• ursula

    Inget amorteringskrav i augusti

    Finns inget lagstöd att införa amorteringskrav, Finansinspektionen backar

  • Svar på tråden Inget amorteringskrav i augusti
  • Butterscotch
    ardath bey skrev 2015-04-23 11:07:43 följande:

    Jag undrar hur mycket det nu inställda besöutet har drivit upp priserna.


    Det undrar jag med... en lägenhet i vårt hus, på tredje våningen utan hiss, fick nyss ett förhandsbud på 72.000 kr/kvm som de tackade nej till. Sjukt höga priser.
  • anoonym

    Jag tror snarare att ett amorteringskrav hade gjort att priserna ökade ännu mer.. Se bara vad som hände nu innan amorteringskravet skulle ha införts. Folk skyndade att sälja och köpa för att slippa köpa/sälja efter augusti. Det tyder på att det skulle bli ett lägre utbud efter augusti, folk väljer att bo kvar istället för att köpa nytt. Ett lägre utbud skulle trigga priserna ännu mer. Jag kan däremot tänka mig att små lägenheter skulle få se ett litet prisfall, speciellt kanske svindyra ettor i Stockholm. Att behöva amortera 3-4 tusen varje månad som singel i en etta svider, så kanske skulle priserna på sådana lägenheter sjunka lite, annars tror jag snarare att amorteringskravet ger motsatt effekt pga ett troligtvis lägre utbud.

  • Butterscotch
    anoonym skrev 2015-04-24 09:58:05 följande:

    Jag tror snarare att ett amorteringskrav hade gjort att priserna ökade ännu mer.. 


    Uppfattar du att det är någon som tycker annorlunda?
  • anoonym
    ardath bey skrev 2015-04-23 11:07:43 följande:

    Jag undrar hur mycket det nu inställda besöutet har drivit upp priserna.


    Butterscotch skrev 2015-04-24 12:35:31 följande:
    Uppfattar du att det är någon som tycker annorlunda?
    Ja

  • Butterscotch
    anoonym skrev 2015-04-24 13:31:25 följande:
    Butterscotch skrev 2015-04-24 12:35:31 följande:
    Uppfattar du att det är någon som tycker annorlunda?
    Ja

    OK. Jag tycker själv att det är uppenbart att folk blev helt köpgalna när amorteringskravet kom på tal, här i Stockholm har kvadratmeterpriserna definitivt gått upp. Folk verkar tycka att det är bättre med större lån än att tvingas tvångsspara lite. FI verkar inte känna att de har del i prisutvecklingen dock, märkligt nog.
Svar på tråden Inget amorteringskrav i augusti