• Elinannamaria

    Väntar syskon, under 24 månader mellan barnen

    I söndags fick vi reda på att vi väntar syskon i december, helt oplanerat! Vår son fyllde just 1 och vi har verkligen haft fullt upp med honom under hans första år med kolik och sömnsvårigheter, och nu skall vi ha ett till innan han fyllt 2!? Hur skall det gå?

    Någon mer i samma sits som vill följas åt?

  • Svar på tråden Väntar syskon, under 24 månader mellan barnen
  • molnsken

    Min yngsta dotter föddes 4 dagar innan storasyster fyllde två. Nu har jag inga egna erfarenheter av ett kolikbarn osv, men tänk på att inget barn är den andre lik. Så bebis behöver inte få kolik bars för att storebror hade det. Annars tycker jag personligen att åldern emellan mina är bra, de leker bra och min tvååring (minsta) tar så mkt efter fyraåringen :) Sen bråkar de ju som syskon med givetvis ;) lycka till!

  • chokladgroda
    Elinannamaria skrev 2015-04-21 07:11:29 följande:

    I söndags fick vi reda på att vi väntar syskon i december, helt oplanerat! Vår son fyllde just 1 och vi har verkligen haft fullt upp med honom under hans första år med kolik och sömnsvårigheter, och nu skall vi ha ett till innan han fyllt 2!? Hur skall det gå?

    Någon mer i samma sits som vill följas åt?


    Du kommer att klara det! Det är tufft men har samtidigt sina fördelar. Visst förstår jag att det blir ännu tuffare med kolik men vi får hoppas att lillasyskonet slipper den biten. När dom är så små och får syskon finns sällan avundsjuka osv så oftast brukar dom växa upp nästan som tvillingar och bli väldigt nära vänner.

    När bebisen kommer så ge det ett par veckor och sen har du kommit in i rutinerna. Allt tar längre tid än innan och man har mindre tid över till disk, städ, tvätt men man anpassar sig och blir mer effektiv när barnen sover. Försök hålla kvar sovtid mitt på dagen för den stora så länge du kan. Dels för att få piggare och gladare barn men också för att kunna vara en piggare och gladare mamma. Mitt tips är att alla dagar som känns tuffa så försök sova när barnen sover. Du kommer snabbt lära dig hur du ska göra för att få barnen att sova samtidigt.

    Sen förstår jag att allt inte alltid är så enkelt och situationen kan ju vara annorlunda för dig än hur det var för mig. Men du kommer komma in i det och lära dig hur dina barn fungerar och plötsligt är man spindeln i nätet för att allt ska gå ihop. Inte alltid det gör det men man får sänka kraven.

    Jag hade 16 mån mellan nr 1 och 2 och nu väntar jag nr 3 när 2 bara är 9 månader. Så får tätt mellan tre stycken. Vet att det kommer bli tufft men det kommer också bli bra och barnen kommer ha en otrolig glädje av varandra (vilket 1 och 2 redan har)
  • Elinannamaria

    Tack för tips och pepp hörrni! Tror det är bra att ställa sig in på ett jobbigt första år. Har ni haft syskonen nåt på förskola?

    Hur långt har du kvar till bebisen kommer chokladgroda?


    Bf 26april -14
  • viseversa

    Oj det är väl inga problem. Har 4 barn där alla är täta. Tycker ca 2år är ganska "normal" åldersskillnad. Vi har som tätast 16mån mellan nr 1och2 och längst är det mellan 2och3 där är det 2,5år mellan. Mellan 3 och 4 är det 2år.

  • Elinannamaria

    Vi kommer ha 18 månader mellan, vet att det inte är ovanligt men för mig känns det som att jag just vart gravid och att lillen är bebis än. Har en del oro, tex att vi inte har någon släkt nära men jag tror samtidigt att det kommer bli underbart!


    viseversa skrev 2015-04-21 08:38:39 följande:

    Oj det är väl inga problem. Har 4 barn där alla är täta. Tycker ca 2år är ganska "normal" åldersskillnad. Vi har som tätast 16mån mellan nr 1och2 och längst är det mellan 2och3 där är det 2,5år mellan. Mellan 3 och 4 är det 2år.


