• MoaElis

    Valpfoder?

    Min hund blir 1 år den andra maj, och fodret börjar ta slut nu... Jag funderar på om jag kanske ska byta till vuxenfoder nu? Eller ska man ha valpfodret längre? Fodret är Acana.

  • Svar på tråden Valpfoder?
  • Birgitta02

    Klart du kan. Bäst är att fasa ut. Byt inte abrupt, utan blanda fodret med det gamla några dagar.

  • Donizetti

    Det beror på rasens storlek. Är det en storvuxen ras bör den äta valpfoder upp till 18 mån. En mindre ras räcker med 9 mån.

  • Birgitta02
    Donizetti skrev 2015-04-21 09:04:07 följande:

    Det beror på rasens storlek. Är det en storvuxen ras bör den äta valpfoder upp till 18 mån. En mindre ras räcker med 9 mån.


    Var har du fått det ifrån? DET skulle jag faktiskt väldigt gärna läsa.
  • Birgitta02
    Birgitta02 skrev 2015-04-21 14:38:21 följande:
    Var har du fått det ifrån? DET skulle jag faktiskt väldigt gärna läsa.
    "Upp till" 18 månader innebär inte att hunden måste äta det så länge. Själv slutade jag med valpfoder när rottisen var ett år gammal. Fasade ut under ett par veckor. Funkade utmärkt.
  • Donizetti
    Birgitta02 skrev 2015-04-21 14:38:21 följande:

    Var har du fått det ifrån? DET skulle jag faktiskt väldigt gärna läsa.


    Var jag fått det ifrån? 42 års arbete med hundar och gammal hunduppfödare av stor ras. Små raser blir färdiga tidigare medan större raser har en längre tillväxtperiod då benstomme och muskulatur utvecklas. Jfr med könsmognaden t.ex. Små raser blir tidigare könsmogna än de större.
  • Donizetti
    Birgitta02 skrev 2015-04-21 14:41:23 följande:

    "Upp till" 18 månader innebär inte att hunden måste äta det så länge. Själv slutade jag med valpfoder när rottisen var ett år gammal. Fasade ut under ett par veckor. Funkade utmärkt.


    Tack Birgitta att du läser och förstår vad jag skriver. Precis så, bör är inte samma sak som måste. Ett år kan vara lämpligt för hund av storlek rottis. Ännu större av molosstyp och andra stora powerraser med långsam utveckling bör man fortsätta ett tag till.
Svar på tråden Valpfoder?