• polly86

    Hur ska vi dela upp ekonomin när vi blir sambos så det blir rättvist för båda?

    Jag och min pojkvän bor inte tillsammans ännu men planerar att flytta ihop inom några månader.

    Dock känns det som att vi inte riktigt kommer överens men hur vi ska göra med ekonomin när vi flyttar ihop. Vi har inte pratat så mycket om det men första gången så tog han upp det men blev nog förvånad över hur jag tyckte att vi skulle göra så diskussionen avslutades rätt fort och sen har den inte kommit upp på tal något mer, jag försökte en gång men annat "kom emellan" för hans del.......Rynkar på näsan

    Tanken är att jag ska flytta in till honom, men hans hyra är bra mycket högre än vad min är! Han får ut minst 18.000kr i månaden, jag jobbar som timanställd så det blir väldigt varierande... en månad kan jag få ut 17.000kr (men har då slitit mkt) en annan månad kan jag få ut 10-11.000kr, men jag har räknat ut mitt snitt och det ligger på drygt 14.000kr i månaden. 

    Han vill att vi ska dela på hyran (vilket jag kommer gå 1500kr MINUS på varje månad medan han kommer gå PLUS hela 4000kr på i månaden (!!!!) Sen är hans el och internet kostnader högre än mina så på det går jag minus ca 200kr i månaden. Med andra ord förlorad jag en del på att bli sambo medan min pojkvän kommer tjäna en hel del på det då mkt beror på hans höga hyra! Vilket jag tycker är orättvist då jag vill bli sambo med honom för att jag älskar honom och vill leva mitt liv med honom.. behöver inte tjäna något på det men vill fan heller gå minus medan han tjänar ett fyrsiffrigt belopp på det ! Jag sa till honom att vi kunde väl göra det mer rättvist, dela procentuellt utifrån lön eller något men han verkade inte så pigg på det Rynkar på näsan Utan tyckte inte att jag skulle känna att jag förlorar på det för jag får ju ändå en större lägenhet samt med diskmaskin och tvättmaskin i lägenheten.... (som att jag inte hade klarat mig utan det?!) Samt att enligt honom kommer det vara "våra" pengar han kommer att "spara" om vi tex vill resa eller köpa hus. Men då kan vi väl lika bra spara på nåt gemensamt konto eller ??

    Kan även tillägga att han har en son som går på lågstadiet som bor hos honom varannan vecka, så han har en 3a för att pojken ska få ha ett eget rum. Alltså kommer jag få betala hyra för ett extra rum som jag inte kommer ha någon användning för. Visst jag har valt honom trots att jag visste att han hade barn men han har också valt mig då jag INTE har barn, så ska man inte mötas halvvägs då?! När han dessutom har betydligt bättre lön än mig som dessutom är fast? 

    Vi vill ha familj tillsammans men det känns väl sådär än så länge när det känns som att man vill skilja sååå mkt på ditt och mitt. Visst jag KAN gå med på att dela räkningarna rakt av. MEN då ska vi också dela ALLA hushållssysslor RAKT AV. För att om jag har mkt ledig tid över med andra ord har tid att fixa och städa, handla, tvätta, laga mat osv i hemmet varför ska JAG göra det när vi delar räkningarna rakt av trots olika löneförutsättningar? Då är det väl inte mer än rätt att vi delar hushållssysslorna RAKT AV också trots att vi inte har samma tidsförutsättningar? Eller är jag helt fel på det???

    Och varför ska jag ställa upp att passa hans son flera gånger i veckan när han är på sina aktiviteter/träningar om inte han kan ställa upp för mig?? Jag ställer mer än gärna upp med "passning" eller hade kunnat hämta honom från skolan ifall min pojkvän är "tvungen" till att jobba över, hade kunnat ställa upp ifall hans son var sjuk om jag ändå hade varit ledig så hade jag kunnat ta hand om honom då min pojkvän hade sluppit att vabba från jobb. Jag hade lagat mat till honom, tvättat hans kläder & hjälpt honom med läxorna. 

