• Äldre 21 Apr 09:35
    3152 visningar
    17 svar
    17
    3152

    Våren är här! Är du pollenallergiker

    Nu är den härliga våren här och med den kommer pollen.
    Hur är det för dig?
    Är du pollenallergiker eller är du en lycklig stjärna som slipper nysa och uppleva våren med röda ögon?
    Rösta och diskutera gärna i tråden.
    Hur gör du för att minska besvären? Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Våren är här! Är du pollenallergiker
  • Äldre 21 Apr 09:40
    #1

    Ögon och näsa rinner och det känns som grus i ögonen. Har börjat med Kestine igen nu, antihistamin man inte blir trött av.

  • Anonym (Felic­ia)
    Äldre 21 Apr 10:13
    #2

    Bor i Umeå. Våren är inte här. Det finns i alla fall ingen pollen  än.

  • Äldre 21 Apr 13:22
    #3

    Ja. Jag håller nog på att gå under här av pollen + allergitabletter. Är så förbannat trött att jag inte vet vart jag ska ta vägen.... Sova några timmar till, kanske?


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Äldre 21 Apr 15:42
    #4

    Japp. Allergisk mot iaf björk och gräs. Men förmodligen också något av det som kommer allra tidigast för näsan rinner och ögonen är torrare än vanligt och har ätit clarityn i typ tre veckor redan. Och näsan har nog runnit i fem kanske men först trodde jag att jag var förkyld.

    Sen sprayar jag näsan med kortison hela året om (stora problem med mina bihålor) så det hjälper ju lite mot pollen med. Plus att jag alltid sköljer näsan på kvällen.

    Och sen tar jag ögondroppar när det behövs.

    Tröttare ön någonsin och ändå är det så tidigt på säsongen ännu *suck*

  • Äldre 21 Apr 16:34
    #5

    Lyckligtvis är ingen i familjen allergisk mot pollen, gräs eller liknande.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 21 Apr 17:06
    #6

    Jag är tyvärr allergisk mot det mesta. Äter allergimedicin nästan året runt. Ögondroppar när det är som värst.

  • Äldre 21 Apr 17:34
    #7

    Jag äter allergimedicin året om eftersom jag förrutom bl a pollen har allergi/överkänslighet mot kvalster men kompletterar med annat under pollensäsongen då olika mediciner verkar lite olika. Använder t ex nässpray med kortison året runt och ögondroppar då och då men behöver oftast inte antihistamintabletter under vintern. Är allergisk mot en del allergimediciner också, ironiskt nog.

  • Äldre 21 Apr 17:58
    #8
    Jennie med ie skrev 2015-04-21 17:34:13 följande:

    Jag äter allergimedicin året om eftersom jag förrutom bl a pollen har allergi/överkänslighet mot kvalster men kompletterar med annat under pollensäsongen då olika mediciner verkar lite olika. Använder t ex nässpray med kortison året runt och ögondroppar då och då men behöver oftast inte antihistamintabletter under vintern. Är allergisk mot en del allergimediciner också, ironiskt nog.


    Det är jag också Förvånad Alltid lika roligt att försöka förklara den på VC/för nya läkare Solig
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Äldre 21 Apr 19:30
    #9

    Jag äter allergitabletter jämt, jag har katter jag är allergisk mot. Sen även gråbo.

  • Äldre 21 Apr 20:29
    #10
    Regndamen skrev 2015-04-21 19:30:00 följande:

    Jag äter allergitabletter jämt, jag har katter jag är allergisk mot. Sen även gråbo.


    Varför bor du ihop med någon som gör dig sjuk? Det skulle jag aldrig orka.
  • Äldre 21 Apr 22:19
    #11

    Det enda jag vet att jag inte tål är kaffe och te.

  • Äldre 21 Apr 22:21
    #12
    IsDimma skrev 2015-04-21 20:29:18 följande:

    Varför bor du ihop med någon som gör dig sjuk? Det skulle jag aldrig orka.


    Jag bor med mina Katter för att de är mina vänner! Vem vill inte ha vänner? Jag var ellergisk mot han som gjorde barn med mig innan och han får inte bo här mer men katterna ska det.
  • Anonym (Sensi­liberi­ng)
    Äldre 22 Apr 22:34
    #13

    Jag är allergisk mot mycket men mest björkpollen. Så för några år sedan gick jag göra en "vaccination" mot det. Det kallas sensibilering och går ut på att man gradvis under flera år bygger upp kroppens motståndskraft mot det man är allergisk mot. För mig tog det tre år med sprutor var sjätte vecka men det var det värt! Nu förtiden kan man göra det med tabletter mot flera andra allergier så man slipper sprutorna. Kan varmt rekommendera er som är mycket allergiska att höra med VC om att få remiss till det.

  • Äldre 23 Apr 15:58
    #14
    IsDimma skrev 2015-04-21 20:29:18 följande:
    Varför bor du ihop med någon som gör dig sjuk? Det skulle jag aldrig orka.
    För att de är mina goda vänner och familjemedlemmar.
  • Äldre 23 Apr 16:33
    #15

    Japp, har dock mest allergi mot gräs så det värsta har inte kommit ännu.
    Men jag känner ju redan av tröttheten och lite kliande ögon.

  • Clemen­tineme­yer
    Äldre 23 Apr 20:28
    #16

    Tack och lov är jag inte det. Frugan är det dock. Det som lindrar för henne är att doppa ansiktet eller helst hela kroppen i kallt vatten och att använda smink och linser.

  • Schnaa
    Äldre 23 Apr 21:37
    #17

    Nej.


    It takes a fool to remain sane
Svar på tråden Våren är här! Är du pollenallergiker