• Äldre 21 Apr 07:05
    4482 visningar
    9 svar
    9
    4482

    hepatit a vaccin vid resa till Cypern nödvändigt?

    Måste fråga här också. Vi skall åka till Cypern om 1 1/2 vecka med våra 3 barn 9 månader, 4 och 7 år.

    Fick rådet när vi var och fästingvaccinerade att barnen skulle ta vaccin mot hepatit a

    Vet att dom gärna vill sälja på vaccin så min fråga är om ni som åkt till Cypern vaccinerat era barn mot hepatit a?


    Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden hepatit a vaccin vid resa till Cypern nödvändigt?
  • modsey
    Äldre 21 Apr 07:30
    #1

    Reser ni mycket?


    I så fall skulle jag satsa på en Twinrix  som efter påfyllnadsdoser ger ett mycket långt skydd mot hepatit A och B

  • Äldre 21 Apr 07:35
    #2

    Nej vi reser väldigt sällan, men kommer kanske börja resa mer om ngt år. Men är det nödvändigt nu till denna resa.. Vi var på Kreta för några år sedan och då hade jag inte en tanke på vaccinering

  • gbgumm­an
    Äldre 21 Apr 07:36
    #3

    Vi har gett våra barn twinrix men inte bara med tanke på våra semestrar utan för att se till att de inte kan smita undan den som unga vuxna. När man fått alla doser håller den länge. Hört allt mellan 25 år och livet ut. Billig livförsäkring till ungarna.

  • modsey
    Äldre 21 Apr 07:39
    #4
    LHUF skrev 2015-04-21 07:35:30 följande:

    Nej vi reser väldigt sällan, men kommer kanske börja resa mer om ngt år. Men är det nödvändigt nu till denna resa.. Vi var på Kreta för några år sedan och då hade jag inte en tanke på vaccinering


    inte nödvändigt alls men ett bra skydd också för dem i framtiden som unga och vuxna.
  • Äldre 21 Apr 08:14
    #5

    Skall absolut vaccinera dom om vi börjar resa mer, men har en sjukt spruträdd dotter så vill inte utstätta henne i onödan. Och fråga n är om det är försent. Eller kan man ta en sent inpå resan...

  • Äldre 26 Apr 21:08
    #6

    Beslutade att vaccinera och det var inte försent. Känns bra nu i efterhand så är dom skyddade senare i livet .

  • gbgumm­an
    Äldre 26 Apr 21:16
    #7
    LHUF skrev 2015-04-26 21:08:38 följande:

    Beslutade att vaccinera och det var inte försent. Känns bra nu i efterhand så är dom skyddade senare i livet .


    Visst känns det bra. Vetskapen att de är skyddade hela ungdomstiden. Visst kan man få andra blodsmittor men smart att skydda mot de som det går att skydda mot. Skulle det finnas vaccin mot hiv så skulle de få det med.
  • Äldre 26 Apr 21:37
    #8

    Fast nu fick dom bara havrix, får fundera vid påfyllning om dom skall få mot B också. Twinrix skall tas 4 v innan

  • Äldre 8 Jul 11:20
    #9

    Hej jobbar inom vård fick min Spruta B hepatit typ 2006 vid undersökning genom jobbet så 2013 hade jag ingen skydd längre så jag fick nya sprutor. Så jag vet inte hur man gör som privat person och kolar om man har skydd men jag tycker inte allt är svart och vitt svårt att avgöra. Men fråga gärna mer på vaccinationscentralen. Jag tänker ringa själv i dagarna och fråga lite runt vad som gäller då jag blir så osäker vad som är bäst för mina små. Ena fick alla vacciner ena fick massa biverkningar så vi fick avbryta så nu har vi en liten tredje som vi inte vet hur vi gör.

    Och resa eller inte allt finns här nära oss alla sjukdomar. Spela ingen roll om man reser eller stannar hemma för man kan bli smittad ändå.

Svar på tråden hepatit a vaccin vid resa till Cypern nödvändigt?