• Anonym (n00b)
    Äldre 20 Apr 13:33
    2245 visningar
    11 svar
    11
    2245

    Mitt första medarbetarsamtal

    Jag har mitt allra första medarbetarsamtal imorgon. Hur förbereder jag mig bäst? Vad kan jag förvänta mig? HUR GÖR MAN!?

  • Svar på tråden Mitt första medarbetarsamtal
  • Anonym (Grabb­en brevid­)
    Äldre 20 Apr 16:52
    #1

    Man lyssnar och är vaksam så att man inte tar på sig något extra obetalt ansvar. 

  • Äldre 20 Apr 19:25
    #2

    "Man lyssnar och är vaksam så att man inte tar på sig något extra obetalt ansvar."

    Bra att tänka så Om man vill vara säker på att inte få högre lön någonsin eller göra någon sorts karriär. Du anar inte hur många samtal jag haft med personer som har den inställningen att inte göra nåt utan extra pengar - och alla dom har haft en sak gemensamt och det är låg lön.

  • Anonym (Qwe)
    Äldre 20 Apr 19:45
    #3

    Men har du inte fått information innan? Min arbetsgivare mallar ut information med frågor som kommer tas upp 2 veckor innan mötet.

  • Anonym (Chefe­n)
    Äldre 20 Apr 20:40
    #4

    Hos oss ska man i god tid få ta del av frågorna som används i medarbetarsamtalet.

    Det som tas upp är, hur är arbetssituationen, arbetsuppgifter och arbetsresultat i förhållande till uppsatta mål, hur fungerar samarbete, hur är arbetsmiljön och stress och hur ser utveckling och framtid ut.

    Det du kan fundera på på är funderingar/önskemål om utveckling och framtid, där är det bra att vara förbered.

    Håller tummarna för dig TS, det kommer gå bra!

  • Anonym (n00b) Trådstartaren
    Äldre 20 Apr 22:39
    #5

    Jag fick ett sånt ark med lite frågor på som jag skulle fundera över för några veckor sedan men eftersom jag är så orutinerad vad gäller sånt här så ville jag ställa en generell fråga om hur det går till och vad som förväntas av mig.

    Jag får ofta beröm av min chef i vardagen, därför tänker jag passa på att fråga honom vad han ser för sidor jag kan utveckla som jag kanske inte tänker på. Jag är driven och vill framåt och ser ju därför gärna att han utmanar mina svagheter så jag får träna :)

  • Anonym (Fast)
    Äldre 20 Apr 23:04
    #6
    Steven01 skrev 2015-04-20 19:25:03 följande:

    "Man lyssnar och är vaksam så att man inte tar på sig något extra obetalt ansvar."

    Bra att tänka så Om man vill vara säker på att inte få högre lön någonsin eller göra någon sorts karriär. Du anar inte hur många samtal jag haft med personer som har den inställningen att inte göra nåt utan extra pengar - och alla dom har haft en sak gemensamt och det är låg lön.


    Hur motiverar du för dom att de ska ta mer ansvar och jobba mer utan att få betalt för det? Blir inte det en devalvering av lönen, mer jobb och ansvar men samma lön?
  • Anonym (n00b) Trådstartaren
    Äldre 20 Apr 23:08
    #7

    För min personligen är ansvar och personlig utveckling betydligt mycket viktigare än lön. Gör man sedan rätt för sig när man fått ett förtroende så kommer lönen på köpet så småningom.

  • Anonym (Fast)
    Äldre 20 Apr 23:13
    #8
    Anonym (n00b) skrev 2015-04-20 23:08:09 följande:

    För min personligen är ansvar och personlig utveckling betydligt mycket viktigare än lön. Gör man sedan rätt för sig när man fått ett förtroende så kommer lönen på köpet så småningom.


    Gör den? När då? Jag blir lite nyfiken här. Du verkar prata om nån generell regel, jag vill veta hur den fungerar.
  • Anonym (n00b) Trådstartaren
    Äldre 20 Apr 23:22
    #9
    Anonym (Fast) skrev 2015-04-20 23:13:50 följande:
    Gör den? När då? Jag blir lite nyfiken här. Du verkar prata om nån generell regel, jag vill veta hur den fungerar.
    Med ansvar kommer erfarenhet vilket gynnar dig i en löneförhandling. Har just din arbetsgivare inte förstånd att värdesätta detta så kan den ökade erfarenheter ge dig ett arbete med bättre betalt någon annanstans. 
  • Anonym (Grabb­en brevid­)
    Äldre 21 Apr 16:35
    #10
    Anonym (Fast) skrev 2015-04-20 23:13:50 följande:
    Gör den? När då? Jag blir lite nyfiken här. Du verkar prata om nån generell regel, jag vill veta hur den fungerar.
    Precis detta var väldigt intressant. Jag har också alltid trott på att om man visar sig vara duktig så kommer belöningen nog, så småningom.
    Men, men..
  • Anonym (Grabb­en brevid­)
    Äldre 21 Apr 16:36
    #11
    Anonym (Fast) skrev 2015-04-20 23:04:00 följande:
    Hur motiverar du för dom att de ska ta mer ansvar och jobba mer utan att få betalt för det? Blir inte det en devalvering av lönen, mer jobb och ansvar men samma lön?
    Bra inlägg. Får se svaret nu då.
Svar på tråden Mitt första medarbetarsamtal