    Bf 26april -14
  • viseversa
    Elinannamaria skrev 2015-04-21 08:48:16 följande:

    Vi kommer ha 18 månader mellan, vet att det inte är ovanligt men för mig känns det som att jag just vart gravid och att lillen är bebis än. Har en del oro, tex att vi inte har någon släkt nära men jag tror samtidigt att det kommer bli underbart!


    Bf 26april -14
    Klart det kommer bli underbart. Sen förstår jag din rädsla med tanke på att er son hade kolik. Våran nr 2 hade kolik och det var det värsta vi gått igenom. Ingen fick sova. När jag väntade nr 3 och nr 4 fanns det en oro för att bebisen skulle få kolik. Men vi slapp. Dom har varit EXTREMT olika alla 4 faktiskt. Nr 1 och 3 var så sjukt lätta som spädbarn att vi hade kunnat ha 6 stycken samtidigt om alla 6 var så lugna. Medan nr 2 höll på att knäcka oss båda totalt det första året. Nr 4 var mer ett "vanligt" spädbarn. Nöjdivlamd men skrek som en mistlur om någonting inte var bra.
  • viseversa

    Nr 4 var nöjd för det mesta men skrek också en hel del när något var "fel" ska det stå.

    Mitt första barn skrek ALDRIG! Skämtar inte. Hon skrek inte som spädbarn. Hon visade att hon var hungrig genom att suga på händerna och knorra. Men skrek gjorde hon inte. Hon sov också hela nätter från start och har ALDRIG på snart 8år knölat med nattsömnen. Världens lättaste bebis mao. Hon log och skrattade däremot mot alla. Glad och nöjd jämt. Nr 4 var lika lätt han. Världens lugnaste bebis.

  • viseversa
    viseversa skrev 2015-04-21 09:14:37 följande:

    Nr 4 var nöjd för det mesta men skrek också en hel del när något var "fel" ska det stå.

    Mitt första barn skrek ALDRIG! Skämtar inte. Hon skrek inte som spädbarn. Hon visade att hon var hungrig genom att suga på händerna och knorra. Men skrek gjorde hon inte. Hon sov också hela nätter från start och har ALDRIG på snart 8år knölat med nattsömnen. Världens lättaste bebis mao. Hon log och skrattade däremot mot alla. Glad och nöjd jämt. Nr 4 var lika lätt han. Världens lugnaste bebis.


    Haha nr 3!! Var lika lätt han. Jösses vad jag rör till det. Haha
  • Lejonhierta

    Jag har fem barn, varav de fyra första är födda inom loppet av sex år och nu en sladdis nio år senare.

    Jag har som tätast 14 månader mellan barn nr tre och fyra. Var enklare än att ha tre resp två år emellan.

  • chokladgroda
    Elinannamaria skrev 2015-04-21 08:27:54 följande:

    Tack för tips och pepp hörrni! Tror det är bra att ställa sig in på ett jobbigt första år. Har ni haft syskonen nåt på förskola?

    Hur långt har du kvar till bebisen kommer chokladgroda?


    Bf 26april -14
    Jag var hemma första året, sen pappan tills nr 2 kom och därefter har jag varit hemma och kommer fortsätta vara tills nr 3 föds, förutom att jag ska jobba halvtid i sommar. Inget barn är inskolat på förskola utan dom får vara hemma tillsammans

    I november/december är det beräknat. Så ca 17 månader emellan. Alltså 2 år och 9-10 månader mellan äldsta och yngsta :) (beroende på när jag föder. Fått båda 2 veckor tidigare men kan ju lika gärna gå över)
Svar på tråden Väntar syskon, under 24 månader mellan barnen