• Anonym (Alltid sista minuterna . . .)

    Vad är det för fel på mig egentligen . . Varför gör jag allting i ''sista sekunden''?!

    Jag söker skolor, arbete och liknade i sista sekunden. Och liknade saker i det sista minuterna. Jämt, jämt är det så!

    Precis som nu. Jag vill inte åka hem till min hemstad. Jag har gjort en deal med skolan och får stanna kvar på internatet om jag kan betala hyra givetvis.

    Jag vill ha ett arbete och skaffa mig en egen etta. Tankarna om att gå till arbetsförmedlingen fungerar, men jag går aldrig dit. Dagarna flyger iväg och snart skall jag sluta.

    Jag har skickat ett par mail till arbetsförmedlingen runt om Örebro Län och hoppas på det bästa.

    Men det är för sent . . . .Chansen att få arbete är nog minimal och jag kommer nog vända mig till min dysfunktionella familj...*SUCK*!

    Vad skall jag göra?! Vad kan jag göra?!

    Så vansinnig arg på mig själv. Och varför gör jag såhär?

    Kan det höra till någon form av ADHD, ADD?
    Eller något sådant?

    Eller är det bara så att jag är dum i huvudet?

    OBS! Jag säger inte att vara dum i huvudet och ADHD/ADD är detsamma sak. ABSOLUT INTE!

    TACK PÅ FÖRHAND!

  • Svar på tråden Vad är det för fel på mig egentligen . . Varför gör jag allting i ''sista sekunden''?!
  • Anonym (Alltid sista minuterna . . .)

    Okej . .En lösning jag hittade. Hmm..Kan den funka?

    Arbetslöshetskassan?

    Jag vill verkligen inte till min hemstad, och internathyran är på 2.500 kronor. Billigt. Jag slutar att studera den 28 Maj.

    Så det kanske blir perfekt?

    Hur söker jag dit, kan jag söka mig dit?

    Jag behöver bara en kort period egentligen.

    Detta kan ju F** FUNKA!!!

    Eller? .. . .

    Tips & råd till en ung människa!

    Tack på förhand!

  • sportpappa

    Väldigt många människor skjuter upp saker de ska göra till i sista sekund så det behöver inte vara något fel på dig för att även du gör det. Det är först när det smäller som man ofta tar tag i det och då är det oftast för sent.
    Många lär sig inte ens efter att det smällt utan går på samma nit om och om igen.

    Gör en plan redan nu till nästa år och lägg in i kalendern när du ska börja söka jobb och förbereda inför sommaren.

    För att få pengar från någon arbetslöshetskassa krävs det att du tidigare arbetat-

    Du måste anstränga dig mer än att maila till arbetsförmedlingen. Sök själv upp alla de sommarjobb som utannonseras och kontakta arbetsgivarna. På arbetsförmedlingen finns det just nu 53 sommarjobb i Örebroområdet. 15 av dem kräver ingen erfarenhet. Kolla om det är något som fungerar för dig. På sommarjobb.se finns det några annonser också. Du kan också kolla på om du kan åka iväg till någon annan ort eller land och jobba. I Norge finns det många okvalificerade jobb som norrmännen själva inte vill göra.
    Det var det jag hittade på några minuter så om du jobbar lite mer på det så kommer du säkert hitta flera hundra jobb att söka runt om i Sverige. Det finns mängder av jobbsidor på nätet och det borde gå att vaska fram några passande jobb. Det viktiga är att du tar tag i det och anstränger dig. Du kommer inte få jobben serverade.

  • Anonym (Vill man så kan man)

    Jag tror bara att du skjuter upp saker, du är lat och vill inte ta tag i "problemen" förens i sista sekunden då du "måste".

    Är säker på att en stor del av befolkningen fungerar precis som du så du är inte ensam.

    Den enda som kan förändra beteendet är du själv. Ta tag i ditt liv. Och du kan söka jobb via arbetsförmedlingen nu på direkten, att vara inskriven där gör knappast någon skillnad. AF ger dig inte jobb, det måste du ändå skaffa själv. Det finns fullt med jobb fortfarande på AF, sedan kan du ringa/gå runt och presentera dig för lokala företag och fiska jobb.

  • Anonym (Alltid sista minuterna . . .)

    Kan man på något sätt kanske fixa så att man klickar på någon knapp som ger resultat på endast oerfaren jobbsökare?

