• Anonym (ts)

    Behöver råd! Dotter till kurator.

    Min nioåriga dotter har en jobbig period just nu. Vaknar på nätterna av mardrömmar och bråkar om precis allt hemma. Jag blev orolig över att det kanske berodde på att hennes pappa flyttat ganska långt bort och hon inte träffar honom lika mycket längre (han hade Vh och två eftermiddagar i veckan, nu bara vh). Jag tog upp detta med läraren på utv. samtalet och hon sa att jag kanske skulle kontakta skolans kurator. Jag velade fram och tillbaka. Ville inte göra saken större och älta något som kanske bara var en övergångsperiod. Om detta håller i sig hade jag kanske gjort något. Så jag bestämde mig för att avvakta.

    I samma veva fick jag höra fler föräldrar i dotterns klass som pratade om samma beteende hos deras barn. Fick höra ordet "nioårskris". Google! Fick ett helt annat perspektiv. Det kanske inte alls var någon fara. Det kanske bara är ett helt normalt beteende. Kanske är det bara jag som läser in en massa problem som inte finns?

    Så kommer plötsligt dottern hem i fredags och säger att hon blivit skickad till kuratorn av läraren. Jag ringer läraren och hon trodde att vi bestämt att dottern skulle dit. Nej, det var JAG som skulle ta kontakt med kuratorn i så fall. Får läraren skicka barnet till kurator utan förälders medgivande?

    I alla fall sa dottern att kuratorn sagt att det kan vara bra att prata med någon annan utanför familjen. Jag frågade om dottern tyckte så och hon visste inte riktigt men sa att kuratorn tyckte så. Jag frågade om hon ville gå dit igen och hon sa att hon missade rasten då, men upprepade åter att kuratorn sagt att det kan vara bra att gå dit. Jag sa att dottern får bestämma.

    På kvällen frågade dottern om hennes pappa är dum som flyttat. Jag frågade varför hon frågade så. Hon sa att kuratorn frågat om hon var arg på pappa för att han flyttat men att hon inte är det. Hon i stort sett frågade mig om hon borde vara arg. Plötsligt kände jag bara "höna av en fjäder"-känsla. Det kändes som att just det jag ville undvika, började hända. En sak blev större än vad det behövt bli. Och dessutom kanske hennes beteende inte ens berodde på det!!

    Funderar på att ringa och prata med kuratorn imorgon. Men vad ska jag säga? Vad ska jag göra? Ska dottern gå dit eller inte?

  • Svar på tråden Behöver råd! Dotter till kurator.
  • Charlotte N

    Läraren uppfattade det som att ni bestämt att hon skulle gå så det är i sin ordning.

    Jag tycker du ska släppa kontrollbehovet och låta dottern gå till kuratorn i fred samt låta denne göra sitt jobb. Lägg dig inte i helt enkelt.

  • Anonym (ts)
    Charlotte N skrev 2015-04-20 05:31:34 följande:

    Läraren uppfattade det som att ni bestämt att hon skulle gå så det är i sin ordning.

    Jag tycker du ska släppa kontrollbehovet och låta dottern gå till kuratorn i fred samt låta denne göra sitt jobb. Lägg dig inte i helt enkelt.


    Att inte lägga mig i min dotters välmående? Glöm det.
  • Madmoiselle

    Jag tycker att det är du som gör det hela till en jättegrej. Att gå till kuratorn är onte konstigare än att borta tänderna för att slippa hål. Det är helt normalt, och din dotter har rätt till det, så slappna av. Din dotters rätt till hjälp borde vara större än ditt kontrollbehov. Kuratorn är ingen elak människa som vill din dotter ont.

  • Charlotte N
    Madmoiselle skrev 2015-04-21 03:07:40 följande:

    Jag tycker att det är du som gör det hela till en jättegrej. Att gå till kuratorn är onte konstigare än att borta tänderna för att slippa hål. Det är helt normalt, och din dotter har rätt till det, så slappna av. Din dotters rätt till hjälp borde vara större än ditt kontrollbehov. Kuratorn är ingen elak människa som vill din dotter ont.


