• Äldre 20 Apr 11:46
    1495 visningar
    24 svar
    24
    1495

    Om Jesus är Gud, då skulle ju Muhammed vara hans profet?

    En tanke jag länge grunnat på. Om Jesus är Gud, då skulle ju Muhammed vara hans profet? Vad säger ni troende kristna och muslimer om detta? Jag ställer frågan mest för att jag undrar hur kristna och muslimer ska kunna enas om att det nu är frågan samma gud. Själv önskar jag inget hellre.

    Mest intresserad är jag sedan en troende muslim sa att det i själva verket är en och samma religion. Men om nu det är efter vad ordet religion kommer ifrån dvs. romarnas "religo" så stämmer inte detta eftersom detta mer har med vilka seder, traditioner mm man kan ha i anknytning till ens tro.

    Det var detta som en gång gjorde så att romarna till slut tappade tålamodet då när Jesus kulten "kristendomen" en gång etablerade sig.
    http://www.svtplay.se/jesus-och-kristendomens-martyrer
     

  • Svar på tråden Om Jesus är Gud, då skulle ju Muhammed vara hans profet?
  • Äldre 20 Apr 12:07
    #1

    Jesus är Inte Gud. Han är Guds son. Om Allah och Gud är samma tvistar man om. Klart är att Jesus nämns i Koranen. Men inte som Guds son utan som en orofet

  • Äldre 21 Apr 11:20
    #2

    Inom kristendomen är Jesus gudomlig (guds son eller gud i en annan inkarnation eller hur man nu väljer att se det) medan Muhammed inte ens är en profet.

    Inom islam är Jesus en människa och profet, visserligen speciell men inte gudomlig.

    Det går inte att göra en slutledning om Jesus och Muhammed genom att plocka valda argument ur två olika religioner.

  • Pentra
    Äldre 21 Apr 11:34
    #3

    Hej! ... Tråkigt att ickereligiösa inte får svara i tråden. Förutsätts det, oigenomtänkt, att ickereligiösa inte kan något av värde om religion? ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • nordan­vind
    Äldre 21 Apr 11:39
    #4

    Som icke troende säger jag att de förmodligen var ett par


    asar och runor står mig bi
  • Äldre 21 Apr 12:02
    #5
    driver28 skrev 2015-04-20 12:07:24 följande:

    Jesus är Inte Gud. Han är Guds son. Om Allah och Gud är samma tvistar man om. Klart är att Jesus nämns i Koranen. Men inte som Guds son utan som en orofet


    Jo, men jag hävdar bestämt att det finns många kristna som hävdar att Jesus är Gud. Som svar ber jag dig därför läsa svar Bibelfrågan ang. detta. Mycket ligger nog tror jag i hur man vill tolka treenighetsläran.
    http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/

    Själv vill jag gärna tolka det hela som att "*detta med Gud" gjorde sig ett ansikte utåt genom Jesus dvs. gjorde sig förkroppsligad på sätt  Men jag vet dock att det finns många kristna som ser saken lite annorlunda t ex många katoliker.

    * Vad var Gud innan Jesus? Hur kunde man beskriva detta med Gud då? 

    Själva treenighetsläran tolkar i alla fall jag som att många kristna vill ha det till att tre är ett dvs. Guds tre naturer.

    Själv vet jag inte till hur mycket treenighetsläran är en fullständigt fastställd dogm.

    En del kristna kan säga: Fadern skapar världen, Jesus är Guds son och Anden är den kraft som Gud sänder för att hjälpa människor.

    Med vilket man kan jämföra med vatten som ju kan vara rinnande vatten, is eller vattenånga men som ändå alltid består av likadana vattenmolekyler.

    I ortodoxa kyrkor brukar man tala om Sonen och Anden som Guds händer som utför Guds arbete på jorden.
       

  • Äldre 21 Apr 12:10
    #6
    Nidingbane skrev 2015-04-21 12:02:14 följande:
    Jo, men jag hävdar bestämt att det finns många kristna som hävdar att Jesus är Gud. Som svar ber jag dig därför läsa svar Bibelfrågan ang. detta. Mycket ligger nog tror jag i hur man vill tolka treenighetsläran.
    http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/

    Själv vill jag gärna tolka det hela som att "*detta med Gud" gjorde sig ett ansikte utåt genom Jesus dvs. gjorde sig förkroppsligad på sätt  Men jag vet dock att det finns många kristna som ser saken lite annorlunda t ex många katoliker.

