• Anonym (Femin­ist89a­)
    Äldre 20 Apr 16:41
    2228 visningar
    50 svar
    50
    2228

    Experiment!!! En trevlig "Jag svarar på alla frågor" och diskussionstråd om feminism!

    Hej där!

    Efter mina cirkulationer på familjeliv har jag noterat att trådar om bl a feminism tenderar att då och då urarta till pajkastning, kanske för att folk börjar hetsa varandra... Nu vill jag göra ett experiment! I denna tråd kan vem som vill ställa frågor till mig och diskutera feminism i allmänhet - men tonen ska vara lika god som om det vi diskuterade var pannkaksrecept!

    Jag tillhör mainstreamfeminismen men anses extrem av en och annan av mina kompisar. Ställ vilken fråga som helst till mig och jag ska svara så gott jag kan! Men det viktigaste är som sagt tonen i tråden.

    Jag svarar som sagt gärna på alla frågor, men tänk på hur du formulerar dem.

    Fel: "Men är du inte bara feministhora för att du hatar alla karlar och egentligen är för ful för att få en man?"

    Rätt: "Vad anser du om män, skulle du kalla dig själv för manshatare? Anser du att ditt utseende påverkar dina chanser att träffa män?"

    Detta gäller på andra hållet också!

    Fel: "Så du anser alltså att karlar ska få knulla runt och sedan gnäller du över att hon blir gravid? Bara för att hon har ljugit om att hon tar p-piller så gör det inte dig ansvarsfri. Hoppas du aldrig mer träffar en kvinna ditt äckel."

    Rätt: "Jag förstår att du känner dig sviken, men situationen är ju dessvärre som den är. Hur har du nu tänkt dig att fortsätta? Du är enligt lagen fri att göra som du vill självklart, men jag hoppas att du tänker på barnet i slutändan."

    Och så vidare... inga personangrepp, inga påhopp, trevlig ton! Låt oss testa detta :)

    Om du skulle vilja ställa en fråga till mig så kan du grunda den på att jag: Är 25 år gammal och studerar för stunden till sjuksköterska, men hoppas på att en dag läsa till läkare utomlands. Alternativt jobba med narkos, aborter eller på intensivvården. Jag har läst en del om feminism, är ingen expert men kan en del inom ämnet. Singel och trivs med det. Älskar gamla slabbiga skräckfilmer och att umgås med mina kompisar. De två låtar som hjälper mig i mörka stunder är "Carry on" med Manowar och "Defying gravity" från musikalen wicked. Är en sexa till sjua när jag snyggar upp mig och en minus fem när jag just har vaknat, men är så nöjd med mig själv att jag ser mig som en tia. Tycker att både F! och SD har sina toppunkter och totala bottennapp.

    Om ingen är intresserad av mig och mina åsikter: Discuss! Bara kom ihåg: God ton!!! :D

  • Svar på tråden Experiment!!! En trevlig "Jag svarar på alla frågor" och diskussionstråd om feminism!
  • Äldre 20 Apr 16:47
    #1

    In b4 fagerlund, birger och linnea (? tror jag hon heter) som vägrar inse att det finns ett patriarkat.


     


    Dig önskar jag lycka till, för du kommer inte få det lätt.


    You know nothing, Jon Snow
  • Anonym (Femin­ist89a­) Trådstartaren
    Äldre 20 Apr 16:54
    #2

    No worries, det räknar jag inte med ;)

  • Anonym (eller­..)
    Äldre 21 Apr 21:32
    #3

    Läste av en händelse en blogg av en ung tjej som var ( extrem) feminist. Enligt henne skulle 95 % av alla män vara våldvåldtäktsmän och eller pedofiler. Tycker vekligen en feminist det? Är allt som händer i samhället männens fel? Och om alla män försvann från jordens yta skulle världen bli bättre då.? Många radikalfeminister måste ju ha en pappa, en bror.. anser ni att de också är våldtäktsmän, eller är detta en åsikt som får stå för bloggaren?

