• Äldre 24 Apr 07:24
    3709 visningar
    13 svar
    13
    3709

    Chock! Gravid med tvillingar och en ettåring.

    Jag vet att det finns så många mammor här som kanske kan dela med sig av sina tankar och framförallt motiverande ord. Jag fick igår reda på att vi väntar tvillingar, jag är i vecka 6 nu och min dotter fyllde precis ett. Hon skulle vara 20 månader när bebisarna kommer.

    Chocken som kom är inte av denna värld, så min fråga riktar sig till er som varit i en liknande situation där ni redan har ett eller flera små barn.

    Jag har svårt att tänka mig en abort samtidigt som det ju måste fungera i familjen. Hittills har jag bara gråtit, undrat hur det ens skulle vara möjligt. Funkar vår Volvo V70 med två babyskydd och en bilstol? Hur gör jag med vagn? Bärsele och duo-vagn? Vårt hus som ska byggas och bli klart precis (om vi har tur) till förlossning, och huset har endast ett sovrum i nuläget då övervåningen måste isoleras och sedan byggas. Mitt jobb är skit. Kommer vi ha tid för vår dotter eller kommer hon känna sig försummad?

    Hur gör man? Kan man ens sova? Hur har ni haft det?

    Mina tankar är många och oron är stor, det känns som att få en alldeles för stor gåva och man kan inte ta emot den. Jag vill ju bara tänka att det här fixar vi! Men jag måste vara realistisk. Hur gör man?

    /orolig mamma

  • Svar på tråden Chock! Gravid med tvillingar och en ettåring.
  • Äldre 24 Apr 07:34
    #1

    Först förstod jag inte hur du kunde veta att det är tvillingar redan i vecka 6! Men du har varit på ul och fått se två bönor antar jag :)

    Personligen är detta min stora dröm tro't eller ej så jag vill gärna följa tråden och se hur folk skriver, hoppas du får massa lugnande råd!!!!:)

    Jag har en god naiv övertygelse om att du kan klara av detta med råge! Är verkligen helt säker på att detta blir bra!! Men det hjälper ju inte dig just nu antar jag!!:D

  • Äldre 24 Apr 08:02
    #2

    Ja, jag hade inte koll på när jag blev gravid så jag gick till gyn för en datering. Och då såg hon direkt två embryon med en tjock hinnvägg emellan så förmodligen tvåäggs-tvillingar.

    Det är ju självklart helt fantastiskt och som alla säger, en gåva. Men både jag och min partner är nu livrädda. Vi vet varken in eller ut. Men jag har någon form av övertygelse om att det nog skulle gå lättare än man tror, med tanke på att man tror det värsta.

    Tack fina du ??

  • Äldre 24 Apr 08:38
    #3

    En liten ljusglimt med tvillingar är kanske att familjen kommer närmare varandra? Man får dubbla dagar så rent tekniskt sett så kan båda föräldrarna vara hemma samtidigt så man kan hjälpas åt (om ekonomin håller) allt annat löser sig. ????

  • Äldre 24 Apr 08:47
    #4

    Har en kompis som väntade din trea men det blev fyra! En chock verkligen! Men det har gått jättebra för dem, tvillingarna har mycket glädje av varandra och kan vara nöjda med att bara ligga bredvid varandra till skillnad från en bebis som oftast vill bli buren och inte ligga själv. Idag är de tre år :)

  • Äldre 24 Apr 08:54
    #5

    Man får inte riktigt dubbelt upp med dagar (vet inte varför) men fler än för ett barn så båda kan vara hemma.

    När det gäller vagn så finns det trillingvagnar. Om den stora hellre vill gå så kan jag rekommendera sele med gårem. Tullsa är bra, finns på barnvagnsaffärer och på Ica maxi. Ja, det är ett koppel för barn men underbart att ha när man har barn som springer iväg och man inte hinner med. Du kommer älska den med första barnet och avguda den när tvillingarna blir stora...

    Sova... Enligt min kusin som är tvillingmamma så är det aldrig. Det är väl den delen som är värst.

  • Äldre 24 Apr 09:25
    #6

    Ja man får 180 extra dagar. 90 av varje så det klarar man sig några månader på om vi tar ut många dagar var.

