• Anonym (Vad tkr ni?)

    Vem ska bjuda?

    Hur gör ni när ni är hos släktingar/vänner en längre tid, är det det värdparet som står för mat och matlagning el delar ni upp det? Jag har gärna gäster och eftersom släkten bor långt bort stannar de ibland lite längre. Det som retar mig är att många förväntar sig att vi ska bjuda på all mat + laga den och diska. De kanske hjälper till lite grann... Är det sen vi som är hemma hos dem är det inte omvänt, utan då förväntas vi handla ungefär varannan gång. Vilket som funkar för mig, men tkr det ska vara lika? Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Vem ska bjuda?
  • Anonym (Kerstin)

    Ja du, här finns nog alla varianter kan jag tro. Har jag folk här så står jag för maten, men de hjälper gärna till med allt runt ikring. När vi hälsar på min syster så finns det ingen möjlighet för oss att vid något tillfälle ta fram plånboken utan hon ska betala allt, till och med om jag handlar privata saker.

  • Lorelei83

    Det beror på vem som är här. 

    Om det är mannens vuxna döttrar så betalar vi och diskar allt.
    Likaså när brorsan och hans familj är här, förutom om de vill ha vin eller öl till maten så köper de eget. 
    När min mamma är här så köper hon maten ibland och diskar rätt ofta. <3

  • Anonym (Vad tkr ni?)

    Ja det är kanske bara för oss att betala. Vill ju inte börja bråka om en sån sak. Lite trist bara att det ska vara så olika :/

  • Betty Boop

    Fortsätt att betala till de snikna släktingarna när ni är hos dem och gör sen samma sak när de är hos er. Typ:

    -Nu är det er tur att handla!

  • Vinterankan

    Men hur går det egentligen till att ni förväntas ta varannan gång när ni är borta och allt när ni är hemma? Är det att ni erbjuder er när ni är borta men de inte erbjuder sig när ni är hos er? Eller att de frågar er om hjälp när ni är där men ni frågar aldrig om hjälp när de är hos er?

    Jag kan inte undvika att tro att det där är något som ni hjälper till att skapa själva.

    Själv så förväntar jag mig att bli bjuden när jag är borta (om jag inte är hos någon som jag vet har dåligt med pengar) och bjuder när jag har besök. Men om någon skulle är på besök skulle ta på sig att göra en massa när den var på besök så skulle jag låta den göra det. Inte stå bredvid när den betalar i affären, men om den erbjöd sig att åka och handla medan jag städar eller fixar något så skulle jag tacka ja.

Svar på tråden Vem ska bjuda?