• Anonym (Fundersam)

    Distansförhållande, abort, kluvenhet, ledsen.. Behöver lite stöd

    Hej
    Det här lär bli långt..
    Jag har ett nytt förhållande sedan några månader tillbaka. 
    Separerade med mina barns pappa i september -14 av olika skäl, vi hade då varit tillsammans i 8 år.

    Jag har som sagt träffat en ny man som också har barn och har varit gift sedan många år tillbaka, det blev slut mellan dem i vintras och de flyttade isär då. Han träffade mig ganska tätt inpå separationen, vet inte om det kan ha betydelse för allt jag kommer berätta nu.
    Kemin mellan honom och mig har legat på topp sedan dag 1, liknande värderingar och tankar om livet, vi är lugna både han och jag, kan prata om i stort sett allt. Vet inte om jag någonsin känt liknande med en person som jag gör med honom. 
    Vi bor en dryg timme från varandra, han har sina barn varannan vecka och jag har mina i stort sett på heltid förutom varannan helg då de är hos sin pappa, så vi träffas oftast de helgerna då vi båda är barnfria. Jag har träffat hans barn ett par gånger och han mina. 
    Både han och jag tycker att allt skett så snabbt mellan oss så vi har beslutat att ta det lugnt och fortsätta att bara "dejta" även om vi båda känner alltmer allvar. Jag råkade bli oplanerat gravid och vi bestämde gemensamt att göra abort med tanke på våra livssituationer och våra barn. Jag gjorde tidig medicinsk abort som resulterade i att jag höll på att förblöda hemma men hann in till sjukhuset i tid där de fick skrapa det sista samt ge mig blod. Han var mitt stöd genom hela processen och vi har pratat mycket om att flytta ihop, jag har en tidsplan på kanske 1,5-2 år medan han hoppas på att det ska ta max 1 år för mig att flytta till honom. Han vill/kan inte flytta pga han har gård. Jag är ganska flexibel men har sagt till honom att jag behöver tid för att vänja barnen vid ev flytt samt allt annat praktiskt som jag behöver lösa, jag har hus t e x, man vet ju att en flytt kan ta tid.  Det jag inte förstår med honom, och jag har pratat med honom om det, är att han drar ut på tiden när det gäller att låta våra gemensamma barn träffas, han tvekar även när det gäller att låta mig träffa hans vänner. Jag vet att han skäms lite inför sina vänner att han träffade mig så tätt inpå separationen med sitt ex, men det sårar mig och gör mig förvirrad att han har bråttom att få mig att flytta ihop med honom men så fort jag nämner att våra barn kanske kunde träffas lite spontant nu i sommar, eller frågar när jag ska få äran att träffa hans vänner, då blir han tyst. Och jag blir så osäker när han gör så. Jag sa till honom senast idag att jag blir osäker på vad han egentligen vill och att jag ibland får känslan att han kanske tvivlar på oss? Och om han gör det så vill jag verkligen att han säger det, men han säger hela tiden att han bara vill ta det lugnt. Det vill ju jag också? Hela händelsen kring aborten har också fått mig lite ur spel både rent känslomässigt men även fysiskt då det höll på att gå snett. Jag vet att han var orolig för mig hela tiden men han har inte nämnt det en enda gång nu efteråt. Jag känner mig rådvill och lite vilsen i allt det här. Jag vill ju veta om jag kan/ska satsa på det här. Borde jag ge upp detta eller vågar jag ge allt jag har för att få det att fungera? 
    Någon som varit i liknande sits? Hur har ni gjort? Hur hade ni andra gjort?
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Distansförhållande, abort, kluvenhet, ledsen.. Behöver lite stöd
  • Anonym (Fundersam)

    Över 60 personer har läst tråden men ingen har nåt litet att komma med? Skulle verkligen behöva stöd och framförallt perspektiv på tillvaron..