    Precis det jag menade. Föräldrar ska, och får, inte veta vad man pratar med kuratorn om. Därför ska du släppa kontrollen över det TS.
  • Anonym (ts)

    Jag måste säga att jag är helt chockad av svaren. Aldrig i livet att jag låter skolan uppfostra mitt barn. Jo jag vet att folk gör det, men jag är inte sån. Och självklart får hon gå till kuratorn om hon vill, men jag var orolig för konsekvenserna. Därför jag startade tråden. Och jag behöver inte alls veta vad de sagt på träffen. Det är mellan de två. Men klart att när dottern berättar har jag ju följdfrågor. Så brukar ju normala samtal gå till. Knappast att jag håller nåt förhör.

    Kontrollbehov? Ja så får det väl vara då. Att bry sig om sitt barn och dess välbefinnande och oroa sig för konsekvenser av upplevelser, det trodde jag alla föräldrar gjorde. Frågan var om kurator är en bra idé eller inte. Frågan var inte angående hur jag skulle få reda på vad de sagt, eller om kuratorn var elak eller om jag skulle kränka min dotters rättigheter.

  • Charlotte N
    Anonym (ts) skrev 2015-04-21 06:14:57 följande:

    Jag måste säga att jag är helt chockad av svaren. Aldrig i livet att jag låter skolan uppfostra mitt barn. Jo jag vet att folk gör det, men jag är inte sån. Och självklart får hon gå till kuratorn om hon vill, men jag var orolig för konsekvenserna. Därför jag startade tråden. Och jag behöver inte alls veta vad de sagt på träffen. Det är mellan de två. Men klart att när dottern berättar har jag ju följdfrågor. Så brukar ju normala samtal gå till. Knappast att jag håller nåt förhör.

    Kontrollbehov? Ja så får det väl vara då. Att bry sig om sitt barn och dess välbefinnande och oroa sig för konsekvenser av upplevelser, det trodde jag alla föräldrar gjorde. Frågan var om kurator är en bra idé eller inte. Frågan var inte angående hur jag skulle få reda på vad de sagt, eller om kuratorn var elak eller om jag skulle kränka min dotters rättigheter.


    Det var väl det här med att du skulle ringa och prata med kuratorn jag reagerade på. Det tycker jag nämligen inte du ska göra utan jag tycker du ska låta kuratorn och din dotter klara sina samtal utan ditt kontrollbehov. Sen har väl ingen sagt att skolan ska uppfostra nån?
  • Anonym (ts)
    Charlotte N skrev 2015-04-21 06:32:40 följande:

    Det var väl det här med att du skulle ringa och prata med kuratorn jag reagerade på. Det tycker jag nämligen inte du ska göra utan jag tycker du ska låta kuratorn och din dotter klara sina samtal utan ditt kontrollbehov. Sen har väl ingen sagt att skolan ska uppfostra nån?


    Att jag skulle ringa var ju för att höra kuratorns rekommendationer. Om hon tyckte att dottern skulle gå dit eller inte. Och berätta min oro. Inte för att få reda på vad de sa.
  • Anonym (ja)

    Det låter ju som på din dotter att hon VILL gå till kuratorn och prata, samtidigt som det låter som att du lägger skuld på henne för att hon vill. Då märker hon att det är "fel" av henne att vilja, och antaligen vågar hon väl inte säga att hon faktiskt vill då, och säger istället att kuratorn säger att det är bra. Det är ju alltid lättare att skylla på någon annan, om ens känslor och vilja är "fel" i någon annans vilja. Tycker det låter som att du har ställt henne mot väggen. Gör inte en sån stor grej av det hela!

  • Anonym (Ann)
    Anonym (ts) skrev 2015-04-21 06:14:57 följande:

    Jag måste säga att jag är helt chockad av svaren. Aldrig i livet att jag låter skolan uppfostra mitt barn. Jo jag vet att folk gör det, men jag är inte sån. Och självklart får hon gå till kuratorn om hon vill, men jag var orolig för konsekvenserna. Därför jag startade tråden. Och jag behöver inte alls veta vad de sagt på träffen. Det är mellan de två. Men klart att när dottern berättar har jag ju följdfrågor. Så brukar ju normala samtal gå till. Knappast att jag håller nåt förhör.