    Jag tänker också så.. Att dom har glädje av varandra. Men jag är livrädd verkligen.

  • Äldre 24 Apr 11:36
    #7

    Det går nog bra ska du se!

    Jag hade inga barn innan jag fick mina tvillingar, men att vi försökte få tvillingar en gång till efteråt (alla våra barn är ivf-barn) säger väl en del om att det inte var så jobbigt..

    Sovandet beror inte på om det är tvillingar eller inte, vissa barn sover bra, andra dåligt. Våra tvillingar sov hela natten från ca 6 veckors ålder (nu är de sex år, vår nattningsprocedur har aldrig varit längre än ett god natt, sov gott och så har vi gått ut ur sovrummet)

    Jag ammade inte, gav ersättning och dethär gav bonuset längre nattsömn och ingen kolik. Samt att jag inte var bunden, maken kunde ha barnen lika bra som mig.

    Tvillingar har också en stor trygghet i varann redan från nyfödda, och sällskap. Och är vana vänta på sin tur. Allt går smidigare med två än ett tycker jag, de har liksom längre tålamod och är lugnare och tryggare. Blöjbyten är det dock dubbelt upp av

    Vagn är lite större problem, men trillingvagnar finns att beställas åtminstone från utlandet (england o usa åtminstone) Kolla tex på walmart så ser du lite av vilka finns i amerika

    Det som jag ser som största problem är att det kan bli lite trist för ert första barn under graviditeten. Tvillinggraviditeter är oftast tuffare och du kommer knappast orka lika mycket som du skulle önska. Risken för att se föds för tidigt är också stor, och detta kan innebära ganska lång sjukhusvistelse.

    Men i det stora hela; grattis, och kör på! Att vara tvillingförälder är en stor förmån och lycka! Och man växer i rollen, man blir duktig på att ha många bollar i luften!

  • Äldre 24 Apr 11:47
    #8

    Detdär om att vara hemma båda två. Toppen om ni båda vill det, men absolut ingen nödvändighet. Speciellt inte om ni kan ha storasyskonet på dagis några timmar, så hen inte blir uttråkad hemma.

    Min man var inte hemma alls, privatföretagare så har långa dagar. Gick finfint det också (ingen hjälp av mor-och farföräldrar heller). De sover ju mest första tiden, och när de blir större matar man dem samtidigt så går det nästan lika snabbt som med ett barn.

    Vi hade hört det skulle vara så jobbigt med tvillingar av andra att vi redan innan de föddes bokat en aupair till första sommaren. Nå barnen var ju så lättskötta så inte behövde jag ju någon hjälp (men den under graviditeten bortglömda trädgård uppskattade istället omvårdnaden den då fick)

  • Äldre 24 Apr 12:05
    #9
    +1
    En PantherTant skrev 2015-04-24 11:36:47 följande:

    Det går nog bra ska du se!

    Jag hade inga barn innan jag fick mina tvillingar, men att vi försökte få tvillingar en gång till efteråt (alla våra barn är ivf-barn) säger väl en del om att det inte var så jobbigt..

    Sovandet beror inte på om det är tvillingar eller inte, vissa barn sover bra, andra dåligt. Våra tvillingar sov hela natten från ca 6 veckors ålder (nu är de sex år, vår nattningsprocedur har aldrig varit längre än ett god natt, sov gott och så har vi gått ut ur sovrummet)

    Jag ammade inte, gav ersättning och dethär gav bonuset längre nattsömn och ingen kolik. Samt att jag inte var bunden, maken kunde ha barnen lika bra som mig.

    Tvillingar har också en stor trygghet i varann redan från nyfödda, och sällskap. Och är vana vänta på sin tur. Allt går smidigare med två än ett tycker jag, de har liksom längre tålamod och är lugnare och tryggare. Blöjbyten är det dock dubbelt upp av

    Vagn är lite större problem, men trillingvagnar finns att beställas åtminstone från utlandet (england o usa åtminstone) Kolla tex på walmart så ser du lite av vilka finns i amerika

    Det som jag ser som största problem är att det kan bli lite trist för ert första barn under graviditeten. Tvillinggraviditeter är oftast tuffare och du kommer knappast orka lika mycket som du skulle önska. Risken för att se föds för tidigt är också stor, och detta kan innebära ganska lång sjukhusvistelse.

