• Anonym (Varför?)

    Föräldrapenning och regeln om 180 dagar på sjukpenningsnivå

    Varför finns regeln att man måste ta ut 180 dagar på sjukpenningsnivå innan man får ta lägstanivå-dagar? Varje förälder får 240 dagar. 195 av dessa är på sjukpenningsnivå och 45 på lägstanivå.


    Ofta tar den ena föräldern lång ledighet först och sen tar den andre föräldern sin ledighet. Den som tar första delen kommer isåfall få ta de 180 dagarna från sina dagar. Då återstår ynka 15 dagar på sjukpenningsnivå som kan blandas med lägstanivå. Att ta enbart lägstanivå är för många omöjligt. De måste blandas med sjukpennigsnivå för att ekonomin ska gå ihop. Resultatet blir alltså att den som tar sin ledighet först blir beroende av att den andre föräldern vill avstå dagar. Eller så finns risken att de flesta dagarna på lägstanivå får brinna inne, eftersom man inte har råd att ta ut dem och istället måste börja jobba. Visst kan det kanske gå att ta ledigt någon dag i veckan istället, men det är inte på alla arbetsplatser det finns möjlighet att göra så.


    Så varför finns inte möjligheten att blanda med lägstanivå-dagar från början istället så att båda föräldrarna kan ta ut alla sina dagar utan att behöva pussla med den andre förälderns dagar eller förlora dagar helt? Det pratas mycket om att båda föräldrarna ska ta ut lika mycket. Och det är jättebra och något att sträva efter tycker jag. Men den här regeln gör det svårare. Och jag kan inte se någon vettig anledning till att den finns.

  • Svar på tråden Föräldrapenning och regeln om 180 dagar på sjukpenningsnivå
  • Anonym (....)

    Tanken är att dagarna ska räcka till barnen blir 8 år. Dvs en och annan klämdag, utvecklingsdag för pedagogerna osv varje år under förskoletiden och fram till åk 1 kan nog de flesta ta som garantidag.

  • Anonym (Varför?)

    Det är inte ovanligt att ta ut 5 dagar i veckan. Då räcker 180 dagar ca 8 månader. Vid 8 månaders ålder hade mitt barn fortfarande amning som huvudföda. Vi hade kämpat med smakportioner sen 6 månaders ålder utan att lyckas få i mer än en matsked. Jag hade inte kunnat börja jobba då. Alltså fick min man skjuta till av sina dagar för att jag skulle kunna vara hemma.

  • Anonym (....)
    Anonym (Varför?) skrev 2015-04-21 12:49:00 följande:

    Det är inte ovanligt att ta ut 5 dagar i veckan. Då räcker 180 dagar ca 8 månader. Vid 8 månaders ålder hade mitt barn fortfarande amning som huvudföda. Vi hade kämpat med smakportioner sen 6 månaders ålder utan att lyckas få i mer än en matsked. Jag hade inte kunnat börja jobba då. Alltså fick min man skjuta till av sina dagar för att jag skulle kunna vara hemma.


    Man får gå ifrån arbetet för att amma..
  • Anonym (....)
    Anonym (Varför?) skrev 2015-04-21 13:01:38 följande:

    Inte med pendling.


    Hans val.
    Fakta är att Sverige inte har råd att bjuda på en ännu generösare föräldraförsäkring. Föräldrar får vara villiga att bidra själva till sina barns försörjning.
  • Anonym (Varför?)

    Fast vänta lite nu, hur läser du egentligen? Var menar du att jag skrivit att jag inte vill bidra till mitt barns försörjning? Det jag ifrågasätter är regeln om att man måste ta ut 180 dagar på sjukpenningsnivå först. Vi har en väldigt generös föräldraförsäkring i Sverige och den ska vi vara både stolta över och rädda om. Men fakta är ändå att för många föräldrar blir det så att alla 180 dagar tas från den ena förälderns dagar. Om jag hade haft möjlighet att planera mina 240 dagar fritt utan den där regeln hade mina dagar räckt till och vi hade fått ihop ekonomin utan att han hade behövt avstå dagar till mig.