    Men varför ska jag agera som hushållerska och barnvakt när ALLT gynnar honom och inget gynnar mig känns det som!?! Jag känner mig utnyttjad bara jag tänker på det!  Det kommer slita sönder vårt förhållandeGråter Vi har ett jätte bra förhållande på alla sätt och vis och han är en superbra kille så vill inte detta ska förstöras pga pengar.

    Hur tycker ni är bäst att göra för oss i vår situation? och hur gör ni andra som är sambo med olika inkomst? och/eller när den ena av parterna har barn?

  • Svar på tråden Hur ska vi dela upp ekonomin när vi blir sambos så det blir rättvist för båda?
  • TigerLilySwe

    Nja, det känns svårt att se detta på annat sätt än du själv presenterar ert "fiffiga" upplägg. Nej du, att betala efter förmåga är väl ändå en given lösning. Whats in it for you, liksom?! Vi har alltid betalat efter förmåga vilket inneburit att jag alltid betalar mindre till det gemensamma men vi har alltid lika mycket "över" som egna pengar. Har du sagt upp ditt egna boende redan? Lyssna på magkänslan även om hjärtat säger något annat.

  • polly86
    TigerLilySwe skrev 2015-04-22 21:40:11 följande:

    Nja, det känns svårt att se detta på annat sätt än du själv presenterar ert "fiffiga" upplägg. Nej du, att betala efter förmåga är väl ändå en given lösning. Whats in it for you, liksom?! Vi har alltid betalat efter förmåga vilket inneburit att jag alltid betalar mindre till det gemensamma men vi har alltid lika mycket "över" som egna pengar. Har du sagt upp ditt egna boende redan? Lyssna på magkänslan även om hjärtat säger något annat.


    Ja, så tycker jag med att det är bäst att göra. Nej det har jag inte, grejen är den att jag har en bostadsrätt som jag hade tänkt hyra ut när vi provar på att bo tillsammans, och då kommer jag hyra ut den till en släkting till honom som har det svårt ekonomiskt...och då till en billigare peng. Där är vi igen!....Jag väljer att ta mindre när jag istället hade kunnat få minst 1300kr mer för den... Men jag ställer upp då jag inte tycker är pengar är allt och för att det handlar om att ge och ta.
  • Läskande

    Men hallå? Älskar ni varandra? Lite ge och ta kanske ? Du börjar redan gnälla om att du hjälper honom med hans son. Rättvist blir det sällan. Den som har mer tid hemma kanske hinner tvätta mer tex ? Blir ju löjligt man inte gör något när man är hemma.. För att den andra minsann ska göra sin del.Om man börjar gnälla på att man tvättar mer etc , tror jag man är illa ute.

    Både ska väl ha något ut av förhållandet .

    Han kanske går med på att dela alla hushållssysslor?Men är du beredd att dela alla räkningar? Är det okej då?

    Det känns inte så. Och då måste du ta upp det. Du har mycket mindre kvar att leva av. Kanske kan föreslå ett gemensamt sparkonto ?

    Du får dyrare boendekostnad? Får du något mer för de pengarna? Bor ni finare ? Jag kanske inte skulle vilja betala mer om det inte "gav" mig något.

    Är det en bostadsrätt han har? Om inte.. Kan ni köpa/hyra något helt annat ihop?

  • Läskande

    Förresten han sköter väl om sin son nu? Så det har han ju klarat utan din hjälp tidigare ? Du ska inte känna dig utnyttjad.

  • sportpappa

    Först och främst ska ni skaffa ett gemensamt konto där ni drar alla gemensamma kostnader.
    Sätt över alla gemensamma kostnader på autogiro mot det kontot så det inte blir diskussioner om varje faktura. Skaffa var sitt kort som går till det kontot som ni drar matinköpen på.
    Sen bestämmer ni hur mycket var och en ska sätta in på det kontot.

    Några olika metoder:
    1. Dela procentuellt efter era löner.