  • Illega­laWax
    Äldre 21 Apr 21:36
    #4

    Kul initiativ! Jag har inte så himla mycket att bidra med, men jag följer med spänning utvecklingen i tråden. Har alla tillräckligt med popcorn, för övrigt? Eller ska jag sätta på mer?

  • Anonym (klm)
    Äldre 21 Apr 21:52
    #5

    Tycker du att alla borde ha röst rätt? även personer som har så här dålig koll som i länken jag skickar med. (Råkade bara vara en vara en feminist här)
      juggen.wordpress.com/2014/09/20/ar-du-medlem-i-feministiskt-initiativ/

  • Anonym (Femin­ist89a­) Trådstartaren
    Äldre 21 Apr 23:04
    #6
    Anonym (eller..) skrev 2015-04-21 21:32:49 följande:

    Läste av en händelse en blogg av en ung tjej som var ( extrem) feminist. Enligt henne skulle 95 % av alla män vara våldvåldtäktsmän och eller pedofiler. Tycker vekligen en feminist det? Är allt som händer i samhället männens fel? Och om alla män försvann från jordens yta skulle världen bli bättre då.? Många radikalfeminister måste ju ha en pappa, en bror.. anser ni att de också är våldtäktsmän, eller är detta en åsikt som får stå för bloggaren?


    Detta är ju verkligen extremfeminism, och enligt mig total bullshit... Jag skulle egentligen inte vilja erkänna detta som feminism alls, utan detta skulle jag personligen beteckna som manshat.  
         Det är enligt min åsikt på intet sätt endast männens fel att världen ser ut som den gör. Problemet ligger istället (enligt feministisk grundsyn) i ett samhälle som dels uppmuntrar i att kvinnor objektifieras, dels ingjuter en grundsyn i att män aldrig ska behöva ta emot någon form av hjälp för att vara "riktiga" karlar. Redan från födseln kan detta synsätt präntas in genom att man tilltalar flickor och pojkar olika, ger dem olika leksaker och behandlar dem på olika sätt enbart baserat på könet.      Detta riskerar att föra med sig både att vissa kvinnor känner sig utsatta av och objektifierade av män, och att vissa män i slutändan känner bitterhet mot kvinnor, som i deras ögon har det lättare och beskyddas mer i livet. De män som "drabbas" får förmodligen inte heller någon hjälp med denna bitterhet, eftersom det är "skamligt" och "omanligt" för dem att ta emot hjälp... Detta enligt feministisk och vetenskapligt grundad teori (Jag kan rekommendera några objektiva artiklar och böcker i ämnet om intresse finns?).     
     Den som läser på vet hur få procent bland männen det är som är/kan bli våldtäktsmän, men tyvärr så är kvinnor i vissa situationer nästan tvungna att behandla alla män som om de potentiellt vore sådana. Inte för att vi tror att alla män är i stånd att våldta, utan för att vi inte kan ta risken att just den här mannen är sådan. Sexuellt våld är så skadligt för både psyket och kroppen att vi helt enkelt inte kan ta risken att bli utsatta för det. Detta är en befogad och av samhället uppmuntrad rädsla, och risken är ju tyvärr att rädslan tar överhanden över förnuftet i slutändan. Speciellt då om man som kvinna har varit utsatt för någon typ av övergrepp tidigare.

    För att sammanfatta: Givetvis så är inte 95% av männen i världen våldtäktsmän eller pedofiler, det är ett helt befängt påstående. Problemet ligger i att kunna känna sig säker på vilka den där enda procenten är...

    Ovanstående är vad jag tänker om ämnet, och också vad "mainstreamfeminismen" säger. Så ja, jag tycker att den här bloggaren får stå för sig själv med sitt uttalande...
  • Anonym (Femin­ist89a­) Trådstartaren
    Äldre 21 Apr 23:14
    #7
    Anonym (klm) skrev 2015-04-21 21:52:10 följande:

    Tycker du att alla borde ha röst rätt? även personer som har så här dålig koll som i länken jag skickar med. (Råkade bara vara en vara en feminist här)
      juggen.wordpress.com/2014/09/20/ar-du-medlem-i-feministiskt-initiativ/


    HAHAHA! Ja, kära nån ;)

    Detta är enligt mig ett tydligt exempel på att det finns rövhattar inom samtliga partier, och magkänslan är givetvis att jag blir skitskraj när jag inser vilka som har rösträtt i det här landet. Men...

