• setfire

    SGI frusit vid studier? Hur räknar jag?

    Hej! Hoppas jag skriver i rätt forum nu :)

    Jag kommer få barn i september i år och har sedan september 2012 studerat heltid på högskola med fullt CSN. Har jobbat extra under studierna, men har bara fått ut någon/några tusenlappar i månaden. Jag tar examen i juni.

    Jag har några frågor angående min SGI. Vad jag har förstått har min SGI frusit från skolstarten? Ska jag räkna ut min SGI på de tolv senaste lönerna innan dess, alltså från september 2011 till september 2012 (fick min sista lön 25 september 2012). Jag har dessvärre inga lönespecifikationer kvar sedan dess och jag jobbade oregelbundet och mer än vad min anställning låg på. Deklarationen från inkomståret 2012 finns men då jobbade jag ingenting september-december. Via bankens sökfunktion kan jag bara gå bakåt 13 månader för att se transanktioner. De visar ju dessutom endast nettolönen. Jag har fattat det som att det är jag själv som ska fylla i pappren om inkomst så det är därför jag är fundersam över hur jag ska kunna få fram de rätta siffrorna... Vill ju undvika fel :)

    En annan fråga jag har är om jag måste skriva in mig på arbetsfömedlingen direkt efter examen för att behålla min SGI? Eller räknas mitt extrajobb, där jag även kommer arbeta i sommar, som att jag inte är arbetslös då? (har dock inga tider förrän i slutet av juni, så i juni får jag som det ser ut nu, ingen lön alls) 

    Tacksam för svar :)

    MVH

  • Svar på tråden SGI frusit vid studier? Hur räknar jag?
  • Försäkringskassan

    Hej,


     


    Om du arbetat innan dina studier och den är skyddad på korrekt sätt så ska den kunna ligga till grund för din föräldrapenning. Kanske har du behövt ersättning från oss sedan tidigare och den redan är fastställd. I så fall är den vilande för att som du säger studerat med studiemedel (bidragsdelen räcker) under hela din studietid och den kommer att åter träda i kraft när det är dags för föräldrapenning. Om du nu blir klar med dina studier under våren är det viktigt att du ser till att din SGI är skyddad ända fram tills det att ditt barn föds.


    Antingen genom arbete i i samma omfattning eller mer än det du hade innan du påbörjade dina studier eller att du är inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete i minst samma omfattning som du hade.


    Enklaste sättet att få fram din inkomst från ditt senaste arbete är att ta kontakt med din dåvarande arbetsgivare och be dem skicka uppgifterna till dig om du inte själv har kvar lönespecifikationer eller liknande.


     


    Hälsningar


    Carola, handläggare

  • setfire

    Tack för svar! Har sommarjobb men tror inte det är tillräckligt mycket som innan jag började plugga, så tänker skriva in mig på arbetsförmedlingen och söka jobb samtidigt då, för att inte riskera att gå miste om min sgi, även om det endast rör sig om 9 veckor utan sysselsättning innan bf. (Kommer säkert få jobba mer men har endast schema för 5 veckor i sommar).

    Har en följdfråga: jag jobbade januari-augusti 2012 och har fått lönespecifikationerna resterande 3 månader (sep, okt och nov -2011). Men jag tog aldrig ut någon semester 2012, utan jobbade samtidigt och fick semesterpengarna i samband med att jag slutade vilket medförde en liten "bonus".Jag undrar om det går att räkna med dessa pengar som den totalsumma jag kommer grunda föräldrapenningen på? Hade ju kunnat fått semesterersättningen löpande men nu kom den som en klumpsumma, så det borde väl gå? Bara det att jag fick mer pengar än om jag nu velat va ledig.

    Vill bara att allt ska bli rätt så jag inte räknar fel sen, och så jag inte helt plötsligt förlorat min Sgi :)

  • Försäkringskassan

    Hej!


     Jag får be dig kontakta vårt kundcenter på 0771-524 524 för att se över om semesterersättningen ska räknas med i din SGI eller ej, då det är en komplex fråga. Generellt sett brukar den inte räknas med, men i vissa fall kan den göra det utifrån vilken typ av anställning du hade, fast anställning eller behovsanställd osv.
    Hälsningar


    Lina, handläggare

Svar på tråden SGI frusit vid studier? Hur räknar jag?