    2. Alla pengar in på det gemensamma kontot. Varje person får lika mycket "fickpengar" att röra sig med.

    3. Räkna ut ungefär hur mycket varje person nyttjar och så betalar man efter det.

    Hur man gör med kostnader för hans son är sen en annan fråga. Ska det räknas som en gemensam kostnad eller är det hans privata kostnad?
    Om ni väljer en gemensam ekonomi (alternativ 2) så tycker jag att sonens kostnader också är gemensamma.

    Ordna ett gemensamt sparkonto om ni ska spara några pengar tillsammans.

    Ni tjänar inte jätteolika så att gå över till en gemensam ekonomi när ni flyttar ihop känns inte särskilt långt bort eller orättvist. Det går ju alltid att prova ett tag och se hur det går.

    Angående hushållssysslor så finns det väl ingen anledning till att ni inte gör dem tillsammans och hjälps åt. De behöver alltså inte delas upp.

  • polly86
    Läskande skrev 2015-04-22 21:57:48 följande:

    Men hallå? Älskar ni varandra? Lite ge och ta kanske ? Du börjar redan gnälla om att du hjälper honom med hans son. Rättvist blir det sällan. Den som har mer tid hemma kanske hinner tvätta mer tex ? Blir ju löjligt man inte gör något när man är hemma.. För att den andra minsann ska göra sin del.Om man börjar gnälla på att man tvättar mer etc , tror jag man är illa ute.

    Både ska väl ha något ut av förhållandet .

    Han kanske går med på att dela alla hushållssysslor?Men är du beredd att dela alla räkningar? Är det okej då?

    Det känns inte så. Och då måste du ta upp det. Du har mycket mindre kvar att leva av. Kanske kan föreslå ett gemensamt sparkonto ?

    Du får dyrare boendekostnad? Får du något mer för de pengarna? Bor ni finare ? Jag kanske inte skulle vilja betala mer om det inte "gav" mig något.

    Är det en bostadsrätt han har? Om inte.. Kan ni köpa/hyra något helt annat ihop?


    Ja vi älskar varandra jätte mkt! Nej, jag tror du missförstådde mig ang det eller var jag otydlig. Jag hjälper gärna till med saker som har med hans son att göra. Har jag gjort från början, kan inte låta bli :P Jag gör också gärna grejer som behövas göras hemma om jag ändå är ledig o hemma som sagt som tvätta städa förbereda mat osv. Menade bara på om jag jobbar mindre så har jag mer tid över hemma, men destu mindre pengar drar jag in och tycker det inte det då är rättvist om jag dels ska betala lika mkt och sköta mer av hushållet, förstår du min poäng? 

    Jag tycker man ska hjälpas åt med hushållet men sen tror jag att det hade varit jag som gjort mer då jag är mer ordningsam av mig å han lite mer åt de lata hållet;) 

    Ja, betydligt dyrare boendekostnad. Finare å finare..Det är en liten 3a (varav ett av rummen är hans son) vardagsrummet & köket sitter ihop och det är inte stort. Det är lite mer centralt. Diskmaskin & tvättmaskin i lägenheten. Så visst det är ju bättre på det viset men inget som är nödvändigt för mig. Nej det är en hyresrätt. Mkt pengar rakt ut i sjön på den höga hyran. 
  • polly86
    Läskande skrev 2015-04-22 22:02:14 följande:

    Förresten han sköter väl om sin son nu? Så det har han ju klarat utan din hjälp tidigare ? Du ska inte känna dig utnyttjad.


    Ja förvisso. Men han har blivit lite "bortskämd" nu när han har haft MYCKET hjälp av sin släkting nu ett bra tag tillbaka, som inte kommer finnas tillhands (ialf betydligt mindre) när jag flyttar in... så risken finns väl att han blivit van vid all hjälp och tar de förgivet :( 
Svar på tråden Hur ska vi dela upp ekonomin när vi blir sambos så det blir rättvist för båda?