    Men i det stora hela; grattis, och kör på! Att vara tvillingförälder är en stor förmån och lycka! Och man växer i rollen, man blir duktig på att ha många bollar i luften!


    Så roligt att läsa ditt svar!:D Jag tänkte också på detta med sömn, det finns aldrig någon garanti för sömn eller sömnlöshet oavsett vad man väntar sig, vissa med tvillingar sover bättre för att barnen sover tillsammans och sover bra och man kan ha ett enda barn och ändå få alltför lite sömn pga bök.... Ja... Man vet aldrig men det mesta borde ju gå att lösa tänker jag :)
  • Äldre 28 Apr 07:51
    #10
    +1

    Tänkte bara uppdatera lite! Vi har lugnat ner oss, vi har resonerat och tänkt. Vi har skrattat och gråtit men det enda vi kommit fram till är att vi vill genomföra det här. Just nu börjar vi till och med fantisera och tänka hur det kommer att bli med två små pluttar. Jag är fortfarande rädd för graviditeten men som tur är så kommer ju förändringen väldigt successivt. Just nu mår jag bättre än med min dotter vid samma vecka!

    Nu är jag HOPPFULL! ??????

  • Äldre 28 Apr 08:02
    #11

    Förstår att det blev en chock, det kanske även var det om det var ett barn? Det kommer gå bra, det gör det! Man ångrar aldrig sina barn. Ett tips är att planering ger lugn! Försök att förbereda så mycket praktiskt ni kan och sedan även mentalt att ni lägger mkt kraft o energi på er familjebildning under en intensiv tid men att det finns många fördelar med det....framförallt att ni förhoppningsvis får två friska mirakel och att de har en storasyster som de kommer se upp till. Lycka till!!

  • Äldre 28 Apr 08:35
    #12
    +1
    Jelkis skrev 2015-04-28 07:51:34 följande:

    Tänkte bara uppdatera lite! Vi har lugnat ner oss, vi har resonerat och tänkt. Vi har skrattat och gråtit men det enda vi kommit fram till är att vi vill genomföra det här. Just nu börjar vi till och med fantisera och tänka hur det kommer att bli med två små pluttar. Jag är fortfarande rädd för graviditeten men som tur är så kommer ju förändringen väldigt successivt. Just nu mår jag bättre än med min dotter vid samma vecka!

    Nu är jag HOPPFULL! ??????


    Skönt att höra du ska se att det går jättebra! Vill man så går det :) Har en bekant som hade ungefär samma åldersspann som du mellan sina. Tvillingarna kom dock lite tidigt så de blev ett tag på sjukhus för dom men nu är dom hemma - full upp, lite sömn men mycket glädje och kärlek också! Tänk på att även om det är något år som är tufft i början så kommer barnen ha otroligt mycket glädje av varandra längre fram. Jag skulle älskat att ha en tvilling, eller iaf syskon närmare i ålder! Har bara syskon som är 11,10 äldre och 2,5 yngre. :) Stort grattis och lycka till! 

    Vet att min vän pratat om någon tvillinggrupp på facebook som hon får mycket stöd i - du kan ju kolla om du hittar lite forum/grupper där med med människor i samma situation :)
  • Äldre 29 Apr 11:13
    #13

    Ta det lugnt du kommer att fixa detta klart att du kan ha tvillingar och en ettåring 
    bilen ja du kommer va tvungen att kanske ha en i passagerare framsätet så länge de alla tre måste åka baklänges har du airbag får du åka koppla bort den.

    jag har 2 barn innan o väntar nu tvillingar är orolig över detta men kommer kunna köra alla mina barn i min bil men min man får ej plats Tungan ute
    jag vill ju ha en 6-7 sitsig bil i framtiden men har ej råd vad göra....? tvillingar kom ju som en chock.....

    jag har haft tvillingvagn till mina två barn innan då de kom väldigt tätt i ålder jag skulle om jag var du ha tvilling vagn o en paraplysulky eller en sitt-ståbräda med säte o bälte till den lilla 1åringen som du kan koppla på vagnen 
    och visst en bärsele är också bra o ha med som variation....

    allt ordnar sig stressa ej

Svar på tråden Chock! Gravid med tvillingar och en ettåring.