• Anonym (fattyboomboom)

    Hur mycket kan man gå ner på 8 veckor?

    Hur mycket tror ni att man kan gå ner på 8 veckor om man har cirka 20 kilos övervikt och har levt väldigt stillasittande tidigare de senaste åren? 

  • Svar på tråden Hur mycket kan man gå ner på 8 veckor?
  • Anonym (qwerty)

    Om du börjar träna som en tok och börjar äta som en sparv så kan du nog gå ner relativt mycket. Speciellt om du tränar i bastun.
    Men det är ju knappast ett hälsosamt och långsiktigt sätt att gå ner i vikt på.

    Det tog inte 8 veckor att få 20 kilos övervikt så det kommer inte ta enbart 8 veckor att gå ner allt.

    Man brukar säga att inte mer än 0,5kg i veckan är bra och hälsosamt. Mer än så är för mycket och det börjar krävas mer extrema åtgärder än vad som är bra för hälsan. 

  • Anonym (fattyboomboom)

    Att man bara ska gå ner 0.5 kilo i veckan om man vill göra det hälsosamt känner jag till. Jag undrar mer hur mycket som är möjligt, rent teoretiskt, att gå ner på 8 veckor (utan att bli dödssjuk, alltså).

  • Vilda Tiger

    15-20 kg skulle jag tro. Om du äter strikt VLCD och rör dig mycket. Men alla kg stannar troligen inte borta sedan.

  • Lisastina

    svårt att säga, det beror på många olika saker. 

    men till att börja med så finns det "maskiner" på internet som kan räkna ut hur många kalorier du med din vikt o längd behöver för att enbart existera. En väldigt stor person bränner fler kalorier bara genom att finnas till än en som bara har något kg extra. 

    dels beror det på hur aktiv du kan vara. Kolla i tabeller på hur många kalorier en timme cykling, gym osv bränner (deprimerande lite) 

    Dels beror det på hur mycket du kan dra ned konsumtionen. En person som överäter rejält sedan en kortare tid men som plötsligt börjar äta helt normalt går ju ned snabbt, medan en som överätit typ 80 kalorier per dag men gjort det i åratal behöver ju gå ned en bra bit under normalintag för att något skall hända. 

    ett kg motsvarar ca 7 000 kalorier. Så om du kan få "glappet" mellan intag och vad du gör av med på 1000 kalorier per dag så kan du gå ned ett kg i veckan. Troligen går du ned mer i början, kanske tom två kg i veckan, men vartefter du blir lättare gör kroppen av med mindre på  vardagsrörelsen och då saktar nedgången av.

    Jag tycker själv att det svåra är att inte plåga sig själv så under bantningen att man efteråt behöver äta dajm till frukost bara för att lugna nerverna. 

    Tycker själv att om man äter mindre än 1200 kalorier om dagen blir man lite knäpp och mår kasst. så för mig går det långsamt, min basala förbränning är på ca 1500, så mitt "glapp" är väldigt litet. 

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (fattyboomboom) skrev 2015-04-20 21:16:29 följande:

    Att man bara ska gå ner 0.5 kilo i veckan om man vill göra det hälsosamt känner jag till. Jag undrar mer hur mycket som är möjligt, rent teoretiskt, att gå ner på 8 veckor (utan att bli dödssjuk, alltså).


    Rent teoretiskt då: Vi säger att du bara dricker buljong i 8 veckor, rent teoretiskt får du då i dig typ 20 kcal om dagen.
    Du sover i sex timmar, du vilar i sammanlagt sex timmar. Då är det 12 timmar kvar som du kan träna på. Säg då att du sitter på en motionscykel de timmarna och förbränner i genomsnitt 300kcal i timmen. Det blir 3600 kcal om dagen, plus de 1500 kcal som kroppen behöver blir då totalt 5100 kcal. Och så drar vi bort de 20 kcal som du dricker i buljong, 5080 kcal om dagen blir 35.560 kcal i veckan. Vi räknar också på att du fuskar lite, lite så vi räknar på 35.000 kcal jämt som du förbränner i veckan. 
    Som vi lärt oss från inlägg ovan så är 1 kg ungefär 7.000 kcal. 35.000/7.000= 5kg i veckan som du rent teoretiskt kan gå ner. På 8 veckor kan du då alltså rent teoretiskt gå ner 40kg. Det låter väl sunt och bra? Absolut något som går att implementera i praktiken.
  • Anonym (fattyboomboom)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-04-21 09:21:37 följande:
    Rent teoretiskt då: Vi säger att du bara dricker buljong i 8 veckor, rent teoretiskt får du då i dig typ 20 kcal om dagen.
    Du sover i sex timmar, du vilar i sammanlagt sex timmar. Då är det 12 timmar kvar som du kan träna på. Säg då att du sitter på en motionscykel de timmarna och förbränner i genomsnitt 300kcal i timmen. Det blir 3600 kcal om dagen, plus de 1500 kcal som kroppen behöver blir då totalt 5100 kcal. Och så drar vi bort de 20 kcal som du dricker i buljong, 5080 kcal om dagen blir 35.560 kcal i veckan. Vi räknar också på att du fuskar lite, lite så vi räknar på 35.000 kcal jämt som du förbränner i veckan. 
    Som vi lärt oss från inlägg ovan så är 1 kg ungefär 7.000 kcal. 35.000/7.000= 5kg i veckan som du rent teoretiskt kan gå ner. På 8 veckor kan du då alltså rent teoretiskt gå ner 40kg. Det låter väl sunt och bra? Absolut något som går att implementera i praktiken.
    Men då blir man ju troligtvis dödssjuk. Jag köper inte att det inte finns ett mellanting mellan 0.5 kg/vecka och extremt ohälsosam viktnedgång av det slaget du beskriver. Inte för en överviktig person. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (fattyboomboom) skrev 2015-04-21 09:35:57 följande:
    Men då blir man ju troligtvis dödssjuk. Jag köper inte att det inte finns ett mellanting mellan 0.5 kg/vecka och extremt ohälsosam viktnedgång av det slaget du beskriver. Inte för en överviktig person. 
    Dödssjuk blir man inte. Men det kommer inte vara någon friskvård man bedriver.
    Såklart att det finns mellanting. Det finns massor med mellanting. Men du frågade hur mycket man kan gå ner i teorin. 
    Som så mycket annat beror din fråga på. Som att svara på hur långt ett snöre är liksom. 

    Det viktigaste är att göra av med fler kalorier än vad man äter. De flesta vill "kickstarta" och börjar svälta sig, vilket är en björntjänst för sig själv för när man lägger ner kickstarten så tar det typ 2 veckor så väger man mer än vad man gjorde innan "kickstarten". Den bästa kickstarten är att träna mycket och äta nyttigare. När man sedan nått sitt mål så fortsätter man träna men inte lika hårt som förut.
  • Anonym (fattyboomboom)
    Anonym skrev 2015-04-21 09:40:43 följande:

    Missat vad ironi är?


    Har någon varit ironisk? För det har jag i så fall missat. Jag är autist och inte jätteduktig på att detektera ironi. 
  • Kjell2

    Kring ett kilo per vecka skulle jag gissa, mer i början, mindre på sluter. Men det kommer bli jobbigt.

Svar på tråden Hur mycket kan man gå ner på 8 veckor?