• Anonym (student)

    Hur ska vi kompromissa?

    Jag har en son som är 18 år och han har ett stabilt förhållande med en jämnårig tjej sedan ett par år tillbaka. De går i samma klass. Min man och jag kommer mycket bra överens med flickans föräldrar och vi umgås en del. Nu ska ungdomarna ta studenten och vi har tillsammans kommit överens om att ha ett gemensamt studentfirande i vår stora trädgård, vi bor på landet. För flickans föräldrar är detta första gången de anordnar en student, min man och jag har äldre barn och har fixat studenen förut. Nu till problemet.. flickans föräldrar är helt inställda på att det ska finnas alkohol till gästerna, typ välkomstdrink och vin till maten, medans min man och jag är emot alkohol... detta beror på att vi har ett par personer ( bla svärmor ) i vår familj som helt enkelt inte ska ha någon alkolhol. Alls. Noll. Inget.Jag själv dricker inte alkohol över huvudtaget och min man är myckey sparsam med sprit. Våra barn, trots att de är vuxna , har aldrig fått vin ellet annan alkohol hemma. Aldrig. Det förekommer inte. Inte på födelsedagar, inte på jul eller midsommar, aldrig. Så.... hur ska vi lösa detta? Ska vi säga att vi inte vill ha alkohol med på festen trots att alla människor som kommer självklart kan dricka ett glas vin till maten utom svärmor, eller ska vi låta punktmarkera svärmorsan ( och svägerskan)

    hela dagen? Ett enda glas vin till svärmor och festen är förstörd. Det är på den nivån.

  • Svar på tråden Hur ska vi kompromissa?
  • Anonym (Oj)

    Om ni har sådana problem, varför tog ni inte upp det direkt innan ni bestämde?

    Jag tycker det är taskigt att komma i efterhand och säga att det ska  vara alkoholfritt, det är ju deras fest också.

    Ni får hålla koll på svärmor, ni har gjort en tabbe.

  • Fjäril kär

    jag tycker ni ska prata med flickans föräldrar och förklara läget hur det faktiskt ligger till med varför ni nollar alkohol. Var ärlig. 

    Ni kan fixa alkholfritt bubbel så det blir lite festligare och bjuda på välkomstdrink men i övrigt blir det inget annat.

    Vill dom dricka alkohol skulle jag rekommendera att dom själva har en liten mottagning hemmavid dagen efter där alkhol kan ingå . Det finns säkert kusiner, fastrar och grannar och bekanta till familjen som inte kommer till den gemensamma festen och då kan dom väl passa på att bjuda på alkohol då på en egen tillställning.

  • Anonym (hhh)
    Anonym (Oj) skrev 2015-04-19 18:42:05 följande:

    Om ni har sådana problem, varför tog ni inte upp det direkt innan ni bestämde?

    Jag tycker det är taskigt att komma i efterhand och säga att det ska  vara alkoholfritt, det är ju deras fest också.

    Ni får hålla koll på svärmor, ni har gjort en tabbe.


    Håller med. Varför skulle svärmor förstöra hela festen pga ETT glas? Tror ni överdriver rejält!


    Men är det så ni känner tycker jag ni ska ha varsin fest istället. Dom tar ju faktiskt studenten, det är ganska stort och då tycker jag gott man ska bjuda på välkomstdrink samt vin till maten - inget festande dock.

  • Anonym (student)

    Svärmor har under 25 år haft rejäla problem med spriten och supit bort otaliga födelsedagar och julaftnar, så nej, vi överdriver inte, men vi kommer att hålla hårt i svärmor, det får bli så.

  • Anonym (Oj)
    Anonym (student) skrev 2015-04-19 19:17:56 följande:

    Svärmor har under 25 år haft rejäla problem med spriten och supit bort otaliga födelsedagar och julaftnar, så nej, vi överdriver inte, men vi kommer att hålla hårt i svärmor, det får bli så.


    Ni kan ju alltid förvarna flickvännens familj, så de är införstådda med problemet.
    Det behöver ju inte flöda av sprit, om du förstår vad jag menar.
  • Madraykin

    Fast rent krasst - bägge studenter är ju under 20 så rent juridiskt vore det ju olagligt om De skulle dricka, och eventuella jämnåriga. Så ni kan ju alltid hävda det.

    Annars vet jag ju dock att kutym är att dricka på en student. Vad vill studenterna själva? Kan tycka att det ska väga tyngst.

  • Anonym (Oj)
    -Madraykin skrev 2015-04-19 22:49:34 följande:

    Fast rent krasst - bägge studenter är ju under 20 så rent juridiskt vore det ju olagligt om De skulle dricka, och eventuella jämnåriga. Så ni kan ju alltid hävda det.

    Annars vet jag ju dock att kutym är att dricka på en student. Vad vill studenterna själva? Kan tycka att det ska väga tyngst.


    Enligt alkohollagen är det  tillåtet att bjuda en 18-åring på alkohol om det sker på  plats och under "ordnade förhållande".
  • Anonym (Student)

    Mina föräldrar har firat 4 barns student utan alkohol:) har gått så bra så ;)

    Nu delar ni.. Så ja, då får ni kompromissa .

  • The TARDIS

    Varför ska det alltid vara alkohol med i bilden så fort det är någonting? Kan inte folk ha trevligt utan att dricka sprit? Alkohol är långt ifrån nödvändigt att ha på en middag. Finns väldigt bra alkoholfria alternativ nu för tiden.

  • Donum
    The TARDIS skrev 2015-04-20 06:05:35 följande:

    Varför ska det alltid vara alkohol med i bilden så fort det är någonting? Kan inte folk ha trevligt utan att dricka sprit? Alkohol är långt ifrån nödvändigt att ha på en middag. Finns väldigt bra alkoholfria alternativ nu för tiden.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • sextiotalist
    The TARDIS skrev 2015-04-20 06:05:35 följande:

    Varför ska det alltid vara alkohol med i bilden så fort det är någonting? Kan inte folk ha trevligt utan att dricka sprit? Alkohol är långt ifrån nödvändigt att ha på en middag. Finns väldigt bra alkoholfria alternativ nu för tiden.


    Nja jag dricker nog hellre vatten än alkoholfritt vin. Bubbel kan man ersätta med cider

    För att vin är väldigt gott.
  • Anonym (SKÄRPNING!)

    Men stopp nu!

    Så ert anseende är viktigare än någon med alkoholproblem?

    Det är inte att kompromissa! 

    I er familj gör ni det som krävs av er för att undvika att svärmor dricker .   Det är något som alla andra faktiskt måste respektera!!!  


    Vad är det för jävla gnäll om att inte få dricka ett glas alkohol på en fest??   Det är ingen rättighet att dricka alkohol!    

    Vill dom fira studenten med alkohol kan dom väl fira själva vid annat tillfälle? 

    Så exakt VAD är det ni har kompromissat om? 

    SKÄMS PÅ ER!! 

  • LaLola
    The TARDIS skrev 2015-04-20 06:05:35 följande:

    Varför ska det alltid vara alkohol med i bilden så fort det är någonting? Kan inte folk ha trevligt utan att dricka sprit? Alkohol är långt ifrån nödvändigt att ha på en middag. Finns väldigt bra alkoholfria alternativ nu för tiden.


    Håller med.

    Här har vi firat 2 studenter (syrrans barn) utan en droppe alkohol. Gick finfint!
Svar på tråden Hur ska vi kompromissa?