    TACK PÅ FÖRHAND!

  • Anonym (Alltid sista minuterna . . .)

    Verkar ju vara helt försent!

    Jag har nu sökt. Och de flesta arbete visas inte annonsen. Det vill säga när jag klickar på annonsen, så stor det i stil med ''Annonsen hittades inte''.

    Och de andra arbeten kräver tidigare erfarenhet.

    *Suck*

    Vad kan jag göra nu?
    Hjälp, jag har aldrig haft en sådan här erfarenhet förut.

    Och det har inte bara med lathet att göra, utan snarare av att jag är uppväxt i en dyskffunktionell familj som har påverkad mig en hel del. Och allt har jag lärt mig ifrån mig själv. Lite av solans hjälp också givetvis. . . 

    Men sådana här hjälp. God exempel är att de andra som är nybörjare på detta, kanske är vid 16 års åldern. Och föräldrarna/familjen ställer upp och hjälper. Vem hjälpte mig?

    Noja, kan väl inte gaja om det nu.

    Jag försöker verkligen hitta jobb, jag försöker verkligen göra det!

  • Anonym (hm)

    Bästa tidpunkt att göra något är alltid i morgon. Vi kan nog fungera så lite till mans när vi tänker efter speciellt om det är något vi inte ser fram emot. Om du känner att det blir ett verkligt problem för dig gör då ett schema där du schemalägger aktiviteter och följer det samma slaviskt.

  • Anonym (här)
    Anonym (Alltid sista minuterna . . .) skrev 2015-04-24 23:00:29 följande:

    Kan man på något sätt kanske fixa så att man klickar på någon knapp som ger resultat på endast oerfaren jobbsökare?

    TACK PÅ FÖRHAND!


    På Monster kan man göra nåt liknande. O vad skulle din dysfunktionella familj kunna hjälpa dig med menar du? Sen kan du alltid vända dig till vuxenpsykiatriska mottagningen o be om en utredning.
  • Vinterankan

    Jag har alltid varit som du också och jobbar nu med stenhårda schemaplanering. Jag skriver helt enkelt upp allting jag ska göra som jag vet att jag skjuter upp i kalendern. Ofta handlar det om saker som ringa läkare, boka frisörtid, betala semesterresa eller vad som helst. Och sedan så ser jag till att göra det när kalendern säger åt mig att göra det.

    På det sättet så kan jag också planera in antingen så att jag gör flera saker som jag normalt skjuter upp på en och samma dag så blir jag av med det eller så lägger jag in en sak om dagen i en vecka så att det inte känns som så mycket i taget. Det beror lite på hur jag känner det för stunden när jag planerar.

  • Anonym (Alltid sista minuterna . . .)
    sportpappa skrev 2015-04-24 13:04:56 följande:

    Väldigt många människor skjuter upp saker de ska göra till i sista sekund så det behöver inte vara något fel på dig för att även du gör det. Det är först när det smäller som man ofta tar tag i det och då är det oftast för sent.
    Många lär sig inte ens efter att det smällt utan går på samma nit om och om igen.

    Gör en plan redan nu till nästa år och lägg in i kalendern när du ska börja söka jobb och förbereda inför sommaren.

    För att få pengar från någon arbetslöshetskassa krävs det att du tidigare arbetat-

    Du måste anstränga dig mer än att maila till arbetsförmedlingen. Sök själv upp alla de sommarjobb som utannonseras och kontakta arbetsgivarna. På arbetsförmedlingen finns det just nu 53 sommarjobb i Örebroområdet. 15 av dem kräver ingen erfarenhet. Kolla om det är något som fungerar för dig. På sommarjobb.se finns det några annonser också. Du kan också kolla på om du kan åka iväg till någon annan ort eller land och jobba. I Norge finns det många okvalificerade jobb som norrmännen själva inte vill göra.
    Det var det jag hittade på några minuter så om du jobbar lite mer på det så kommer du säkert hitta flera hundra jobb att söka runt om i Sverige. Det finns mängder av jobbsidor på nätet och det borde gå att vaska fram några passande jobb. Det viktiga är att du tar tag i det och anstränger dig. Du kommer inte få jobben serverade.


    Finns det någonting annat som jag kan gå på. Det enda som jag begär är tre tusen kronor, om det blir mer. Är det ju bara ett bonus. Jag har fått en lägenhet på skolan under sommaren. Frågade nämligen personalen på skolan och de sa att det inte skulle vara något problem så länge jag kan betala hyran givetvis.

