• Wierdo

    Så luktärt i kruka

    Jag är helt ny och har aldrig förut odlat och iår har jag slagit på stort och har börjat så diverse grönsaker, kryddor och blommor - det känns som att ett nytt intresse har vuxit fram (om detta går vägen så att säga Tungan ute).. Hehe.
    Jag har sått luktärt-frön i papperskrukor och de har är nu redo att sättas i kruka här inne då bladparen är uppe (och jag har läst någonstans att man egentligen kan direktså dem i kruka?). Det jag har läst är också att just luktärter har ett väldigt känsligt rotsystem och vad jag förstår det vill de ha en djup kruka.


    Kan jag få något förslag på ev storlek på en kruka som ska rymma ca 4 plantor med luktärter? :)

  • Svar på tråden Så luktärt i kruka
  • myskmalva

    En vanlig tiolitershink borde funka fint! Gör hål i botten och lägg i ett lager (ca 2-3 cm) med lecakulor innan du fyller på med jord, så att överflödigt vatten dräneras bort. Ska växterna flytta ut utomhus? Glöm inte att avhärda i så fall, d.v.s. långsamt vänja dem vid solen och vinden som annars kan ta kål på de stackars ovana inneplantorna.

Svar på tråden Så luktärt i kruka