljan igen.
  • Anonym (Tro! :))
    Äldre 19 Apr 14:00
    #7
    Anonym (helt slut) skrev 2015-04-19 13:34:45 följande:

    Ja, jag skulle gärna vilja (om det fanns) stötta andra som mår dåligt, att man hjälper varandra och att det ger en möjlighet att orka vidare. Men jag är ensam, och ingen riktigt orkar stötta mig längre :(

    Får kanske gå och sätta mig i kyrkan nån dag, undrar om man kan göra det närsomhelst...


    Det är bara att gå dit. :) Till vilken som helst. Och du kan finna din livsuppgift snart! Jag tror på dig. :)
  • Anonym (helt slut) Trådstartaren
    Äldre 19 Apr 14:31
    #8
    Anonym (Tro! :)) skrev 2015-04-19 14:00:24 följande:
    Det är bara att gå dit. :) Till vilken som helst. Och du kan finna din livsuppgift snart! Jag tror på dig. :)
    Skönt att någon tror på mig :)
  • Anonym (Sussi­)
    Äldre 19 Apr 15:19
    #9

    Hej! Jag har också mått dåligt (depression) och nu vet jag ju inte din bakgrund (varför du mår dåligt och hur din livsituation ser ut). Men för mig (förutom medicin och samtalsbehandling), var det till hjälp att försöka göra saker i vardagen som fyllde på med energi. Det kan ju vara individuellt vad som ger energi för just dig, men jag skrev först ner en lista med olika saker som jag insåg fick mig att må bra/fyllde på med energi. Sedan försökte jag planera in någon/några tillfällen i veckan då jag utförde dessa. (Samtidigt försökte jag plocka bort måsten och krav som tog energi.) Sånt som gav mig energi/fick mig att må lite bättre kunde vara enkla saker som en promenad i naturen, sitta ute i solen på min balkong, ta en fika på cafe, samtala med en nära vän, låna syrrans hund. Vanliga saker men som verkligen fyllde på och hjälpte mig på vägen. Det är svårt när man inte mår bra att ta sig för saker och jag fick tvinga mig i bland, men tror det hjälpte. Appropå att gå till kyrkan som en annan skrivit kan jag också rekommendera det. Dels för att jag tror att det finna en underbar Gud som bryr sig om oss- även dig! Dels för att kyrkan brukar (min erfarenhet) vara en plats där människor finns som bryr sig om sina medmänniskor. Tror det kan vara en bra plats att träffa nya vänner på om du känner dig ensam. Vissa församlingar brukar också ha olika aktiviteter utöver gudstjänst för alla, du kan säkert hitta vad om du kollar deras hemsidor. Lycka till, hoppas du ska må bättre!

  • Anonym (helt slut) Trådstartaren
    Äldre 19 Apr 15:56
    #10
    Anonym (Sussi) skrev 2015-04-19 15:19:08 följande:

    Hej! Jag har också mått dåligt (depression) och nu vet jag ju inte din bakgrund (varför du mår dåligt och hur din livsituation ser ut). Men för mig (förutom medicin och samtalsbehandling), var det till hjälp att försöka göra saker i vardagen som fyllde på med energi. Det kan ju vara individuellt vad som ger energi för just dig, men jag skrev först ner en lista med olika saker som jag insåg fick mig att må bra/fyllde på med energi. Sedan försökte jag planera in någon/några tillfällen i veckan då jag utförde dessa. (Samtidigt försökte jag plocka bort måsten och krav som tog energi.) Sånt som gav mig energi/fick mig att må lite bättre kunde vara enkla saker som en promenad i naturen, sitta ute i solen på min balkong, ta en fika på cafe, samtala med en nära vän, låna syrrans hund. Vanliga saker men som verkligen fyllde på och hjälpte mig på vägen. Det är svårt när man inte mår bra att ta sig för saker och jag fick tvinga mig i bland, men tror det hjälpte. Appropå att gå till kyrkan som en annan skrivit kan jag också rekommendera det. Dels för att jag tror att det finna en underbar Gud som bryr sig om oss- även dig! Dels för att kyrkan brukar (min erfarenhet) vara en plats där människor finns som bryr sig om sina medmänniskor. Tror det kan vara en bra plats att träffa nya vänner på om du känner dig ensam. Vissa församlingar brukar också ha olika aktiviteter utöver gudstjänst för alla, du kan säkert hitta vad om du kollar deras hemsidor. Lycka till, hoppas du ska må bättre!


    Hej
    Tack för ditt svar
    Jo, jag har verkligen jobbat på att göra saker jag mår bra av, tog tid till en början att ens komma på vad det skulle kunna var, men sen gick det lite bättre. Tyvärr så har jag en utmattning i grunden vilket försvårar allt, tillsammans med svårigheter som ligger i mig och min bakgrund som också försvårar. Jag har alltså fått kämpa väldigt mycket.
    Tyvärr har det dessutom tillkommit saker de senaste veckorna vilket gjort att jag verkligen kraschat :(
    Önskar väl att det fanns nåt ställe eller så där man kunde få stöd och hjälp att fungera under dagarna. Men får nog testa att sätta mig i kyrkan, brukade kunna göra mig lugn förut iaf.
  • Anonym (Sussi­)
    Äldre 19 Apr 17:22
    #11

    Hej igen, vet inte om du känner att det skulle kunna vara något för dig, men kommunen brukar ha stöd för personer som av olika anledningar kan ha behov av stöd, tex om man har en psykisk problematik, som tex nedstämdhet och utmattningsyndrom. Stödet kan vara i form av samtal, stöd att komma ut och igång med saker, stöd i hemmet etc, beroende på vad man vill/ har behov av. Olika kommuner har olika namn för detta, men borndestöd är ett exempel. Brukar gå att hitta/läsa om på kommunens hemsida och hur man ansöker. Än en gång önskar jag dig lycka till!

  • Anonym (Sussi­)
    Äldre 19 Apr 17:24
    #12

    Boendestöd skulle det stå...

  • Anonym (helt slut) Trådstartaren
    Äldre 19 Apr 17:26
    #13
    Anonym (Sussi) skrev 2015-04-19 17:24:38 följande:

    Boendestöd skulle det stå...


    Hej
    Tack för tipset, jag har faktiskt funderat på om det finns nåt sånt, ska kolla upp det nu. Trodde att man måste vara väldigt sjuk för att få nån sån hjälp men det kanske finns nåt.
  • Anonym (Sussi­)
    Äldre 19 Apr 17:43
    #14

    Har man en diagnos ska man ha rätt att ansöka. Jag jobbar inom liknande arbete och vi har kontakt med personer med många olika former av svårigheter, kan vara psykisk sjukdom och/eller en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som tex adhd. Stödet kan vara långvarigt, men det finns också de som bara haft stöd en kortare period, tills de tycker de klarar sig mer självständigt igen. (Tror man kan bli beviljad även om man inte har någon diagnos men står i kö för utredning av tex neuropsykiatrisk diagnos.) Man kan ju alltid prova att ansöka och sedan avsluta stödet när/om du själv känner att du vill. Men som du skrev själv, är du verkligen nedstämd etc är det kanske sjukvården och inte kommunen som du behöver få hjälp av först och främst, så du har rätt medicinering etc.

Svar på tråden Hur ska jag orka vilja leva?