• isolande

    Ska vi våga ha kalas för 4-åringen?

    Jag är kluven till barnkalas, har varit på överdådiga tillställningar som gett mig som förälder prestationsångest samtidigt som plånboken ylat i fickan. Det har varit ansiktsmålningar, uppstyrda lekar, lokaler och ja, extremt välplanerat.

    Jag är rätt ovan vid andras barn, har aldrig varit särskilt barnkär och är definitivt ingen naturligt begåvad lektant. Men jag gillar barn jag känner, typ mina egna och syskonbarnen samt vissa av mina egna barns kompisar.

    Jag vet att min dotter som blir 4 i maj skulle bli jätteglad om vi fixade kalas. Tänkte mig i så fall kusiner (4 st i ålder 3-6 år), en annan kompis dotter som hon leker bra med, samt en dagiskompis. 6 barn totalt. Något annat skulle jag aldrig våga mig på eftersom jag inte känner mig kompetent nog att hantera barn i flock, typ hela avdelningen på dagis. Jag känner inte föräldrarna heller så det skulle bara bli en jobbig grej att passa upp på dem oxå.

    Men hur lägger man upp en sån här liten tillställning? Vad ska man göra? Hur gör man om t.ex dagiskompisen blir utanför när han inte känner kusinerna till exempel? Just den killen är jättejättegullig och verkligen min dotters bästa kompis. Men han verkar lite blyg och tar inte för sig så mycket. Han är dessutom ganska blyg för mig fortfarande. 

    Tips på längd, aktiviteter (som inte innehåller så mycket av mig och min lekförmåga), tilltugg/tårta. mottages tacksamt. Hjälp mig ordna mitt första barnkalas *gulp*

  • Svar på tråden Ska vi våga ha kalas för 4-åringen?
  • hrewak

    Tänker själv att barn i den åldern inte behöver så långa kalas. Jag hade nog haft max 2 timmar. Bjuda på lite korv med bröd och kanske tårta/glass till efterrätt. Öppna paket och "fri lek" en stund så har kalaset hunnit gå av sig själv ;)

    Vill man hitta på nåt så kan man kanske ha lite musik/dans (min dotter på 4 år älskar att dansa).

  • Frontline

    Vår flicka fyllde 4 för ett tag sen och hon fick bjuda hem 4-5 kompisar och hon valde då sin kusin och dom hon leker mest med på dagiset.
    Vi hade det hemma och det bjöds på lite korv med bröd, efter det fick dom leka i hennes rum innan det vart lite glass och sen mer lek.

    När alla barnen gick hem så gav min flicka dom andra barnen en varsin liten påse med godis och några ballonger i..

    Vi körde på 1½ timma och det verkar lagom.
    Alla barnen verkade trivas hur bra som helst..

    Hon och även mina andra barn blir oftast bjudna på liknande kalas, är väl några som har bjudit till typ busfabriken men det avböjer vi då vi själva måste ordna med transport och vi har ca 6 mil enkel resa till närmaste busfabrik...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Duckan

    2 tim är det vanliga efter vår erfarenhet.
    De behöver inte så mycket de små för att bli glada. Ballonger, serpentiner, fiskdamm, rita knorr på grisen eller nån annan enkel lek.
    Glass istället för tårta och lite kakor till saften.

  • MeJustMe

    Min tjej fyllde precis 3, vi hade kalas i 2 timmar. Hon fick själv välja 4 kompisar.

    Vi hade kalas ute i trädgården och dom lekte som dom ville.

    Fika med lite kakor o tårta. Alla barn nöjda :)

  • mammalovis

    2 timmar har varit lagom. Typ korv och bröd och tårta/glass räcker. Jag föredrar kalas där barnen inte matas med för mycket socker. 4-5 barn är vad jag också skulle föredra för att inte få för mycket spring. Räkna med att någon förälder kanske stannar med sitt barn om det är blygt.

    På ett kalas fick barnen leta rätt på en gömd godispåse mot slutet av kalas. Smart om man inte vill ha gamla klubbor slängda i soffan.