  • Anonym (oj)

    Jag har inte gått igenom samma som du men nästan,
    har distansförhållande jag med, sedan 1,5 år tillbaka. Han har dock inga barn men jag har en underbar unge.
    Här har vi mer av en femårsplan om att flytta ihop, att du inte träffar hans kompisar och att era barn inte ses tycker jag låter lite udda.
    Jag var gravid för ett år sedan och jag ("vi") gjorde abort.
    Och det slog ut mig totalt i ett halvår, det tog mer på mig emotionellt än jag trodde.
    Under den tiden var jag enormt osäker på mig och min kille, fastän han var där för mig. Han pratade itne heller om det men det visade sig vara för han inte ville tvinga på mig någonting. Han förstod att jag behövde bearbeta saker själv, men jag hade hur mycket utrymme som helst att prata om det.
    Känner du att ni kan prata om det? Att du bara kan få vara ledsen?

    Jag hade nog tagit det väldigt lugnt, en dag i taget.
    Ni har inte bråttom.

  • Förtjust

    Ni verkar ju båda vilja både gasa och bromsa samtidigt och det förstår jag. Det måste vara en enorm kluvenhet. Det är en komplicerad situation när man träffas och har både barn och hus. Hjärtat säger en sak, d.v.s. att man vill vara tillsammans hela tiden och skynda på att flytta ihop, medan förnuftet säger något annat. Att det förmodligen kommer ta tid med det praktiska och att barnen behöver tid för att vänja sig och att man funderar på hur andra i omgivningen kommer att reagera. Jag tycker inte att du ska vara så hård med honom för att han är lite motsägelsefull ibland. Förmodligen är alla känslor motsägelsefull för honom. Han försöker nog tackla det hela så gott han kan, precis som du. Ta det bara lugnt.  :)


    2-barnsmor med barn som är 3½ och 5 år
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (oj) skrev 2015-04-19 21:24:19 följande:

    Jag har inte gått igenom samma som du men nästan,
    har distansförhållande jag med, sedan 1,5 år tillbaka. Han har dock inga barn men jag har en underbar unge.
    Här har vi mer av en femårsplan om att flytta ihop, att du inte träffar hans kompisar och att era barn inte ses tycker jag låter lite udda.
    Jag var gravid för ett år sedan och jag ("vi") gjorde abort.
    Och det slog ut mig totalt i ett halvår, det tog mer på mig emotionellt än jag trodde.
    Under den tiden var jag enormt osäker på mig och min kille, fastän han var där för mig. Han pratade itne heller om det men det visade sig vara för han inte ville tvinga på mig någonting. Han förstod att jag behövde bearbeta saker själv, men jag hade hur mycket utrymme som helst att prata om det.
    Känner du att ni kan prata om det? Att du bara kan få vara ledsen?

    Jag hade nog tagit det väldigt lugnt, en dag i taget.
    Ni har inte bråttom.


    Tack för ditt svar
    Det är så skönt att få lite perspektiv när man befinner sig i en sån här sits. 5års-plan ja det låter ju förnuftigt, men hans resonemang kring att han vill att jag ska flytta inom 1 år är att han behöver närhet. Det behöver jag också, men var är ett par års väntan mot att sedan (förhoppningsvis) ha varandra hela livet?

    Jo jag tror nog att aborten satt sina spår hos mig men jag vill inte älta det för honom, vet inte vad mer jag ska säga kring det än att jag låtit honom veta hur jobbigt jag tycker att det är/har varit.

    Du skriver att du tycker att det låter udda att han tvekar inför att låta mig träffa hans vänner samt våra barn träffa varandra, usch, det stärker bara mina egna tvivel och mina rädslor. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Har tyckt att vi kan prata om allt men här tar det liksom stopp de gånger som det kommit på tal..
  • Anonym (Fundersam)
    Förtjust skrev 2015-04-19 21:30:22 följande:

    Ni verkar ju båda vilja både gasa och bromsa samtidigt och det förstår jag. Det måste vara en enorm kluvenhet. Det är en komplicerad situation när man träffas och har både barn och hus. Hjärtat säger en sak, d.v.s. att man vill vara tillsammans hela tiden och skynda på att flytta ihop, medan förnuftet säger något annat. Att det förmodligen kommer ta tid med det praktiska och att barnen behöver tid för att vänja sig och att man funderar på hur andra i omgivningen kommer att reagera. Jag tycker inte att du ska vara så hård med honom för att han är lite motsägelsefull ibland. Förmodligen är alla känslor motsägelsefull för honom. Han försöker nog tackla det hela så gott han kan, precis som du. Ta det bara lugnt.  :)


