• Anonym (Känns konstigt)

    Han sa att det var dyrare än han trott

    Han bjöd mig på en hotellnatt för att vi skulle fira en sak. På morgonen när han skulle checka ut så kom han tillbaka till rummet och sa att han väntade på chefen för att priset var dubbelt så dyrt som han hade trott vid bokningen. Chefen kom senare och lång historia kort så blev han tvungen att betala dubbelt så mycket som han trodde. Sen pratade han om det igen med mig senare på dagen och sa att det hade varit dyrt och att vi hade kunnat åka på en solsemester för samma pris. Jag visste inte hur jag skulle bemöta honom i det hela och tyckte att det blev lite pinsamt. Det var han som ville bjuda mig och han som skötte bokningen och bestämde var vi skulle vara så jag hade inget med saken att göra.

    Borde jag ha erbjudit mig betala? Borde han ha hållit god min och inte sagt något till mig eftersom att han bjöd? Borde jag känna mig illa till mods som kostade honom så mycket pengar fast det var hans idé? Jag vet inte men det känns lite pinsamt och konstigt och jag vet inte hur jag ska förhålla mig till hela grejen. Jag måste även säga så att ni vet att även om det kanske var dyrare än han trodde så har han gott om pengar så det är inte så att han inte kan betala hyran och äta efter det här så det handlar inte om att han måste dra in på något annat pga det här. Har någon något klokt att säga? Skäms

  • Svar på tråden Han sa att det var dyrare än han trott
  • Anonym (.)

    Har du också gott om pengar? I så fall tycker jag du kan erbjuda dig att betala hälften. Har du inte råd med de så är det bara att låta bli.

  • Anonym (Känns konstigt)
    Anonym (.) skrev 2015-04-19 22:53:03 följande:
    Har du också gott om pengar? I så fall tycker jag du kan erbjuda dig att betala hälften. Har du inte råd med de så är det bara att låta bli.
    Jag lider inte om vi säger så. Men det var han som hade gjort en stor sak över att han skulle bjuda mig så det känns lite konstigt att erbjuda pengar i det här fallet.
  • Anonym (hans problem)

    släpp det. han borde ha varit man nog att hålla god min även om det va dyrt. sen kunde han ha skrikit sig blå när du inte va med. 

  • Anonym (.)
    Anonym (Känns konstigt) skrev 2015-04-19 22:54:11 följande:
    Jag lider inte om vi säger så. Men det var han som hade gjort en stor sak över att han skulle bjuda mig så det känns lite konstigt att erbjuda pengar i det här fallet.
    Visst, låt bli då... men förutsättningarna ändrades ju och det verkar som om han blev lite chockad av det. Ja, han borde hållit god min och inte talat med dig om priset alls, men nu gjorde han inte det. Han skulle säkert uppskatta att du i alla fall erbjuder dig att betala, men det beror ju på om du har lust att göra detta för honom eller om du inte bryr dig nämnvärt. Det är som sagt helt ok att låta bli, men i vissa relationer kan man vilja ge lite mer. Andra relationer är mindre viktiga.
  • Anonym (Känns konstigt)
    Anonym (hans problem) skrev 2015-04-19 22:57:37 följande:
    släpp det. han borde ha varit man nog att hålla god min även om det va dyrt. sen kunde han ha skrikit sig blå när du inte va med. 
    Mm, det kändes lite underligt speciellt eftersom att han ville ge det som en gåva till mig sa han. Nu känns det som om han vill att jag ska ha dåligt samvete för att det kostade mer än han tänkte från början.
    Anonym (.) skrev 2015-04-19 23:00:41 följande:
    Visst, låt bli då... men förutsättningarna ändrades ju och det verkar som om han blev lite chockad av det. Ja, han borde hållit god min och inte talat med dig om priset alls, men nu gjorde han inte det. Han skulle säkert uppskatta att du i alla fall erbjuder dig att betala, men det beror ju på om du har lust att göra detta för honom eller om du inte bryr dig nämnvärt. Det är som sagt helt ok att låta bli, men i vissa relationer kan man vilja ge lite mer. Andra relationer är mindre viktiga.
    Svaret ovan gäller ditt inlägg också.

  • Anonym (So)
    Anonym (Känns konstigt) skrev 2015-04-19 23:13:29 följande:
    Mm, det kändes lite underligt speciellt eftersom att han ville ge det som en gåva till mig sa han. Nu känns det som om han vill att jag ska ha dåligt samvete för att det kostade mer än han tänkte från början.
    Anonym (.) skrev 2015-04-19 23:00:41 följande:
    Visst, låt bli då... men förutsättningarna ändrades ju och det verkar som om han blev lite chockad av det. Ja, han borde hållit god min och inte talat med dig om priset alls, men nu gjorde han inte det. Han skulle säkert uppskatta att du i alla fall erbjuder dig att betala, men det beror ju på om du har lust att göra detta för honom eller om du inte bryr dig nämnvärt. Det är som sagt helt ok att låta bli, men i vissa relationer kan man vilja ge lite mer. Andra relationer är mindre viktiga.
    Svaret ovan gäller ditt inlägg också.

    Är ni tillsammans? Det är väl inte konstigt att man reagerar om något blir dubbelt så dyrt, är man tillsammans kan man väl prata om sådant.


  • Anonym (Känns konstigt)
    Anonym (So) skrev 2015-04-19 23:15:40 följande:
    Är ni tillsammans? Det är väl inte konstigt att man reagerar om något blir dubbelt så dyrt, är man tillsammans kan man väl prata om sådant.


    Vi är inte tillsammans.
  • Anonym (hans problem)

    vad är det för sorts person som vill ge dig dåligt samvete för det inte blev som han tänkt sig? bad du om detta gåva? lät inte så i ditt inlägg. hanlär sig nog att få bekräftat pris tills nästa gång ifa men jag skulle inte låta nån ge mig dåligt samvete tills jag betalade för nåt jag inte bett om och som va en gåva.

  • Anonym (So)
    Anonym (Känns konstigt) skrev 2015-04-19 23:16:55 följande:
    Vi är inte tillsammans.
    OK, du spenderar en hotellnatt med någon du inte är tillsammans med.

    Ja, han tyckte kanske inte det var värt det högre priset. Inte konstigt alls, köper man en tjänst för ett visst pris, så är det för att man tycker det priset är rimligt för det man får.
  • Tow2Mater

    Att han inte är smart nog att förstå att priset i dubbelrum gäller per person, inte för rummet, ska inte du betala för. Han blev en kunskap klokare för sina pengar.

Svar på tråden Han sa att det var dyrare än han trott