• KäntBärtil

    Varför är de flesta kvinnor ointresserade av teknik?

    Varför är de flesta kvinnor ointresserade av teknik? Tänk om de hade samma negativa attityd gentemot sina medmänniskor?

    Hör ofta kvinnor säga:

    - Jag vill bara att det skall fungera! under förstått utan att behöva lära sig något eller ens anstränga sig?

    Tänk om vi män skulle säga:

    - Jag vill bara att människan gör som jag vill! Utan att sätta sig in i VARFÖR?

     

  • Svar på tråden Varför är de flesta kvinnor ointresserade av teknik?
  • DickRex

    Frågan är fel ställd. Den intressanta frågan är varför så många män ser teknik som ett självändamål? Varför blir många av oss män (däribland jag själv) ofta så uppslukade av att förstå teknik (insprutning, momentkurvor, Mhz osv)? Känner till flera med ett perverst intresse för vapen (utan att vara mordiska), exakta kopior i skala 1:16 av fungerande motorer, smarta klockor och andra manicker med 1000 gånger fler funktioner än de använder eller ens bryr sig om att försöka förstå. Men att ha skiten är tydligen viktigt ändå.

    Kvinnor däremot verkar ju dra åt en annan extrem, för de vill gärna ha saker som andra har. De kolla modemagasin och bloggar för att veta vad som är "rätt". Om de sedan behöver eller förstår sig på skiten (eller om den ens fungerar) verkar inte spela någon roll, bara saken är snygg och skickar rätt signaler så är det OK.

    ...och därav är det väl bara fruntimmer och bögar som har iphone


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • KäntBärtil
    DickRex skrev 2015-04-22 12:25:48 följande:

    Frågan är fel ställd. Den intressanta frågan är varför så många män ser teknik som ett självändamål? Varför blir många av oss män (däribland jag själv) ofta så uppslukade av att förstå teknik (insprutning, momentkurvor, Mhz osv)? Känner till flera med ett perverst intresse för vapen (utan att vara mordiska), exakta kopior i skala 1:16 av fungerande motorer, smarta klockor och andra manicker med 1000 gånger fler funktioner än de använder eller ens bryr sig om att försöka förstå. Men att ha skiten är tydligen viktigt ändå.

    Kvinnor däremot verkar ju dra åt en annan extrem, för de vill gärna ha saker som andra har. De kolla modemagasin och bloggar för att veta vad som är "rätt". Om de sedan behöver eller förstår sig på skiten (eller om den ens fungerar) verkar inte spela någon roll, bara saken är snygg och skickar rätt signaler så är det OK.

    ...och därav är det väl bara fruntimmer och bögar som har iphone


    För mig är teknik en del av tillvaron precis som allt annat. 
  • Miew

    Jag är varken intresserad eller ointresserad av teknik. Jag gillar när det är enkelt och funkar ????. Jag har fått lära mig då min sambo inte ens kan sätta på en dvd. Men vissa saker är lite väl komplicerade men de behöver jag oftast inte. Jag har kopplat ihop dvd, tv, Wii, ps3, viaplay, bredband med router, gjort vår hemsida, kopplat wallasvärmaren med telen och lite annat. Ibland med långa svärord och samtal till supporter men när det väl funkar så är det toppen.

    Jag ser teknik som något måste göras precis som tvätten, maten och liknande.

  • LauraPalmer

    Ointresserad är jag. Men jag har inte dålig koll på hur det fungerar för det. Sen är det är klart att man vill att grejerna ska fungera utan en massa krångel.

    Jag skulle aldrig få för mig att köpa en ny dator bara för att det har kommit ut en ny modell. Jag är mycket mer intresserad av att köpa kläder. :-P

  • DickRex
    Miew skrev 2015-04-22 13:50:31 följande:

    Jag är varken intresserad eller ointresserad av teknik. Jag gillar när det är enkelt och funkar ????. Jag har fått lära mig då min sambo inte ens kan sätta på en dvd. Men vissa saker är lite väl komplicerade men de behöver jag oftast inte. Jag har kopplat ihop dvd, tv, Wii, ps3, viaplay, bredband med router, gjort vår hemsida, kopplat wallasvärmaren med telen och lite annat. Ibland med långa svärord och samtal till supporter men när det väl funkar så är det toppen.

    Jag ser teknik som något måste göras precis som tvätten, maten och liknande.