    Jag förstår inte. Att hitta sommarjobb eller jobb överhuvudtaget har funnits i min skallen hela tiden. Men det var någonting särskilt som stoppade mig att vända mig till arbetsförmedlingen. Jag förstår inte riktigt vad . .

    Nu när det är försent, då har det inga problem att ta steget och fråga runt. Jag är så otroligt arg på mig själv!

    Jag kan alltså inte gå på A-Kassan?
    Men någon form av hjälp bör jag väl kunna få? Ej Socialbidrag.

    Måste bara ha någonting, tills jag hittar jobb . . .*Suck*!!
  • sportpappa
    Anonym (Alltid sista minuterna . . .) skrev 2015-04-26 06:21:24 följande:
    Finns det någonting annat som jag kan gå på. Det enda som jag begär är tre tusen kronor, om det blir mer. Är det ju bara ett bonus. Jag har fått en lägenhet på skolan under sommaren. Frågade nämligen personalen på skolan och de sa att det inte skulle vara något problem så länge jag kan betala hyran givetvis.

    Jag förstår inte. Att hitta sommarjobb eller jobb överhuvudtaget har funnits i min skallen hela tiden. Men det var någonting särskilt som stoppade mig att vända mig till arbetsförmedlingen. Jag förstår inte riktigt vad . .

    Nu när det är försent, då har det inga problem att ta steget och fråga runt. Jag är så otroligt arg på mig själv!

    Jag kan alltså inte gå på A-Kassan?
    Men någon form av hjälp bör jag väl kunna få? Ej Socialbidrag.

    Måste bara ha någonting, tills jag hittar jobb . . .*Suck*!!
    Hur gör du med mat och andra kostnader då? Med en hyra på 2500 kr så har du bara 500 kr över vilket inte räcker långt. Har du mobilabonnemang, transporter etc.? Andra kostnader?

    Det är aldrig för sent att skaffa sig ett sommarjobb.

    -A-kassa är för de som arbetat.
    -Om du går gymnasiet och är under 21 år så har dina föräldrar försörjningsplikt, dvs. de ska se till att du har tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen.
    -Ekonomiskt bistånd (socialbidrag) är det som gäller annars. Det är ganska hårda regler och du måste ha ansträngt dig tillräckligt mycket för att lösa din egen situation innan du kommer dit, dvs. du ska aktivt och i god tid söka arbete, planera din ekonomi, inte kunna få försörjning på annat sätt (om du går gymnasiet så är det tveksam om du får något eftersom din föräldrar ska ordna det) m.m. Kontakta socialkontoret och se vad som gäller.

    Det finns mängder med småjobb på nätet man kan göra. De ger inte mycket pengar och kräver en del jobb, men många bäckar små gör en stor å. Det kan vara användbarhetstester, enkäter och liknande.
  • Anonym (Alltid sista minuterna . . .)
    sportpappa skrev 2015-04-26 10:55:03 följande:
    Hur gör du med mat och andra kostnader då? Med en hyra på 2500 kr så har du bara 500 kr över vilket inte räcker långt. Har du mobilabonnemang, transporter etc.? Andra kostnader?

    Det är aldrig för sent att skaffa sig ett sommarjobb.

    -A-kassa är för de som arbetat.
    -Om du går gymnasiet och är under 21 år så har dina föräldrar försörjningsplikt, dvs. de ska se till att du har tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen.
    -Ekonomiskt bistånd (socialbidrag) är det som gäller annars. Det är ganska hårda regler och du måste ha ansträngt dig tillräckligt mycket för att lösa din egen situation innan du kommer dit, dvs. du ska aktivt och i god tid söka arbete, planera din ekonomi, inte kunna få försörjning på annat sätt (om du går gymnasiet så är det tveksam om du får något eftersom din föräldrar ska ordna det) m.m. Kontakta socialkontoret och se vad som gäller.

    Det finns mängder med småjobb på nätet man kan göra. De ger inte mycket pengar och kräver en del jobb, men många bäckar små gör en stor å. Det kan vara användbarhetstester, enkäter och liknande.

    Jag gick på den där sidan som du sökte på. En del anonser hittades inte. Antar att de har tagit bort de på grund av att de jobben har blivit tagna.

