• Anonym (Trollet)

    börja med premalex hur gick det för er?

    Hur var det? Biverkningar? Blev ni bättre? Mm

  • Svar på tråden börja med premalex hur gick det för er?
  • Anonym (Trollet)

    Har ätit i en vecka och har 1000 gånger mer ångest. Gråter och sociala fobin har ökat. Känner mig full och borta i huvudet.

    Är detta normalt eller ska jag sluta med tabletterna?

  • debbie85

    Ja, det är normalt. Sluta inte på egen hand utan prata med din doktor först.


    Den initialt ökade ångesten brukar avta efter 1 vecka och hålla på vanligtvis max 2 veckor. Effekten dröjer dock ofta längre. Men det beror ju på hur du tar dom också (dagligen eller bara vissa dagar i cykeln) och i vilken dos också.

  • Anonym (Trollet)

    Jag äter nu 10mg o tänkte äta jämt då jag har oregelbunden cykel.

    Har väldig ångest o socialfobi. Arg o gråter.

  • Anonym (Pax)

    Jag bytte till escitalopram. Det är samma sak som premalex, men premalex är svindyrt bara för namnet....

    Jag har mått otroligt mycket bättre, helt ofattbart. Men det tog flera veckor att stabilisera!

  • Anonym (Pax)

    Äter 10 mg varje dag förresten. Och enda biverkningarna är gäspningar när jag fokuserar på nåt (tog ett tag innan jag fattade att det var pga medicinen haha) och lååååg sexdrift. Men inte obefintlig! ;)

  • Anonym (Trollet)

    Pax mådde du dåligt i flera veckor? Trots att du böt?

    Ska jag må såhär i flera veckor så mår jag hellre som innan.

    Grannarna kom över på fika och jag fick ångest gånger 100. Sociala fobin ökat äter ju för att den ska minska.

    Äter för att bli glad o social.

    Inte mer ångest o tårar

  • Anonym (Plus och minus)

    Jag mådde jättedåligt de första dagarna men sedan blev det väldigt mycket bättre. Sedan dess har premalex fungerat bra på ångesten, ilskan och deppat innan mens, men tyvärr med biverkningen att jag sover jättedåligt de två första nätterna jag tar medicinen plus att sexlusten försvinner helt. Inte så roligt men värt det för min del.

  • Anonym (Pax)

    Nej jag mådde inte dåligt när jag bytte från premalex till escitalopram. Det är ju exakt samma medicin. :)

    Men när jag sattes in på premalex första gången så var jag riktigt nere och full av ångest. :/

    Orkar du hålla ut lite?

    Och äter du den varje dag eller bara veckan innan mens?

    Det funkade bättre för mig att äta den alla dagar i månaden. :)

  • Anonym (Trollet)

    Tog 5 mg från sön-Tors sen har jag tagit 10 mg. Mår uruselt. Fobin har ökat ångest hela tiden kall svettig och yr.

    Tar den på kvällen men mår som sämst dagen efter.

    Tänkte äta 10 mg varje dag utan paus.

  • Anonym (Trollet)

    Det jag önskar att det ska hjälpa emot är socialfobi ångest tårar ältandet.

    Ältandet tar kål på mig. Det mal i huvudet hela tiden. Litar inte på någon utan analyserar allt. Går runt och tänker hela tiden.

    Var hos bm som skrev ut premalex.

    Då jag har oregelbunden cykel så känns det som att dessa problem sitter i längre o längre ju äldre jag blir.

    Hoppas att premalex hjälper. Ska även gå och prata med någon. Orkar inte må såhär.

    Började med premalex och det blev ännu värre. Känner mig galen.

  • Anonym (Trollet)

    Pratade med min bm som skrev ut premalex o hon tyckte inte att man kunde äta 75mg varje dag utan uppehåll.

    Vad ska jag byta till då? Sertralin?

    Skulle jag äta varje dag utan uppehåll så var jag tvungen att kontakta läkare på vc.

    Eller ska jag be o få byta till citapral (eller vad det heter?) eller ecitalopram?

Svar på tråden börja med premalex hur gick det för er?