• tuntemattomana

    Hur ser en dag ut för era 6-månaders?

    Har en tjej som snart är 6 mån.
    Har inga direkta rutiner förutom hennes mattider som diffar på max 1 h.
    Men hur ser dagen ut för era 6månaders?
    Mat/sömn/lek osv.
    Vad äter de, vart sover de?

  • Svar på tråden Hur ser en dag ut för era 6-månaders?
  • isolande

    I den åldern sov första barnet mest i vagnen, för jag var ute jämt. Vaknade kanske på morgonen, var upp ett par timmar, vid 10 sovs det första luren. Då gick jag promenad med någon kompis. Sen fikades det på stan eller hemma hos någon. Tisdagar var det babysim och fredagar babysång. Mer promenad och sova vid 2-3 tiden på eftermiddagen. Hem och laga mat och sen kom pappa hem.

    Andra barnet fick följa med till dagis och lämna syrran vid 9. Sen hem. Mellis. Sova middag vid 10 (då kunde jag kolla på Djurpolisen på Animal Planet....) äta lunch, gå något snabbt ärende, hämta på dagis runt 15 och sov i vagnen medan syrran lekte ute en timme. Hem vid 4, halv 5 och börja med maten, pappa kom hem.

    Med andra barnet hade jag inga aktiviteter öht under föräldraledigheten. De timmarna vi hade utan storasyster gick åt till att försöka överleva eftersom han sov så otroligt dåligt.

  • LiLa81

    Sömn: vaknar kl 7, somnar kl 20 (varierar så klart lite). Sover 3 tupplurar på 30 min under dagen (kanske en lite längre om hon är väldigt trött) oftast i vagnen på promenad. Ibland i min famn eller någon enstaka gång i spjälsängen. På natten vaknar hon tyvärr mellan 2 och 10 gånger. Hon sover i spjälsäng bredvid våran säng.

    Mat: Jobbar oss upp mot en hel lunch med frukt till efterrätt. Får lite gröt på kvällen. En flaska ersättning innan läggdags och amning resten av dagen. Hon är en sån som äter ofta. 2-2,5 h mellan målen (Oftast även så på natten)

    Lek:

    Sitter på golvet och skakar på leksaker och bankar dem i golvet. Studerar etiketter mycket noga och ingående. Stoppar allt i munnen.

    Använder mig som klätterställning för att nå saker på golvet. Älskar att stå med hjälp av mig.

    Försöker frustrerat ta sig fram för egen maskin, men har inte lärt sig att krypa ännu.

    Gillar när jag sjunger sånger med rörelser.

    Gillar att titta på bebisen i spegeln.

    Tittut är kul.

    Gunga i bebisgungan på lekplatsen är en ny favorit.

    Övrigt: Jag gör saker för att underhålla mig som hon får hänga med på. Öppna förskolan, promenader med folk, fika osv.

  • tuntemattomana
    LiLa81 skrev 2015-04-20 20:40:05 följande:

    Sömn: vaknar kl 7, somnar kl 20 (varierar så klart lite). Sover 3 tupplurar på 30 min under dagen (kanske en lite längre om hon är väldigt trött) oftast i vagnen på promenad. Ibland i min famn eller någon enstaka gång i spjälsängen. På natten vaknar hon tyvärr mellan 2 och 10 gånger. Hon sover i spjälsäng bredvid våran säng.

    Mat: Jobbar oss upp mot en hel lunch med frukt till efterrätt. Får lite gröt på kvällen. En flaska ersättning innan läggdags och amning resten av dagen. Hon är en sån som äter ofta. 2-2,5 h mellan målen (Oftast även så på natten)

    Lek:

    Sitter på golvet och skakar på leksaker och bankar dem i golvet. Studerar etiketter mycket noga och ingående. Stoppar allt i munnen.

    Använder mig som klätterställning för att nå saker på golvet. Älskar att stå med hjälp av mig.

    Försöker frustrerat ta sig fram för egen maskin, men har inte lärt sig att krypa ännu.

    Gillar när jag sjunger sånger med rörelser.

    Gillar att titta på bebisen i spegeln.

    Tittut är kul.

    Gunga i bebisgungan på lekplatsen är en ny favorit.

