• Anonym (Varför?)

    gravida mammor som röker!!

    Finns det någon gravid kvinna här eller någon som varit gravid som kan förklara för mig varför man röker när man är gravid? Det övergår mitt förstånd..

  • Svar på tråden gravida mammor som röker!!
  • lövet2

    Rökning är ett beroende, precis som alkoholism är. Många är "feströkare" eller "sällskapsrökare" eller någon annan liknande variant, och för dem är det egentligen inget problem att sluta. En seriös rökare däremot är missbrukare och kan ofta inte sluta röka utan hjälp utifrån. Tyvärr erbjuds inte blivande mödrar hjälp med att sluta röka i särskilt många landsting. Tja, ungefär så ...

  • Anonym (N)

    Är gravid och röker. Jag vill och jg försöker sluta men det är enklare sagt en gjort jag mår så dåligt över det men svårt att sluta. Rökt i ca 6-7 år...

    Det är inte bra men det är inte bra heller att lägga stressen på barnet som blir om man har svårt att sluta..

  • Anonym (Usch nej!)

    Hade varit en rökare i många år, men när jag såg plusset på stickan var det slut med det. Har inte tagit ett bloss sedan dess. Rökare som inte slutar eller söker hjälp för att sluta under graviditet är (i min mening) vidriga.

  • Rani

    Jag undrar varför dessa trådar dyker upp så ofta som de gör. Var ser ni dessa gravida som röker? Jag ser aldrig någon och då är jag ändå i åldern då många runt mig är gravida. Men jag antar att de som gör det smyger med det.

    Men jag säger som ovan. Rökning är ett beroende, både fysiskt och psykiskt. Vi har alla olika stor motståndskraft mot sådant. Det handlar inte alltid om att man är "svag i sinnet" utan det kan också handla om ett mycket starkt fysiskt beroende.

  • Anonym (Varför?)

    Jag håller absolut med om att det är ett beroende, ett missbruk som är svårt att ta sig ut från! Alla människor får göra som dom vill, det är ens egen hälsa som drabbas.

    Men det jag har svårt att förstå är hur man kan vilja utsätta sitt barn för den risken som det verkligen innebär att röka under en graviditet!

    Om man inte är beredd att sluta röka är man verkligen redo att att skaffa barn då, om rökningen är mer "viktig" än ens barn hälsa?

    Jag såg en gravid kvinna här om dagen som rökte, det såg bara så fel ut tyckte jag..

  • lövet2
    Anonym (Varför?) skrev 2015-04-24 19:33:49 följande:
    Om man inte är beredd att sluta röka är man verkligen redo att att skaffa barn då, om rökningen är mer "viktig" än ens barn hälsa?
    Alla föräldrar och blivande föräldrar har saker de inte är beredda att avstå från för barnets skull. Det beror på att det inte finns perfekta människor.

    Vad gäller barnets hälsa, så finns det annat som är lika viktigt eller t o m viktigare. Överviktiga mammor är t ex en rejäl hälsorisk för barnet. Hur många mammor ser till att få bort övervikten innan de skaffar barn? Hur många föräldrar slutar helt med alkohol (som kanske inte påverkar barnets hälsa på samma sätt men som påverkar skaderiskerna för barnet)?
  • Anonym (Varför?)
    lövet2 skrev 2015-04-24 19:44:13 följande:
    Alla föräldrar och blivande föräldrar har saker de inte är beredda att avstå från för barnets skull. Det beror på att det inte finns perfekta människor.

    Vad gäller barnets hälsa, så finns det annat som är lika viktigt eller t o m viktigare. Överviktiga mammor är t ex en rejäl hälsorisk för barnet. Hur många mammor ser till att få bort övervikten innan de skaffar barn? Hur många föräldrar slutar helt med alkohol (som kanske inte påverkar barnets hälsa på samma sätt men som påverkar skaderiskerna för barnet)?
    Nu handlade ju inte tråden om överviktiga eller personer som dricker alkohol. Absolut att vara överviktig kan också påverka bebisen i magen, samma med alkohol. Vet man med sig att man är gravid så borde man också vara beredd att stå över alkohol, det är min åsikt! Jag har bara svårt att förstå att man inte kan låta bli att ex röka under 9 månader för sitt egna barns skull då man VET att det medför stora hälsorisker, även med ex alkohol och övervikt som annat exempel.

    Jag själv tycker att man borde vara beredd att stå över rökning osv under en graviditet för sitt barns bästa, annars bör man kanske tänka om lite? Min åsikt är att det är egoistiskt att bara tänka på sig själv under graviditeten. Andra får gärna tycka annat,

    Men för mig är det svårt att förstå..

    Sen tycker inte jag övervikt är ett beroende på samma sätt som alkohol, droger och rökning, även om det också är en hälsorisk och kan medföra många komplikationer.

    Som sagt jag vill bara framföra mina åsikter, vill inte starta någon dålig stämning eller "klaga" på någon. Evn rökare eller vem annars som helst är en sämre förälder för det, jag har bara svårt att förstå att man inte anser sitt barn viktigare och ville gärna höra hur andra tänker:)
  • Anonym (Varför?)

    Det ska såklart stå att en förälder som röker är INTE en sämre förälder...

  • Rani

    De som röker vet med all säkerhet allt det du skriver. Men för en del spelar de ingen roll. Det handlar inte om att man struntar i det. Det handlar om att man inte kan. Du tycks se på det som att det handlar om svag vilja, men för vissa spelar det ingen roll hur mycket de vill. Vissa vet inte hur de ska bära sig åt, vissa behöver hjälp, för viss spelar det ingen roll hur mycket hjälp de får.

  • Anonym (Cala)

    Jag är helt säker på att alla kan sluta röka om de bara är tillräckligt motiverade. Det sitter bara i huvudet. De som inte avstår rökning under graviditet är antingen inte tillräckligt upplysta om riskerna eller också förtränger de riskerna och tänker att det inte kommer drabba en själv, bara andra. Precis på samma sätt som man förtränger riskerna för sin egen hälsa - att lungcancer och andra sjukdomar drabbar bara andra, inte en själv. Och "man kan ju lika gärna dö i en trafikolycka vilken dag som helst" precis som "barnet kan ju få skador av andra orsaker". Det hade varit annorlunda om rökning inte bara medförde en risk för skador hos barnet, utan var en oundviklig effekt. Då lovar jag att åtminstone 99% av de här "som är beroende och inte kan sluta" skulle ha slutat direkt.

    Själv skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv om jag under graviditeten gjort nåt medvetet fel som kan ha orsakat en skada som mitt barn visar sig ha. Visst kan skador komma ändå, men då vet man iaf att man gjort så rätt man har kunnat.

Svar på tråden gravida mammor som röker!!