  • Anonym (Fundersam)
    Förtjust skrev 2015-04-19 21:30:22 följande:

    Ni verkar ju båda vilja både gasa och bromsa samtidigt och det förstår jag. Det måste vara en enorm kluvenhet. Det är en komplicerad situation när man träffas och har både barn och hus. Hjärtat säger en sak, d.v.s. att man vill vara tillsammans hela tiden och skynda på att flytta ihop, medan förnuftet säger något annat. Att det förmodligen kommer ta tid med det praktiska och att barnen behöver tid för att vänja sig och att man funderar på hur andra i omgivningen kommer att reagera. Jag tycker inte att du ska vara så hård med honom för att han är lite motsägelsefull ibland. Förmodligen är alla känslor motsägelsefull för honom. Han försöker nog tackla det hela så gott han kan, precis som du. Ta det bara lugnt.  :)


    Oj jag råkade posta innan jag hann svara.

    Tack för ditt svar!

    Jo, jag har tolkat det lite som du säger, men samtidigt bygger hans tveksamhet på mina tvivel hela tiden.
    Till saken är att jag förstått att hans exfru också träffat en ny, och barnen däremellan har redan träffats, och hans barn har frågat när de ska få träffa mina barn framförallt när de fått träffat mammans nyas barn, men det är han som bromsar. Jag vet inte varför.. Men det kan vara som du säger, jag vet inte. Kluvenhet är bara förnamnet..
  • Anonym (oj)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-04-19 21:33:21 följande:
    Tack för ditt svar
    Det är så skönt att få lite perspektiv när man befinner sig i en sån här sits. 5års-plan ja det låter ju förnuftigt, men hans resonemang kring att han vill att jag ska flytta inom 1 år är att han behöver närhet. Det behöver jag också, men var är ett par års väntan mot att sedan (förhoppningsvis) ha varandra hela livet?

    Jo jag tror nog att aborten satt sina spår hos mig men jag vill inte älta det för honom, vet inte vad mer jag ska säga kring det än att jag låtit honom veta hur jobbigt jag tycker att det är/har varit.

    Du skriver att du tycker att det låter udda att han tvekar inför att låta mig träffa hans vänner samt våra barn träffa varandra, usch, det stärker bara mina egna tvivel och mina rädslor. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Har tyckt att vi kan prata om allt men här tar det liksom stopp de gånger som det kommit på tal..

    Jag tänker mest att det är så viktigt att barnen funkar ihop och så, samtidigt så vet jag hur jag själv mådde och jag var otroligt osäker på min kille där.
    Aborten slog allt ur balans och jag var så jävla ledsen, även fast jag aldrig har ångrat det.

    Och jag förstår verkligen det, att man vill vara nära. 
    Men jag tycker inte man ska ha bråttom, inte när man har barn.


    Och speciellt inte när man knappt hunnit landa efter senaste relationen.
    Jag träffar min kille nästan varje helg, både när jag är barnledig och tillsammans med min unge. Varför kan inte ni ses på barnhelgerna? Hänga allihopa?

  • Anonym (oj)

    Kan tillägga att jag ältade. I mängder. Vände och vred på det, alla känslor kring det. Och jag behövde det för att kunna gå vidare. 
    Är inget fel i att prata om det. Det kan hjälpa dig att gå vidare.

  • Anonym (fråga)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-04-19 21:38:28 följande:
    Oj jag råkade posta innan jag hann svara.

    Tack för ditt svar!

    Jo, jag har tolkat det lite som du säger, men samtidigt bygger hans tveksamhet på mina tvivel hela tiden.
    Till saken är att jag förstått att hans exfru också träffat en ny, och barnen däremellan har redan träffats, och hans barn har frågat när de ska få träffa mina barn framförallt när de fått träffat mammans nyas barn, men det är han som bromsar. Jag vet inte varför.. Men det kan vara som du säger, jag vet inte. Kluvenhet är bara förnamnet..
    Du kan väl säga till honom att du behöver få veta varför han tvekar.
Svar på tråden Distansförhållande, abort, kluvenhet, ledsen.. Behöver lite stöd