• Brattman

    Ska man "heja" på joggare?

    Jag har fått lära mig att personer som ägnar sig åt någon form av idrottslig verksamhet behöver uppmuntran, och att de därför får mer motivation och åstadkommer ett bättre resultat när någon "hejar" på dem. Detta förekommer t.ex regelmässigt vid olika former av idrottstävlingar, där publiken står och "hejar" på de tävlande.

    Jag har fått lära mig att uppmuntran är viktig, inte bara vid tävling på elitnivå, utan även vid  träning. När jag ser en joggare som springer förbi, så brukar jag därför ofta "heja" på den, genom att ropa: "Heja-heja-heja-heja, ett-två, ett-två, ett-två, heja-heja-heja.

    Nu var det nyligen en person som påstod att man inte ska "heja" på joggare. Han påstod att de flesta joggare inte uppskattar att få uppmuntran genom att någon står och "hejar" på dem när de jobbar förbi.

    Så nu är jag väldigt fundersam, och undrar: Hur är det egentligen?
    Ska man eller ska man inte ge joggare uppmundran genom att "heja" på dem?

  • Svar på tråden Ska man "heja" på joggare?
  • myskmalva

    Många ser joggingrundan mer som meditation än som en tävling. En stund där man får vara ifred med sina tankar. Då blir det lite tokigt om folk ska stå och heja på en.

  • green34
    Brattman skrev 2015-04-20 16:36:56 följande:

    Jag har fått lära mig att personer som ägnar sig åt någon form av idrottslig verksamhet behöver uppmuntran, och att de därför får mer motivation och åstadkommer ett bättre resultat när någon "hejar" på dem. Detta förekommer t.ex regelmässigt vid olika former av idrottstävlingar, där publiken står och "hejar" på de tävlande.

    Jag har fått lära mig att uppmuntran är viktig, inte bara vid tävling på elitnivå, utan även vid  träning. När jag ser en joggare som springer förbi, så brukar jag därför ofta "heja" på den, genom att ropa: "Heja-heja-heja-heja, ett-två, ett-två, ett-två, heja-heja-heja.

    Nu var det nyligen en person som påstod att man inte ska "heja" på joggare. Han påstod att de flesta joggare inte uppskattar att få uppmuntran genom att någon står och "hejar" på dem när de jobbar förbi.

    Så nu är jag väldigt fundersam, och undrar: Hur är det egentligen?
    Ska man eller ska man inte ge joggare uppmundran genom att "heja" på dem?


    Nej!
    Låt dom få jogga ifred.
  • Brattman
    green34 skrev 2015-04-20 16:42:57 följande:
    Nej!
    Låt dom få jogga ifred.
    Så om man blir imponerad av att se någon som man tycker gör en bra prestation. Är det då fel att tala om detta?
  • green34
    Brattman skrev 2015-04-20 16:46:01 följande:
    Så om man blir imponerad av att se någon som man tycker gör en bra prestation. Är det då fel att tala om detta?
    Enligt mig är det.

    Varför frågar du när du ändå redan verkar ha bestämt dig för att det är okej att heja på vilt främmande joggare?
  • Brattman
    Regndamen skrev 2015-04-20 16:45:17 följande:

    Misstaget du gör är att du inte har kort kjol och pom-poms.


    Innebär det att kort kjol och pom-pom är en förutsättning för att få visa sin uppskattning när man ser någon som man tycker gör en bra prestation?
  • green34
    En PantherTant skrev 2015-04-20 16:47:03 följande:

    Nej, ropa inte heja heja åt nån utan tävlingsnummer!


  • Brattman
    green34 skrev 2015-04-20 16:48:04 följande:
    Enligt mig är det.

    Varför frågar du när du ändå redan verkar ha bestämt dig för att det är okej att heja på vilt främmande joggare?
    Jag frågar därför att jag vill få reda på vilka åsikter andra människor har i denna fråga. Om du säger det är fel att tala om när någon gör något bra, som man blir imponerad av. Är det då endast när man ser någon som gör något dåligt som det är okej att tala om det?
  • green34
    Brattman skrev 2015-04-20 16:52:49 följande:
    Jag frågar därför att jag vill få reda på vilka åsikter andra människor har i denna fråga. Om du säger det är fel att tala om när någon gör något bra, som man blir imponerad av. Är det då endast när man ser någon som gör något dåligt som det är okej att tala om det?
    Man behöver väl överhuvudtaget inte uppmärksamma vilt främmande personer som är ute och joggar?

    Dom joggar säkerligen för sin egen skull dvs inte för att vilt främmande personer ska heja fram dom.


Svar på tråden Ska man "heja" på joggare?