• gurkan86

    Kan kronofogden ta försäkringspengarna?

    Hej!

    Jag undrar om kronofogden kan ta ens försäkringspengarna från inbrott i ens bostad?

  • Svar på tråden Kan kronofogden ta försäkringspengarna?
  • lindalinaa

    Har kf utmätt hos dig eller din lön?

    I regel sätter ett försäkringsbolag in pengarna på ditt konto, ingenting som kf direkt ser, endast pengar från Skatteverket som de ser och tar.

  • XEmmabus

    Fel uppgift av Lindalinaa. Kronofogden har möjlighet att se saldo på samtliga konton. Förfrågningar sänds till bankerna som har skyldighet att svara.

    Ring 0771-737300 på måndag och fråga. Vill du kan du fråga anonymt.

  • gurkan86

    Jag har ju utmätning och fått brev från försäkringsbolaget att jag kommer få ersättning inom 1 vecka.

    Jag undrar om försäkringsbolaget tipsar KF. Tror KF gör stickprov ibland på ens konto, har jag läst mig till. Jag har jobbat extra på andra ställen för att få in extra pengar och dom har jag fått behålla. Dessa pengar är ersättning för det vi blev av med så vill ju gärna ha dom till att köpa nytt. Tänkte om man hinner plocka ut pengarna innan KF ser det isåfall?!

    Tack för era svar :) ?

  • Pajama

    Ring anonymt och fråga! Skriv sen gärna vad de sa här, för jag är också nyfiken!
    Tror det är bra att du är uppmärksam på det här, pengarna kan nog risigt till.

    Jag är god man för en som fått handikappersättning retroaktivt. Jag ringde Kf och frågade anonymt och de har inte rätt att ta såna pengar, men de vet ju inte vad det är för några pengar och kanske tar dem för att de inte vet. Jag skulle ha kontakt med rätt handläggare och sätta dem på speciellt konto.

  • Frontline

    Känns det inte bättre att betala in dom pengarna till KF så du slipper ifrån dom fortare?


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • gurkan86

    Frontline

    Det handlar inte om det. Blev av med saker som vi använder ofta. Hade jag velat ha din onödiga kommentar så hade jag skrivit "välkomna med onödiga kommentarer". Du känner inte till mitt liv eller anledning till att jag hamnade hos KF. Bad om råd inte uppläxning!!!

  • Frontline
    gurkan86 skrev 2015-04-25 21:18:30 följande:
    Frontline

    Det handlar inte om det. Blev av med saker som vi använder ofta. Hade jag velat ha din onödiga kommentar så hade jag skrivit "välkomna med onödiga kommentarer". Du känner inte till mitt liv eller anledning till att jag hamnade hos KF. Bad om råd inte uppläxning!!!
    Är ni i behov av dessa saker akut?
    Om inte så gör rätt för dig...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • lindalinaa
    XEmmabus skrev 2015-04-25 01:32:56 följande:

    Fel uppgift av Lindalinaa. Kronofogden har möjlighet att se saldo på samtliga konton. Förfrågningar sänds till bankerna som har skyldighet att svara.

    Ring 0771-737300 på måndag och fråga. Vill du kan du fråga anonymt.


    Inte alls felaktigt av mig, kronofogden sitter inte och synar alla konton som har skulder aktivt, det jag menar med att de inte direkt ser det är precis som jag säger, de sitter inte och kollar konstant på ens konto.

    Ja de har rätten att se ens konto men ts hinner förmodligen se pengarna först, kronofogden kan aldrig gå in och göra uttag från någons konto, de enda pengar de får ta är skatteåterbäring men den hinner inte ens landa på kontot.
Svar på tråden Kan kronofogden ta försäkringspengarna?