    * Vad var Gud innan Jesus? Hur kunde man beskriva detta med Gud då? 

    Själva treenighetsläran tolkar i alla fall jag som att många kristna vill ha det till att tre är ett dvs. Guds tre naturer.

    Själv vet jag inte till hur mycket treenighetsläran är en fullständigt fastställd dogm.

    En del kristna kan säga: Fadern skapar världen, Jesus är Guds son och Anden är den kraft som Gud sänder för att hjälpa människor.

    Med vilket man kan jämföra med vatten som ju kan vara rinnande vatten, is eller vattenånga men som ändå alltid består av likadana vattenmolekyler.

    I ortodoxa kyrkor brukar man tala om Sonen och Anden som Guds händer som utför Guds arbete på jorden.
       


    Om vi ska prata om synen på Jesus natur så har det funnit lite olika synsätt inom kristendomen.

    En stor konflikt i kristendomens barndom var om Jesus var född eller skapad, alltså om guden hade "tillverkat" honom på liknande sätt som Adam eller om Jesus var avlad genom Maria.

    En annan diskussion har gällt Jesus dubbla natur som gud och människa; om det gudomliga och mänskliga hos Jesus var skiljt, som när man blandar olja och vatten, eller om det var oskiljbart, som när man blandar vin med vatten. 
  • Äldre 21 Apr 12:19
    #7
    nordanvind skrev 2015-04-21 11:39:07 följande:

    Som icke troende säger jag att de förmodligen var ett par


    Vem säger att jag är religiös i egentlig mening. Nej jag är mer intresserad av teologi och religion i stort. Men jag vill för den sakens skuld inte se mig såsom en kategorisk förnekare. Nej jag ställer mig hellre då frågan hur skulle detta med Gud se ut om det nu fanns något sådant. Hur skulle han/det då vilja att världen såg ut osv, osv. Absolut inte som nu, där man varje religiöst håll försöker hävda sig att just deras tro, lära, Gud osv är den rätta dvs. hävda sin suveränitet jämt mot andra. Detta är det främsta skälet till att just jag har så svårt att idag tro att Gud finns. Ja, faktiskt gör så jag stundtals mår riktigt illa. Men därmed inte sagt att jag ibland kan önska att Gud fanns på något sätt.
  • Äldre 21 Apr 12:24
    #8
    Rikard skrev 2015-04-21 12:10:52 följande:
    Om vi ska prata om synen på Jesus natur så har det funnit lite olika synsätt inom kristendomen.

    En stor konflikt i kristendomens barndom var om Jesus var född eller skapad, alltså om guden hade "tillverkat" honom på liknande sätt som Adam eller om Jesus var avlad genom Maria.

    En annan diskussion har gällt Jesus dubbla natur som gud och människa; om det gudomliga och mänskliga hos Jesus var skiljt, som när man blandar olja och vatten, eller om det var oskiljbart, som när man blandar vin med vatten. 
    Det är mycket utifrån detta jag nu börjat tråden Rickad. Det du sist nämner hör t ex till Arianismen till om inte jag mins fel.
  • Äldre 21 Apr 20:59
    #9

    Nu handlar inte den här tråden om varför man inte får avbilda Muhammed. Men det finns dock avbildningar. Själv tänker jag på en som jag av en slump upptäckte när jag läste om Isa dvs. Jesus enligt Islam. Målningen heter den yttersta domen.
    Vad jag tycker är mest anmärkningsvärt med den är att Jesus där onekligen står över Muhammed i rang på trappan? Själv trodde jag att Muhammed var av störst betydelse inom Islam, men enligt texten i Wikipedia så verkar det inte så. Hur ligger det till egentligen?


    http://sv.wikipedia.org/wiki/Isa


     


     

  • Äldre 21 Apr 21:02
    #10
    Rikard skrev 2015-04-21 12:10:52 följande:
    En stor konflikt i kristendomens barndom var om Jesus var född eller skapad, alltså om guden hade "tillverkat" honom på liknande sätt som Adam eller om Jesus var avlad genom Maria.
    Det är ingen skillnad mellan Jesu skapelse/födelse och Adams skapelse/födelse.

    Om det skulle vara skillnad så skulle Jesu offer vara värdelös:

    "Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus. "(1Kor 15:21-22 Bibel2000)
Svar på tråden Om Jesus är Gud, då skulle ju Muhammed vara hans profet?