• xswzaq

    Magsjuke-panik!!!

    Hej! Jag är så himla ledsen. Det kommer och går magsjuka på dagis sen ungefär en månad(!) tillbaka. Det är några stycken som drabbas men min dotter har fått det precis varje gång - hon har haft det FYRA gånger på mindre än en månad. Idag satt det en lapp om magsjuka igen och jag kände paniken komma. Nu nattas hon av sin pappa och jag sitter på helspänn och bara väntar på att höra kräkningar. Kommer det den här gången blir det omgång fem sen den 25 mars. Det är helt galet! 

    Det har gått så långt att vi ringer dagis nu och frågar om någon är hemma med magsjuka innan vi bestämmer oss för att ens gå dit. Imorgon ska hon såklart inte gå, oavsett om hon av någon anledning inte skulle få det.

    Jag är så trött och ledsen på att tvätta, städa, desinficera, koka nappar, sitta i soffan och se min dotter må dåligt. Jag är dessutom höggravid och har magsjukefobi. Jag orkar inte mer!!!

    Antagligen är det någon förälder på dagis som inte kan acceptera reglerna kring smitta osv, VARFÖR?

    Jag har blivit smittad en av de här gångerna och min sambo har lyckats hålla sig frisk hela perioden. Vi har bokat tid på BVC för att kolla upp dels vikt, eftersom hon kräkts mycket och redan är liten sen innan, men också ifall det kan finnas någon annan orsak till att hon smittas varje gång?

    Eller är det normalt att få det så många gånger under en så kort period?

    Jag behövde bara få avreagera mig litegrann, Usch för magsjuka :(

  • Svar på tråden Magsjuke-panik!!!
  • frökenelisabeth

    Usch! Jag har hört om det förr med barn som haft sån otur som ditt, men helt vanligt är det nog inte. Min son hade det två gånger på 2 veckor i vintras, plus några gånger till med större mellanrum. Oerhört jobbigt. Hoppas ni slipper! Säsongen är förhoppningsvis snart över...

  • Ankanpankan1

    Spontant låter det som väldigt ofta. Kan det inte vara en matallergi i antågande. ? Klokt att prata med BVC.

    Lycka till!

  • pigglet

    Vi har också blivit något av experter på magsjuka. Har hunnit ha det över 50 gånger i alla fall under småbarnsåren. Dessutom blir barnen väldigt sjuka, kroppen hakar upp sig och de kräks var 15:e minut timme efter timme utan stopp. Dessutom börjar det ofta om gång på gång, de har alla provat att ha magsjuka som varar 2 veckor. Fruktansvärt!
    Gick det magsjuka på förskolan så fick de vara hemma. Förskolan var också sjysta och ringde oss om något barn fick magsjuka, så vi kunde låta bli att komma eller hämta direkt.

    Att föräldrar inte respekterat 48 timmarsregeln, eller kan hålla syskon hemma om något av barnen har magsjuka, är ju en bidragande orsak till att andra får ha det så här.

    Sedan tror jag att när man väl blivit sjuk flera gånger så hinner liksom aldrig immunförsvaret riktigt hämta sig, man är mottaglig på ett annat sätt. Vår 12-åring har haft en trist vinter, hon har varit sjuk mest hela tiden. Det räcker liksom att någon andas på henne så ligger hon igen. Medan andra år kan man klara sig nästan utan en enda sjukdag, då biter ingenting.

    Snart är det sommar, det är alltid bästa årstiden för oss. Och för er gäller ju att snart får hon syskon och ni kan vara hemma, så hon får hämta sig riktigt ordentligt.

  • cosinus

    Jag tror att rätt mycket handlar om hur mottaglig man är just då.

    Förra året gick det magsjuka från typ dec - april på mina barns dagis. Mina fick det en gång på slutet. Grannarna åkte dit 5 ggr på en månad i jan-feb. Jag visste inte ens om att det hade gått runt i den omfattningen föränn i slutet på mars när det kom ut någon form av allmän vädjan att verkligen vara noga med hygien och 48-timmarsregeln o s v.

    Sen tror jag också att det är lurigast med såna magsjukor som slår olika på olika individer för så är det ofta i vår familj. Killarna blir oftast jättedåliga och kräks non-stop i flera timmar medans tjejerna på sin höjd äter lite dåligt eller pruttar lite mer. Om man inte väntar sig magsjuka är det inte ens säkert man fattar att det är något konstigt med tjejerna och då är de ju såklart på skola/dagis som vanligt. Det har hänt flera ggr att minsta tjejen är den som dragit hem smittan utan att vi förstått att hon varit "sjuk" föränn hon smittar ner någon av bröderna. Då har vi med facit i hand kunnat titta tillbaka och se ett samband. Nu är hon snart 5 och då är det mycket lättare men när hon var 1.5-2.5 år och inte pratade så bra och liksom bara var lite mer grinig var det nästan hopplöst. Det var tänder, och dålig sömn och förstoppning och om det då kom in något annat så föll det liksom in under de normala variationerna så länge hon inte blev lös i magen eller kräktes.

Svar på tråden Magsjuke-panik!!!