• Anonym (Ung mormor)

    min 16 åring är mamma vad ska jag bekosta. se inlägg

    Hej.

    Min dotter är 16 år o har ett barn. Pappan är 20 år. Han får ett litet bidrag från soc.
    Min dotter får barnbidrag f penning o bostadsbidrag.

    Hon tycker nu att jag ska stå för allt för henne. Tycker ni jag ska göra det??
    Hon valde o flytta till killen. Fast vi erbjöd henne o bebis o bo här.

    Vi har det inte så gott ställt då vi har 6 barn till o försörja. Hon valde ju ändå själv o flytta.

    Hur hade ni gjort???

  • Svar på tråden min 16 åring är mamma vad ska jag bekosta. se inlägg
  • jenny99

    När hon flyttar är du inte skyldig att försörja henne alls.Hon har dessutom barn och det är hennes ansvar.

  • Ruh
    tiiii skrev 2015-04-21 16:02:19 följande:

    Hon har valt att bli vuxen för tidigt, då får hon hantera det också.


    jenny99 skrev 2015-04-21 15:57:10 följande:

    När hon flyttar är du inte skyldig att försörja henne alls.Hon har dessutom barn och det är hennes ansvar.


  • Ruh

    Dock är man ju försörjningsskyldig till 18, vart fundersam om vad som gäller nu.

    Kanske fråga soc?

  • Anonym (Marie)
    Anonym (Ung mormor) skrev 2015-04-21 15:51:26 följande:

    Hej.

    Min dotter är 16 år o har ett barn. Pappan är 20 år. Han får ett litet bidrag från soc.
    Min dotter får barnbidrag f penning o bostadsbidrag.

    Hon tycker nu att jag ska stå för allt för henne. Tycker ni jag ska göra det??
    Hon valde o flytta till killen. Fast vi erbjöd henne o bebis o bo här.

    Vi har det inte så gott ställt då vi har 6 barn till o försörja. Hon valde ju ändå själv o flytta.

    Hur hade ni gjort???


    Kan inte tänka mig att jag någonsin skulle ''överge'' min dotter oavsett om hon fick barn som 16, 25 eller 35 åring. Behöver de hjälp skulle jag göra allt för att ställa upp för min dotter! 


    Sen tycker jag du kan väga in att hade hon bott kvar hos er har det varit en matkostnad och även kläder osv till henne, så jag tycker gott ni kan försöka stötta henne ekonomiskt om det behövs för dem! Det hade då jag gjort, även om jag inte haft möjlighet att lämna några jättesummor varje månad. 

  • Anonym (Marie)

    Om inte annat kanske erbjuda dem att komma och äta middag, följa och handla åt dem någon gång osv :) Det är ju värt mycket! 

  • Sweet Sofia
    Ruh skrev 2015-04-21 16:07:14 följande:

    Dock är man ju försörjningsskyldig till 18, vart fundersam om vad som gäller nu.

    Kanske fråga soc?


    Ts har gjort sin plikt med försörjning genom att erbjuda kost och logi, dvs att dottern får bo hemma. Dottern har tackat nej och flyttat till sin kille. Försörjnings plikten upphör då.
  • Birgitta02

    Du är försörjningspliktig för henne om jag förstått rätt. Men inte för babyn. Tycker du skall kontakta socialförvaltningen för att reda ut detta. Som mamma hade jag ju hjälpt henne, men då i form av matkassar. Mat måste hon ju ha. Absolut inte hjälpt till  med hyreskostnader, el etc. Babyn är föräldrarnas ansvar fullt ut.

  • Anonym (...)

    Min sambo var 19 år när vår dotter föddes. Vi bode i egen lägenhet och han gick sista året på gymnasiet. Vi pratade med soc om eventuella bidrag. Detta är 8 år sedan och då sa dom att hans föräldrar är försörjningsskyldiga tills han gått ur skolan. Dock bara för honom. Mor/farföräldrar är inte försörjningsskyldiga för sina barnbarn.

Svar på tråden min 16 åring är mamma vad ska jag bekosta. se inlägg