• Anonym (Undrar)

    Faderskap

    Hej, jag har en liten udda fråga ang faderskap,

    Om man gifter sig under graviditeten med en man som inte är barnets biologiska pappa.

    Blir endå denna nya man barnets pappa på papper? O vad händer om barnets biologiska sätter sig emot?

  • Svar på tråden Faderskap
  • Anonym (T)

    Barn som föds inom äktenskapet anses vara mannens om inget annat framkommer. Vet den riktiga pappan om det lär han dock kräva en faderskapsutredning och då kommer det att slås fast att han är fadern.

  • Pentagram

    Barnets "egentliga" pappa kan inte sätta sig emot per se, men om han kan övertyga Socialstyrelsen om att den skrivna fadern inte är korrekt pappa kan de inleda en undersökning.

  • Kjell2

    Om man  som utomstånde komma efter faderskapet är fastställt är det en rejäl uppförsbacke då det krävs att socialnämnden väcker talan i frågan om de fastställa föräldrarna vägrar.

    Betydligt bättre möjligheter innan barnet föds att kontakat socialen och berätta om sina misstankar.

  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2015-04-20 11:32:18 följande:

    Om man  som utomstånde komma efter faderskapet är fastställt är det en rejäl uppförsbacke då det krävs att socialnämnden väcker talan i frågan om de fastställa föräldrarna vägrar.

    Betydligt bättre möjligheter innan barnet föds att kontakat socialen och berätta om sina misstankar.


    Men ett barn kan väl driva den frågan lite lättare (omyndigt barn, dess vårdnadshavare givetvis).
  • Pentagram

    Skall ju tilläggas att hänvisning till att det är barnets biologiska far som vill ha en utredning är ju lite meningslöst i sammanhanget eftersom det just är faderskapet som är ifrågasatt. Från myndigheternas synvinkel är det helt enkelt en man, vilken som helst, som hävdar att HAN är far till ett givet barn.

  • Kjell2
    sextiotalist skrev 2015-04-20 11:35:50 följande:
    Men ett barn kan väl driva den frågan lite lättare (omyndigt barn, dess vårdnadshavare givetvis).
    Ja, när barnet är myndigt kan det då vuxna barnet väcka talan i frågan. Innan dess så är vanligtvis de fastställda föräldrarna vårdnadshavare och då krävs det att de, eller soc, väcker talan.


  • Anonym (Undrar)

    Tackar för svar,

    detta är inget som överhuvudtaget är aktuellt på något vis. Kom bara att tänka på vad som egentligen händer vid sånt tillfälle! Tacksam för era svar som stillat min nyfikenhet! :)

  • Anonym (Abbot)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-04-21 08:12:44 följande:

    Tackar för svar,

    detta är inget som överhuvudtaget är aktuellt på något vis. Kom bara att tänka på vad som egentligen händer vid sånt tillfälle! Tacksam för era svar som stillat min nyfikenhet! :)


    OM det skulle inträffa skulle jag rekommendera ett faderskapstest. det är jätteviktigt att veta vem fadern är, bla för ev ärftliga sjukdomar o liknande.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Abbot) skrev 2015-04-21 08:21:11 följande:

    OM det skulle inträffa skulle jag rekommendera ett faderskapstest. det är jätteviktigt att veta vem fadern är, bla för ev ärftliga sjukdomar o liknande.


    Tycker de e mer viktigt för barnet, alla barn har all rätt att veta vem deras biologiska föräldrar är. :) men ja det underlättar ju lite vid sjukdomar oxå.
Svar på tråden Faderskap