    Kontrollbehov? Ja så får det väl vara då. Att bry sig om sitt barn och dess välbefinnande och oroa sig för konsekvenser av upplevelser, det trodde jag alla föräldrar gjorde. Frågan var om kurator är en bra idé eller inte. Frågan var inte angående hur jag skulle få reda på vad de sagt, eller om kuratorn var elak eller om jag skulle kränka min dotters rättigheter.


    Du pratar alltså om en vanlig skolkurator som brukar finnas på varje skola? När jag var liten så var det jätteskönt att ha vår skolkurator att gå och prata med om man var lite ledsen eller någon hade varit dum. Det betydde inte att han uppfostrade oss på något sätt. Förstår inte hur man kan tycka det är en dålig idé att ens barn får gratis tillgång till en professionellt utbildad personal där denne får prata av sig om saker som kanske oroar en i vardagen utan att föräldrar, lärare och kamrater lägger sig i.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Ann) skrev 2015-04-21 07:21:04 följande:

    Du pratar alltså om en vanlig skolkurator som brukar finnas på varje skola? När jag var liten så var det jätteskönt att ha vår skolkurator att gå och prata med om man var lite ledsen eller någon hade varit dum. Det betydde inte att han uppfostrade oss på något sätt. Förstår inte hur man kan tycka det är en dålig idé att ens barn får gratis tillgång till en professionellt utbildad personal där denne får prata av sig om saker som kanske oroar en i vardagen utan att föräldrar, lärare och kamrater lägger sig i.


    Förstår inte heller varför någon skulle tycka att ett kuratorsamtal är dumt. Det var inte heller åsikten i frågan.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (ts) skrev 2015-04-21 14:17:48 följande:
    Förstår inte heller varför någon skulle tycka att ett kuratorsamtal är dumt. Det var inte heller åsikten i frågan.
    Men du ställer ju frågan "ska dottern gå dit eller inte?" i TS och 
    Anonym (ts) skrev 2015-04-21 06:14:57 följande:

    Frågan var om kurator är en bra idé eller inte. 


    i ditt andra inlägg. Och då svarade jag utifrån det.
  • Charlotte N

    Det är lite svårt att förstå dig TS för jag tycker du ändrar din frågeställning hela tiden. Som jag uppfattar dig undrar du följande:

    Ska dottern gå till kurator. Svaret är enligt oss i tråden, och enligt kuratorn (enligt din dotter) ja.

    Ska du ringa? Svaret är nej enligt oss i tråden.

    Får läraren skicka barn till kurator utan förälders medgivande? Eftersom läraren trodde hon hade ett medgivande så är svaret här ja.

  • Madmoiselle
    Anonym (ts) skrev 2015-04-21 06:14:57 följande:

    Jag måste säga att jag är helt chockad av svaren. Aldrig i livet att jag låter skolan uppfostra mitt barn. Jo jag vet att folk gör det, men jag är inte sån. Och självklart får hon gå till kuratorn om hon vill, men jag var orolig för konsekvenserna. Därför jag startade tråden. Och jag behöver inte alls veta vad de sagt på träffen. Det är mellan de två. Men klart att när dottern berättar har jag ju följdfrågor. Så brukar ju normala samtal gå till. Knappast att jag håller nåt förhör.

    Kontrollbehov? Ja så får det väl vara då. Att bry sig om sitt barn och dess välbefinnande och oroa sig för konsekvenser av upplevelser, det trodde jag alla föräldrar gjorde. Frågan var om kurator är en bra idé eller inte. Frågan var inte angående hur jag skulle få reda på vad de sagt, eller om kuratorn var elak eller om jag skulle kränka min dotters rättigheter.


    Det är nog bäst att du tar din dotter ur skolan och hemskolar henne ts. För du vet väl att lärarna också har en viss inverkan på din dotter. Förbjud henne att gå hem till vänner också, så inte hennes vänners föräldrar sätter klorna i henne.
Svar på tråden Behöver råd! Dotter till kurator.