    Övrigt: Jag gör saker för att underhålla mig som hon får hänga med på. Öppna förskolan, promenader med folk, fika osv.


    mycket likt min bebis i beteende :)
    min tjej kan sova hur mycket som hellst nu.. förr soc hon också 3x30 min men nu kan hon sova upp mot 3 h per dag..
  • fridashage

    Vet inte riktigt om detta är rätt tråd men skriver ändå. En dag för min 6 månaders kan se väldigt olika ut. Han är svår att få in rutiner på. Han brukar vakna vid 8 få välling. Sover första gången vid 10. Men det är oftast då rutinen spricker. Ibland sover han 10 minuter, ibland två timmar. Har han bara sovit en kort stund är han otroligt svår att få att somna om. Han är dödstrött men kommer inte till ro. Somnat han i vagnen sover han medan jag går och vaknar precis när jag stannat :/ Är han vaken får han lite smak vid 11.30 sover igen vid 13 och sen en snabbis på eftermiddagen vid 17. Han somnar för natten vid 20.30-21.00. Efter att ha ätit 250ml välling blandat med ersättning än så länge. Aldrig några problem att somnas. Det är på natten det börjar... Vaknar oftast vid 02.00. Dödstrött och supergnällig, vill inte ha mer mat och är omöjlig att somna om. Oftast är han vaken till 04.00-05.00. Fastän att jag vaggar honom i sängen (har bedrockers) eller låter honom ligga nära oss så sprattlar han ständigt. Vrider och vänder sig och ligger och gnäller. Skulle man ta upp honom är han hur glad som helst. Skriver nu här för att jag känner mig som den enda människan i världen som är vaken (förmodligen inte). Men jag börjar ge upp hoppet om att det blir bättre. Man kan inte längre säga att det är en period när han hållit på såhär i över två månader :/ skriver för att få tips och råd. Det ända BVC frågar är om jag testat att gå ut med vagnen :/

  • tuntemattomana
    fridashage skrev 2015-04-23 07:53:57 följande:

    Vet inte riktigt om detta är rätt tråd men skriver ändå. En dag för min 6 månaders kan se väldigt olika ut. Han är svår att få in rutiner på. Han brukar vakna vid 8 få välling. Sover första gången vid 10. Men det är oftast då rutinen spricker. Ibland sover han 10 minuter, ibland två timmar. Har han bara sovit en kort stund är han otroligt svår att få att somna om. Han är dödstrött men kommer inte till ro. Somnat han i vagnen sover han medan jag går och vaknar precis när jag stannat :/ Är han vaken får han lite smak vid 11.30 sover igen vid 13 och sen en snabbis på eftermiddagen vid 17. Han somnar för natten vid 20.30-21.00. Efter att ha ätit 250ml välling blandat med ersättning än så länge. Aldrig några problem att somnas. Det är på natten det börjar... Vaknar oftast vid 02.00. Dödstrött och supergnällig, vill inte ha mer mat och är omöjlig att somna om. Oftast är han vaken till 04.00-05.00. Fastän att jag vaggar honom i sängen (har bedrockers) eller låter honom ligga nära oss så sprattlar han ständigt. Vrider och vänder sig och ligger och gnäller. Skulle man ta upp honom är han hur glad som helst. Skriver nu här för att jag känner mig som den enda människan i världen som är vaken (förmodligen inte). Men jag börjar ge upp hoppet om att det blir bättre. Man kan inte längre säga att det är en period när han hållit på såhär i över två månader :/ skriver för att få tips och råd. Det ända BVC frågar är om jag testat att gå ut med vagnen :/


    men stackars dig! det där låter ju skitjobbigt! min dotter är ganska lik i mycket du skriver fast inte det med att vara vaken på natten :/
    har tyvärr ingen aning vad du kan göra åt saken..
    men om jag vore du och inte fick hjälp av bvc skulle jag köra stenhård rutin tills det satte. ska ju gå att "ställa in" rutiner när bebisar är tidigast 5 månader.
    jag hade haft en fast tid att nu går vi upp, mat en fast tid, promenad fast tid osv osv.
    vaknar han på natten så låt han ligga kvar. borde ju bli trött och somna om, om han inte sover för mycket på dagen. skriker han, lägg en hand på hans mage så vet han att du är där. kanske inte alls funkar eller är det optimala men så hade jag gjort för att försöka överleva!
  • linnéa001

    Min dotter är visserligen 7 månader, men det var samma tider när hon var sex månader. Varierar förstås lite men ungefär så här:

