• Knackamackadam

    Arbete på dagverksamhet, vad innebär det??

    Finns det någon som arbetar i dagverksamhet för utvecklingsstörda och som kan berätta vad man har för arbetsuppgifter. Säg på ett ställe som ägnar sig åt att pyssla eller baka eller liknande...

    Jag undrar för att jag inte förstår varför en vän inte klarar arbetsuppgifterna...

  • Svar på tråden Arbete på dagverksamhet, vad innebär det??
  • Fjärilslarv

    Menar du någon som är personal eller någon som har daglig verksamhet?
    daglig verksamhet ges inte enbart till personkrets 1 inom LSS, det kan ges tills personkrets 2 och 3.

  • Anonym (C)

    Fråga vännen istället varför hen inte klarar av uppgifterna? Jag har jobbat en del inom daglig verksamhet och uppgifterna skiljer sig mycket beroende på vilka som går på den dagliga verksamheten. Men i princip så ska man handleda personerna som är där och ge dem en meningsfull sysselsättning.

  • Knackamackadam

    Jag tror inte att min vän är medveten om vad det är som inte funkar, det är därför jag undrar. Jag tänker att det kan innehålla dokumentation, samarbete med anhöriga eller liknande som min vän inte fixar.

  • Venne

    Det kan vara väldigt påfrestande beroende på vilka som går där. En autismverksamhet har tex ofta inslag av att brukare mår dåligt och då kan skada sig själv/andra/ lokaler. Även väldigt mycket planering, ligga steget före, tydliggöra allting, alltid ha ett bra bemötande oavsett sitt eget mående eller brukarens beteende. Det kan vara hög ljudnivå, mycket stress, tusen bollar i luften. Möten, dokumentation etc. Brukare som har svårigheter med kommunikationen, där man måste avläsa dem korrekt och lyckas göra sig själv förstådd. Brukare som stressar upp varandra och kanske till och med ryker ihop. Brukare kan hamna i situationer ute i samhället som kan vara svåra att avstyra och hantera (typ utbrott mitt ute nånstans). En dag är sen andre inte lik. Men samtidigt väldigt kul och givande. Nu drog jag ju upp de svåra sakerna.

  • Knackamackadam
    Venne skrev 2015-04-19 16:05:24 följande:

    Det kan vara väldigt påfrestande beroende på vilka som går där. En autismverksamhet har tex ofta inslag av att brukare mår dåligt och då kan skada sig själv/andra/ lokaler. Även väldigt mycket planering, ligga steget före, tydliggöra allting, alltid ha ett bra bemötande oavsett sitt eget mående eller brukarens beteende. Det kan vara hög ljudnivå, mycket stress, tusen bollar i luften. Möten, dokumentation etc. Brukare som har svårigheter med kommunikationen, där man måste avläsa dem korrekt och lyckas göra sig själv förstådd. Brukare som stressar upp varandra och kanske till och med ryker ihop. Brukare kan hamna i situationer ute i samhället som kan vara svåra att avstyra och hantera (typ utbrott mitt ute nånstans). En dag är sen andre inte lik. Men samtidigt väldigt kul och givande. Nu drog jag ju upp de svåra sakerna.


    Tack, det var det jag anade. Det är alltså inte bara att umgås och pyssla.
  • jenny99

    Jag arbetade i daglig verksamhet.Då var det många olika arbetsplatser,och i en arbetsplats var det mycket mat,bak och promenader.Där arbetade personer som passade in i den verksamheten.Sen fanns det en med tex inriktning på måla och musik.Och en annan som jag jobbade på var för utåtagerande personer.Och alla arbetsplatser var väldigt olika och just anpassade för personerna som jobbade där.

  • Knackamackadam
    jenny99 skrev 2015-04-19 17:31:54 följande:

    Jag arbetade i daglig verksamhet.Då var det många olika arbetsplatser,och i en arbetsplats var det mycket mat,bak och promenader.Där arbetade personer som passade in i den verksamheten.Sen fanns det en med tex inriktning på måla och musik.Och en annan som jag jobbade på var för utåtagerande personer.Och alla arbetsplatser var väldigt olika och just anpassade för personerna som jobbade där.


    Anpassas verksamheten efter personalen???
Svar på tråden Arbete på dagverksamhet, vad innebär det??