• aussies

    Nyligen missfall, vill bli gravid igen

    Jag fick konstaterat missfall 11 april och var då i vecka 10, har haft blödningar sen dess och fick 13 april åka in med ambulans pga extrem smärta och kramper. Fick morfin och det visade sig sen att det fastnat massa som skulle ut i livmoderhalsen, därav kramperna och den extrema smärtan. Det räckte med att dom drog med en bomullstuss i livmoderhalsen så blev det bättre. Blöder fortfarande men nu dom senaste dagarna är det mer som flytningar med lite blod i, dock ser det inte ut att vara färskt blod. Det kan också gå någon dag utan att det blöder alls. Så när vet man när själva missfallsblödningen gått över, dvs när kan man ha sex igen? Blev tillsagd av doktorn att avvakta med samlag tills blödningen slutat. Men när vet man som sagt om det är "lugnt" att köra? Vi vill gärna försöka bli gravida så snart som möjligt igen, och vill inte missa någon ägglossning. Hur långt efter missfallet brukar ägglossningen komma?

  • Svar på tråden Nyligen missfall, vill bli gravid igen
  • Jag är bara jag

    Beklagar! Inget sex förrän du är 100% blödningfri p.g.a infektionsrisken. Du får ändå ingen äl förrän du slutat blöda och kanske inte alls denna cykel. Jättevanligt med utebliven äl efter så pass sena m.f.

  • aussies

    Ja men det är ju det som är så himla svårt att veta, när man är blödningsfri 1-2 dagar då tror man ju att det är över. Och vad jag har läst så är infektionsrisken väldigt liten oavsett, den är bara ännu mindre om man inte har sex. Är vecka 10 ett sent missfall också? Har hört att missfall efter vecka 12 räknas som sena missfall. 

  • Anonym (3 veckor)

    Fick mf i v 12 och tre veckor efter den dag jag blött som mest kom äl och blev gravid igen. Men blödde bara i ca en vecka.

  • aussies
    Tack för svar! Ja på lördag är det två veckor sen jag började blöda, men de senaste dagarna är det knappt som jag blöder längre. Det är som vanliga flytningar fast dom är lite röda/orangea. Kan det vara gammalt blod som följer med ut bara? Och kan det betyda att det är "stängt" upp till livmodern och man kan ha sex? Nu låter det som att sex är det viktigaste här, men jag och min sambo är väldigt sexuell av oss och har sen vi blev tillsammans haft sex ca varje dag-varannan dag. Vi vill också bli gravida snarast möjligt igen, därav otåligheten.
  • Anonym (S)

    Jag hänger på här. Fick mitt andra missfall för några veckor sedan.


    Känner mig helt knäckt. Går hos kurator men vet ändå inte hur jag ska komma ur det här. Är så ledsen och uppgiven, kom till vecka 12 när det började blöda. 

  • aussies
    Anonym (S) skrev 2015-04-27 05:56:53 följande:

    Jag hänger på här. Fick mitt andra missfall för några veckor sedan.


    Känner mig helt knäckt. Går hos kurator men vet ändå inte hur jag ska komma ur det här. Är så ledsen och uppgiven, kom till vecka 12 när det började blöda. 


    Beklagar! Förstår att det känns jättetungt, och speciellt efter 2 st.. Huvva! Vi försöker tänka positivt och tänka att det inte var meningen nu, eftersom missfall ofta beror på kromosomfel eller något annat fel på fostret eller hur det utvecklas. Tyvärr är det ju jättevanligt, och det är också en liten tröst faktiskt. Att man inte är ensam om det. Vi biter ihop och prövar igen och hoppas på bättre lycka nästa gång!
Svar på tråden Nyligen missfall, vill bli gravid igen