    05:30 Vaknar och ammas
    07:00 Sover 30 min-1,5 timmar
    08:30 Mellanmål, t.ex. gröt eller banan med ersättnig eller välling
    Sover mellan 30 min och 1,5 timmar beroende på när hon vaknade från första tuppluren och hur lång den var
    12:00 Lunch, purée om vi är hemma, annars ersättning
    Gå ut. Somnar ibland i vagnen, annars tupplur hemma vid 15-tiden, 30-45 min
    15:30 Mellanmål, t.ex. banan, avocado med ersättning eller välling
    17:00 Behöver sova 30 minuter men det är inte alltid det fungerar
    18:15 Kvällsmat
    19:30 Amning
    20:00 Somnar och sover hela natten (kanske ett uppvak men behöver inte äta för att somna om, det gjorde hon dock vid sex månader)

  • linnéa001
    fridashage skrev 2015-04-23 07:53:57 följande:
    Vet inte riktigt om detta är rätt tråd men skriver ändå. En dag för min 6 månaders kan se väldigt olika ut. Han är svår att få in rutiner på. Han brukar vakna vid 8 få välling. Sover första gången vid 10. Men det är oftast då rutinen spricker. Ibland sover han 10 minuter, ibland två timmar. Har han bara sovit en kort stund är han otroligt svår att få att somna om. Han är dödstrött men kommer inte till ro. Somnat han i vagnen sover han medan jag går och vaknar precis när jag stannat :/ Är han vaken får han lite smak vid 11.30 sover igen vid 13 och sen en snabbis på eftermiddagen vid 17. Han somnar för natten vid 20.30-21.00. Efter att ha ätit 250ml välling blandat med ersättning än så länge. Aldrig några problem att somnas. Det är på natten det börjar... Vaknar oftast vid 02.00. Dödstrött och supergnällig, vill inte ha mer mat och är omöjlig att somna om. Oftast är han vaken till 04.00-05.00. Fastän att jag vaggar honom i sängen (har bedrockers) eller låter honom ligga nära oss så sprattlar han ständigt. Vrider och vänder sig och ligger och gnäller. Skulle man ta upp honom är han hur glad som helst. Skriver nu här för att jag känner mig som den enda människan i världen som är vaken (förmodligen inte). Men jag börjar ge upp hoppet om att det blir bättre. Man kan inte längre säga att det är en period när han hållit på såhär i över två månader :/ skriver för att få tips och råd. Det ända BVC frågar är om jag testat att gå ut med vagnen :/
    Låter fruktansvärt jobbigt. Vet inte vad jag ska ge för råd men kan berätta hur jag gör med min dotter. Hon vill inte heller komma till ro utan sprattlar och har sig när hon ska somna. På dagarna ligger jag oftast bredvid henne för då sover hon bättre. Alltså riktigt nära. Vi lägger oss i sängen och när hon börjar sprattla och vrida på sig så tar jag tag i henne och vänder henne mot mig. Håller om henne hårt och buffar på rumpan. Sprattlar hon med benen så lägger jag en arm eller ett ben över hennes ben så att hon inte kan sprattla. Efter en stund så brukar hon somna. Vaknar hon till så buffar jag på henne på en gång.

    Det låter kanske taskigt att hålla fast henne men hon protesterar inte och om hon gör det så släper jag så klart. Jag vet inte vad bedrockers är (fast kan lista ut det av namnet), men funkar det kanske bättre att honom nära dig och vagga honom med en arm? Min dotter somnar inte om hon inte får hålla mig i handen. Också ett tips, ge honom något att pilla med eller hålla i, armarna vevar ju non stop annars.

    Kan han sova i bärsele? Det fungerar ofta för min dotter. Jag går fram och tillbaka och klappar på rumpan och håller i handen.

    Han gnäller kanske för att det är tänder på g. Så var det för en mamma i en tråd här på FL där jag är med. Så fort tanden tittat upp så började hennes son sova bättre.

    Hoppas att det blir bättre snart, utan sömn blir man knäpp. En sak var i alla fall lite rolig, jag läste först "är han vaken får han lite smisk". Fick nästan hjärtstilestånd innan jag insåg att jag läst fel.
  • fridashage

    Tack för alla tips ;) Linnea001 nån smisk har han inte fått ;) Läsye själv fel när jag skulle skicka inlägget ;) haha.

    Nu får han 220ml välling på kvällen och han sover lite bättre. Får sätta i nappen kanske 4 ggr per natt och vaknar han riktigt är det oftast för att han har kissat mycket. Men är oftast inte vaken mer än en halvtimma efter blöjbyte.

    Som någon skrev så tror jag att tanden är på gång också. Hoppas på att han sover ännu bättre efter att den kikat upp ;)

Svar på tråden Hur ser en dag ut för era 6-månaders?