    Jag befinner mig i Hällefors. Och ''vaknade'' upp för några dagar sedan. Och av panik gick jag helt enkelt runt och frågade. De flesta ställen har redan blivit tagna helt enkelt, och därför är jag arg på mig själv. Jag vill samtidigt inte åka tillbaka till min familj. Min familj är dysfunktionell och det skulle innebära att all min självförtroende & självkänsla som jag byggt upp under studierna kommer gå till förlorade.

    Jag tänker vända mig till arbetsförmedlingen, men deras öppettider är så otroligt dåliga.Det är så vansinnigt tight för mig. Det är alltså under skoltid. *Suck*

    Aja, vad skall jag göra, vad kan göra? Det måste finnas någon läsning. Inte socialbidrag. Vad för småjobb finns det i lilla staden Hällefors?

    Finns det fler sidor där man kan hitta jobb i den staden man bor i?

    TACK PÅ FÖRHAND!

    Tack för all svar du ger mig!

  • Hummeldummel

    Kontakta lokala mataffärer, ica Coop mfl

    Ring runt till assistansbolag och kolla om de behöver personal, ex humana, gil, mfl

    Ring till kommunen och be att bli kopplad till enhetschef för äldreomsorg, hemtjänst mm (blir troligen olika personer) och presentera dig ocj att Du söker arbete.

    I dag sätter du dig ocj skriver ihop ett cv och ett personligt brev till ex en Ica affär.

    När du väl har börjat och tagit steget så kommer det gå mycket lättare!

    Strunta i arbetsförmedlingen, ta kontakt med arbetsgivare direkt. Kolla först på deras hemsida om det står ngt om sommarjobb

    Lycka till!

  • Plupp73

    Ta tag i sakerna direkt, gå runt i ditt lilla samhälle - presentera dig och säg att du söker arbete. Kanske det finns säsongsarbete som glasskiosk el dyl Att ens tänka på att gå på A-kassa är inte bra, du behöver JOBBA och få ett fungerande CV. All arbetslöshet syns i ett VC eftersom man som arbetsgivare tittar efter ev "luckor" i erfarenhetslistan....

  • Plupp73

    ...och jag är egentligen lite som du i grunden, har svårt att få saker ur händerna om jag är ledig, skicka iväg formulär osv. På jobbet är jag dock sjukt noggrann och effektiv, och missar ingenting.
    Det jag gör för att parera mina dåliga sidor i privatlivet är att helt enkelt strukturera upp mig, dvs skriva "att-göra-listor" som jag MÅSTE följa till punkt och pricka. Så mitt förslag är att du skriver sådana listor, en för varje dag - och vad du skall få gjort.

    Tex som ovanstående skrev om att få ihop ett CV och ett personligt brev, att gå runt till kommunen, affärer osv. Bra förslag!

  • Anonym (z)

    Bestäm dig i förväg för att du ska göra en sak varje dag, sätt en tid som du ska börja och när du ska sluta.
    Sätt upp ett arbetsmöte med dig själv helt enkelt.
    Och kom inte försent till mötet!
    Gör du det så har du gjort något varje dag, det är vackert så. 

    Lycka till. 

  • Anonym (MHM)

    Jag känner igen mig i det du skriver, startade en tråd om det förut.. 
    www.familjeliv.se/forum/thread/75043796-sjuklig-prokrastingering-skjuter-upp-saker 

    Det känns verkligen som att det är något fel på mig. Jag vet att jag mår dåligt av att bete mig såhär, men ändå gör jag det. Jag har blivit bättre nu när jag fått jobb(som min jättebra handledare ordnade åt mig på AF) men jag förstår verkligen ditt problem. Dock handlar det om att växa upp också och ta ansvar, jag var ganska curlad som barn(men har också diagnos). 

    För att tjäna 2500kr i månaden.. Kan du försöka sätta upp annonser om att vara hundvakt och liknande på blocket? Har du något du kan sälja? Kan du låna pengar tillfälligt av någon? Så mycket är det ju inte(men jag antar att du behöver lite mer för att leva). Kan du försöka gå runt till företag helt sonika och fråga om de behöver någon i sommar? 
    På min kommun fanns sk feriearbeten hos kommunen så de ordnade sommarjobb åt en. Hör med din kommun? 

Svar på tråden Vad är det för fel på mig egentligen . . Varför gör jag allting i ''sista sekunden''?!