• Anonym (Undra­r)
    Äldre 19 Apr 15:31
    147 visningar
    5 svar
    5
    147

    Feminister.

    Vad tar sig feminism för uttryck i vardagslivet?

  • Svar på tråden Feminister.
  • Äldre 19 Apr 15:34
    #1

    Att man visar sympati med andras feministiska åsikter, eller uttrycker egna feministiska åsikter?

  • Schnaa
    Äldre 19 Apr 17:10
    #2

    Att jag lyssnar aktivt på ett annat sätt än tidigare. Gör mig medveten om jag bemöter andra efter fördomar eller som den individ det är. Inser oftare att jag ibland är privilegad i vissa sammanhang.

    Jag tar INTE alla strider, men en del, och vad det gäller andras liv är jag tyst så länge de inte frågar om råd.

    Med mera.


    It takes a fool to remain sane
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 19 Apr 17:31
    #3
    Schnaa skrev 2015-04-19 17:10:20 följande:

    Inser oftare att jag ibland är privilegad i vissa sammanhang.


    Det är du väl inte om du har en vagina mellan benen? Möjligen att du kan anses det om du är vit och gynnas av "vithetsnormen".
  • Schnaa
    Äldre 19 Apr 18:17
    #4
    Anonym (Undrar) skrev 2015-04-19 17:31:36 följande:
    Det är du väl inte om du har en vagina mellan benen? Möjligen att du kan anses det om du är vit och gynnas av "vithetsnormen".
    Först måste jag bara nämna här att jag missförstod och tolkade frågan som hur feminism tar sig uttryck i min vardag, inte i största allmänhet. Nåväl.

    Ja, precis. Bland annat det. Eftersom jag är vit är jag priviligierad. Med min hudfärg följer många förmåner som jag vanligtvis inte tänker på och tar för givet. Jag bemöts helt annorlunda, bättre.


    It takes a fool to remain sane
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 19 Apr 18:24
    #5
    Schnaa skrev 2015-04-19 18:17:49 följande:

    Först måste jag bara nämna här att jag missförstod och tolkade frågan som hur feminism tar sig uttryck i min vardag, inte i största allmänhet. Nåväl.

    Ja, precis. Bland annat det. Eftersom jag är vit är jag priviligierad. Med min hudfärg följer många förmåner som jag vanligtvis inte tänker på och tar för givet. Jag bemöts helt annorlunda, bättre.


    Det är bra att du har den medvetenheten. Jag är nog väldigt priviligerad som vit, heterosexuell man. Trots att jag är feminist.
Svar på tråden Feminister.