    I slutändan tror jag inte att demokratin skulle fungera om inte alla hade rösträtt. Vi får genast problemet: Vem ska bestämma vem som får rösta eller inte? Vilka är kriterierna för att få rösta? Hur dum i huvudet/ignorant/tanklös ska man vara för att inte få rösta?

    Med dagens debattklimat så skulle säkerligen vissa passa på att säga att bara för att du röstar på SD är du dum i huvudet och fråntas härmed din rösträtt. Demokrati innebär ju att alla ska få göra sin röst hörd, även folk som är tomma i pallet. Så: magkänslan säger nej. Förnuftet säger i slutändan ja... Vi får helt enkelt trösta oss med att i slutändan så är dumskallarna utspridda i alla partier, så de påverkar troligtvis inte valresultatet alltför mycket...
  • Anonym (que)
    Äldre 21 Apr 23:52
    #8

    Spännande! Jag har några allvarligt menade frågor. - och säkert en del följdfrågor på svaren.

    Kan man inom feminismen tänka sig att det finns ett matriarkat?

    Kan man i så fall tänka sig att matriarkatet och patriarkatet tillsammans skapat det samhälle vi lever i? 

    Är frånvarande pappor (så som det kanske var då Sverige industrialiserades efter kriget, men inte är längre) något som gav mammor ett större ansvar för barnens fostran? 

    Är det mäns fel om kvinnor uppfostrar pojk-barn till att bli en del av  patriarkatet?

    Är alla män del i patriarkatet? Kvinnor också?

    Vad är patriarkatet? Något man kan ta på? En kulturyttring? Näringslivet? Var och en av de pojkar som av sina föräldrar fostrats in i patriarkatet (om nu patriarkatet består av personer)?

    Har patriarkatet funnits i alla tidsåldrar? Finns det i alla samhällen i dagens värld?

    Har det någonsin funnits ett samhälle med ett matriarkat där det saknades ett patriarkat?

    Har det funnits ett samhälle där kvinnor har makten och männen är underställda de kvinnliga maktstrukturerna?

    Räknas särartsfeminister som 'riktiga' feminister?

    En sista fråga av vetenskapsteoretisk karaktär - Går det att falsifiera teorin om ett patriarkat? Hur skulle ett tänkt samhälle där det inte finns ett patriarkat se ut och fungera.

     

  • Illega­laWax
    Äldre 21 Apr 23:58
    #9
    Anonym (que) skrev 2015-04-21 23:52:11 följande:

    Räknas särartsfeminister som 'riktiga' feminister?

     


    Jag har en fråga: Är det inte lite tröttsamt att alltid fastna i pseudo-diskussioner om särartsfeminism när man för en gång skulle försöker hålla en konstruktiv dialog?
  • Anonym (que)
    Äldre 22 Apr 00:03
    #10
    IllegalaWax skrev 2015-04-21 23:58:24 följande:
    Jag har en fråga: Är det inte lite tröttsamt att alltid fastna i pseudo-diskussioner om särartsfeminism när man för en gång skulle försöker hålla en konstruktiv dialog?
    Que!

    Synd att en seriös tråd direkt ska dras ned av att en uppriktigt menad fråga inte är Ok att ställa Rynkar på näsan

    Lika synd att du har förutfattade meningar om att jag vill ha pseudo-diskussioner.

    Inte högt i tak här inte - och de var inte jag som drog ned rullgardinen för den här tråden.Obestämd
Svar på tråden Experiment!!! En trevlig "Jag svarar på alla frågor" och diskussionstråd om feminism!