    Precis, du är inte intresserad av tekniken i sig, utan bara av att behärska den.  
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Miew
    DickRex skrev 2015-04-22 13:56:45 följande:
    Precis, du är inte intresserad av tekniken i sig, utan bara av att behärska den.  
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
    Ja, och gör jag det inte så tar jag hjälp :)
  • Tacksamt
    KäntBärtil skrev 2015-04-22 12:10:57 följande:

    Varför är de flesta kvinnor ointresserade av teknik? Tänk om de hade samma negativa attityd gentemot sina medmänniskor?

    Hör ofta kvinnor säga:

    - Jag vill bara att det skall fungera! under förstått utan att behöva lära sig något eller ens anstränga sig?

    Tänk om vi män skulle säga:

    - Jag vill bara att människan gör som jag vill! Utan att sätta sig in i VARFÖR?

     


    Tur du skrev "de flesta "
    Vad menar du med teknik?
    Menar du bygga ljud i bilen,byta takplåt? installera pelletspanna?
    Jag är tjej som är intessead teknik och vill lära mig mer om det hela tiden :)


  • Kereza

    Vet inte, faktiskt - jag har aldrig funderat över saken, men det är en intressant fråga, måste jag erkänna - särskilt intressant för mig, faktiskt då det har funnits tillfällen då jag varit tvungen att lära mig - främst mekanik - och då har jag gjort det.

    Exempel är väl när bromsarna behövt bytas, det intresserar mig, och jag gör det själv. Samma med avgassystem, dörrhissar, lampor, säkringar, filter och vätskor. 

    Samma med stopp i avloppet - jag bor i Irland - vi har INTE samma fina system som i Sverige, utan när det hände här, så innebar det att bakgården täcktes i avföring upp till fotknölarna. DET var något av en upplevelse, och jag hade plastpåstar på både händer och fötter - men jag fixade det med.

    Annat strålande exempel var när en kille jag pluggade med hade problem med bilen. Det visade sig att avgasröret rostat av just vid böjen framtill - som ni ser har jag alltså inte lärt mig TERMEN för den böjen, men fixade det gjorde jag - vi hade ingen tillgång till svets (och svetsa är jag ganska dålig på ändåså) så jag la ett "skal" av två tre-kvarts-runda rör runt det trasiga röret och klämde ihop det med två-komponent kemisk metall och en U-bult. Lite uppfinningsrikt - men det fungerade och höll helt tätt. (och det gjorde jag platt på rygg på en parkering mitt i vintern...så jag kan ju liksom improvisera) 

    Samma när min hårddisk havererade - hade aldrig öppnat en dator innan, men då gjorde jag det, och tog ur gamla disken och stoppade in den nya, och det funkade perfekt.

    Jag har dessutom jobbat som rådd på festivaler och konserter, så jag är kapabel att bygga ett dugligt festivaltält, likaväl som stängsel och ljud/ljus (med viss handledning, får ju erkännas - just EL är inte mitt starkaste område) 

    MEN - precis som ni nämner så har jag aldrig skaffat de här kunskaperna INNAN de behövdes - NÄR de behövdes så improviserade jag glatt fram en lösning, som fungerade, så jag är alltså kapabel till tekniskt och mekaniskt tänkande, är inte rädd för i princip någonting (avföring upp till fotknölarna känns det ändå som att de flesta skulle rygga tillbaka från, istället för att säga "YAY, en UTMANING! Fan vad KUL!") och jag kan ta mina tidigare kunskaper och erfarenheter och överföra dem praktiskt på nya problem - men jag har inga intressen av kalibrar och grafer och facktermer och ren data bara för sakens skull.

    Utan, just att när jag behöver en kunskap så skaffar jag mig den - men inte innan.

    Men FAN vet, alltså, om det verkligen beror på att jag har fitta? Eller tror ni det? Kan ni förklara hur, isf?

  • Palestrina
    Tacksamt skrev 2015-04-22 14:57:09 följande:
    Vad menar du med teknik?
    Det är en jättebra fråga faktiskt. För att föra den här diskussionen över huvud taget måste man definiera och ringa in vad som menas med teknik, och vad som samtidigt utesluts ur begreppet.
  • Palestrina
    Kereza skrev 2015-04-22 15:00:44 följande:

    Men FAN vet, alltså, om det verkligen beror på att jag har fitta? Eller tror ni det? Kan ni förklara hur, isf?


    Fittan är inte orsaken till detta, däremot är fittan orsaken till att du kategoriserades som "flicka" vid födseln. Könsnormerna påverkar oss på olika sätt beroende på vilken könskategori vi tillhör.
Svar på tråden Varför är de flesta kvinnor ointresserade av teknik?