    Skulle det vara rimligt att min man och vårt äldre barn skulle vara med mig på jobbet hela dagarna för att jag skulle kunna gå ifrån och amma det lilla barnet då? Skulle det stora barnet inte få gå på förskola sina 15 timmar/vecka för att det finns ett småsyskon som behöver ammas och mamma jobbar i en annan stad? För med pendlingen skulle det bli svårt att passa förskoletiderna. Jag behövde vara hemma ett par månader till för att vi skulle få igång maten ordentligt för den lille. Och antalet dagar räcker ju till det. Men inte med den fördelningen som det blir i och med 180-dagarsregeln.

  • Anonym (....)
    Anonym (Varför?) skrev 2015-04-21 13:19:29 följande:

    Fast vänta lite nu, hur läser du egentligen? Var menar du att jag skrivit att jag inte vill bidra till mitt barns försörjning? Det jag ifrågasätter är regeln om att man måste ta ut 180 dagar på sjukpenningsnivå först. Vi har en väldigt generös föräldraförsäkring i Sverige och den ska vi vara både stolta över och rädda om. Men fakta är ändå att för många föräldrar blir det så att alla 180 dagar tas från den ena förälderns dagar. Om jag hade haft möjlighet att planera mina 240 dagar fritt utan den där regeln hade mina dagar räckt till och vi hade fått ihop ekonomin utan att han hade behövt avstå dagar till mig.

    Skulle det vara rimligt att min man och vårt äldre barn skulle vara med mig på jobbet hela dagarna för att jag skulle kunna gå ifrån och amma det lilla barnet då? Skulle det stora barnet inte få gå på förskola sina 15 timmar/vecka för att det finns ett småsyskon som behöver ammas och mamma jobbar i en annan stad? För med pendlingen skulle det bli svårt att passa förskoletiderna. Jag behövde vara hemma ett par månader till för att vi skulle få igång maten ordentligt för den lille. Och antalet dagar räcker ju till det. Men inte med den fördelningen som det blir i och med 180-dagarsregeln.


    Du förstår väl att det är en ekonomisk fråga?
  • Anonym (Varför?)

    Utveckla gärna hur du menar.

  • Ms H

    Jag tror att det är för att man inte ska gå miste om de "höga" dagarna om man inte tar ut alla dagar. Sen är det ju upp till var och en ifall man vill använda alla pengar man får ut eller om man väljer att stoppa undan lite av pengarna till när man tar ut lägstadagarna.

  • Alexi

    Jag har enbart använt lägstanivådagarna för attskydda SGI med när jagjobbar deltid. Så de är ju utmärkta att ha till det.

  • Anonym (Elin)

    Också ett sätt att styra folk att dela mer på ledigheten...
    Själv hade jag inte det problemet eftersom vi snålade som attan med dagarna. Men visst, tänker man sig att mamman ska vara hemma första tiden, och rätt länge, typ 1-1,5 år OCH måste ha ut SGI-dagarna för att klara sin försörjning så blir det ju dumt. Men mamman kanske kan jobba lite kvällar och helger efter kanske 8-10 månader för att dryga ut kassan?

  • Alexi

    Men om man hade haft råd att ta ut tex 3 sgidagar och 2 lndagar per vecka kan man väl lika görna ta ut fyra sgidagar per vecka första året och spara resten.

  • titi29

    Alltså... jag vet inte, är vi så bortskämda i Sverige att vi helt förlorat förmåga att hantera krångligare lösningar själv, så någon annan måste göra det enkelt för oss? Så här gör du ts: du tar ut 45 dagar på sjukpenningnivå. Sedan använder du inte pengarna utöver lägstanivå utan sparar de pengarna. När du sedan använder dina lägstanivådagar så tar du fram dem och voila, samma andel dagar, samma summa pengar men i den ordning du föredrar.

  • Anonym (??)

    Nu förstår jag iofs inte heller varför regeln finns. Men jag ser inget problem med den dock.

    Om det bara gäller hur du vill fördela dagarna för ekonomins skull, så är det ju bara att spara delar av ersättningen tills du behöver den. Den totala summan blir ju densamma oavsett när du tar ut de olika dagarna. Eller missuppfattar jag dig?

  • Liten till

    Fast har jag missuppfattat allt helt fel, är det inte så att barnet måste vara minst 180dagar gammalt innan man får börja ta lägstanivå? Måste man verkligen ha plockat 180 dagar sjukpenningnivå först?

Svar på tråden Föräldrapenning och regeln om 180 dagar på sjukpenningsnivå