  • VeganenlGranen

    En lördag, 13-16 eller 14-16.

    Har ni kalaset hemma så kan all barn leka på barnets rum - de lär kunna underhålla sig själva.

    När humören tryter, så är det fikadags (en halvtimma efter kalasets början). Tårta, glass, jordgubbssaft, mjölk, vatten, kakor, maränger, bullar, sockerkaka, rulltårta, chokladbollar - är några exempel. Kanske strössel och choklad- och kolasås till glassen (om ni väljer att ha glass).

    Kaffe och te till de vuxna, samt fikabröd.

    (Har du kalaset vid lunchtid eller middagstid, så är varmkorv med bröd ett tips).

    Efter fikat kan ni ha paketöppning (om ni inte har det innan fikar). Fri lek tills första tjafset utbryter, då är det dags för fiskedamm eller skattjakt - sedan är det tack och hej! Kalaset är slut.

    I påsarna kan man lägga en liten leksak (typ såpbubblor, studsboll, kinderägg, visselpipa), fem godisbitar, russinpaket, en frukt, en ballong, en kalastuta (lägg INTE fram kalastutorna vid bordet - lägg dessa i påsen som gästerna får vid kalasets slut. Annars har du ingen hörsel kvar).

  • isolande

    Det blir kalas. Hon får bjuda 4 kompisar från dagis eftersom det var det hon önskade när vi började prata om det.

    Så idag när vi kom till dagis hojtar hon det första hon gör: jag ska ha kalas!!!! Så alla hör och vissa som inte ska bjudas frågade om de fick komma! Jag får panik..,, det var ju inte meningen, tänk om det är barn som blir ledsna nu? Kanske skulle skitit i alltihop, usch, jag känner mig som en uppviglare till mobbing!

    Hur hanterar jag detta? Hade tänkt skicka inbjudningar med posten så inte hela dagis skulle bli inblandat. Tänkte inte på att man kanske skulle behöva sy igen munnen på födelsedagsbarnet oxå....

  • Dasha

    slappna av Glad

    4-åringar brukar ALLTID informera hela avdelningen att de ska ha kalas.

    tror att det är EXTREMT ovanligt att bjuda in hela avdelningen. Så allt är som det ska.

  • isolande
    Dasha skrev 2015-04-23 19:15:39 följande:

    slappna av Glad

    4-åringar brukar ALLTID informera hela avdelningen att de ska ha kalas.

    tror att det är EXTREMT ovanligt att bjuda in hela avdelningen. Så allt är som det ska.


    Hehe, skönt att höra. Snart går inbjudningskorten ut. Vi har gjort egna under tiden dottern var sjuk. Ser helt hemmagjort ut utan finess, hoppas det duger.... Gud, man blir ju helt nojjig....det känns som när jag planerade vårt bröllop ungefär....

    Nåja. Hoppas att vi med vår modesta kalasambition kan sätta en trevlig ribba för kommande kalas. Tror min dotter är den första i sin dagisgrupp som har kalas. De överdådiga historierna har hållits för barn på äldre avdelningar samt hos släktingars barn....
  • Dasha

    lycka till, och grattis till din dotter!

    "o, kalas-det är spännande!" (Alfons Åberg)

  • isolande

    Bara för att uppdatera så kan jag berätta att kalaset hölls igår. 10 barn (varav 1 var lillebror, 3 dagiskompisar, 4 kusiner och en lillasyster till en av dagiskompisarna som går på samma avdelning som lillebror) och lika många vuxna. Vi satte fram fika på bordet och såg till att alla barn fick det dom ville, dottern öppnade paket, sen var det full rulle med fri lek. 

    Vi vuxna kunde slappna av och dricka kaffe medan barnen busade. Skönt att inte alla barn hade jättefina kalaskläder eftersom det blev geggamojja i sandlådan och rull i grässlänten. Avslutade med en fiskdamm. Alla nöjda (tror jag Drömmer). Det skötte sig självt allting och jag tänkte att de vuxna får förse sig själva om de ska ha något Glad.

Svar på tråden Ska vi våga ha kalas för 4-åringen?