• Anonym (ny)

    Anmält familj till socialtjänsten, socialen kommer inget att göra..?

    Har tidigare anmält en person till socialtjänsten pga att jag tror att det finns oro för hur h*n sköter sitt barn. Socialtjänsten har nu kontaktat mig och sagt att de inget kan göra då det måste finnas "faktiska uppgifter" på att ett barn far illa. Vad menar dom med det?

    Finns tidigare problematik som socialtjänsten har kännedom om men det räcker tydligen inte då det är gamla uppgifter. 

    Någon med insyn som vet hur de resonerar?

    Startade en till tråd då jag råkade klicka i att anonyma svar ej tillåts i den förra..
  • Svar på tråden Anmält familj till socialtjänsten, socialen kommer inget att göra..?
  • Anonym (ny)
    beccagranen skrev 2015-04-24 20:34:55 följande:

    Vad är anledning till din oro?


    Gäller tidigare våld inom familjen, dock ej riktat mot barnet. Kan tillägga att det var en tid sedan och saker och ting kan ju ha ändrats, men det borde väl dom utreda? 
  • Anonym (skämmes!)
    Anonym (ny) skrev 2015-04-24 20:36:52 följande:
    Gäller tidigare våld inom familjen, dock ej riktat mot barnet. Kan tillägga att det var en tid sedan och saker och ting kan ju ha ändrats, men det borde väl dom utreda? 
    Soc anser inte att barnet far illa, vad mer vill du höra? Försöker du hämnas för någonting så använd något annat medel än att sabba för ett oskyldigt barn!
  • Anonym (ny)
    Anonym (skämmes!) skrev 2015-04-24 20:42:44 följande:
    Soc anser inte att barnet far illa, vad mer vill du höra? Försöker du hämnas för någonting så använd något annat medel än att sabba för ett oskyldigt barn!
    Nej, absolut inte. Jag undrade över vad "faktiska uppgifter" innebar rent konkret. Jag tänker inte anmäla något mer, har de konstaterat att det inte finns någon oro så är det så. Undrar dock fortfarande vad dom menade, det är det enda jag undrar över. 
  • Anonym (Saknar ord)
    Anonym (ny) skrev 2015-04-24 20:36:52 följande:
    Gäller tidigare våld inom familjen, dock ej riktat mot barnet. Kan tillägga att det var en tid sedan och saker och ting kan ju ha ändrats, men det borde väl dom utreda? 
    Fy fan rent ut sagt, för såna som du!
    Fy dubbelt fan, hoppas du får igen tusenfalt.
  • Anonym (ny)
    Anonym (Saknar ord) skrev 2015-04-24 20:48:31 följande:
    Fy fan rent ut sagt, för såna som du!
    Fy dubbelt fan, hoppas du får igen tusenfalt.
    Så om en kvinna, eller en man för den delen, blivit utsatt för grov misshandel (gått vidare till rättegång)upprepade gånger och de sedan skaffar barn, då finns det ingen som helst anledning att kontakta socialtjänsten? Att de sen inte beslöt sig att inleda någon utredning det respekterar jag. Ok.

    Det jag undrade över var endast vad de menade med "faktiska uppgifter". Menar dom att det måste ha hänt barnet något själv? Att någon måste ha sett det ske? Jag kommer inte anmäla något mer, det är inte det jag är ute efter, jag undrade bara vad dom menade.
  • Anonym (Saknar ord)
    Anonym (ny) skrev 2015-04-24 20:53:02 följande:
    Så om en kvinna, eller en man för den delen, blivit utsatt för grov misshandel (gått vidare till rättegång)upprepade gånger och de sedan skaffar barn, då finns det ingen som helst anledning att kontakta socialtjänsten? Att de sen inte beslöt sig att inleda någon utredning det respekterar jag. Ok.

    Det jag undrade över var endast vad de menade med "faktiska uppgifter". Menar dom att det måste ha hänt barnet något själv? Att någon måste ha sett det ske? Jag kommer inte anmäla något mer, det är inte det jag är ute efter, jag undrade bara vad dom menade.
    Ring och fråga väl.
  • Anonym (skämmes!)

    Dom menar väl att du har NOLL att komma med, inget har hänt barnet och det finns ingen anledning till oro för något som hänt långt bak i tiden. I så fall tycker jag du kan anmäla varenda människa i din närhet "för säkerhets skull.

    Du är farlig och borde söka psykisk hjälp!

  • Anonym (Saknar ord)
    Anonym (skämmes!) skrev 2015-04-24 21:07:11 följande:

    Dom menar väl att du har NOLL att komma med, inget har hänt barnet och det finns ingen anledning till oro för något som hänt långt bak i tiden. I så fall tycker jag du kan anmäla varenda människa i din närhet "för säkerhets skull.

    Du är farlig och borde söka psykisk hjälp!


    Håller med här, verkligen.
    Jaga folk för gamla synder???
  • Anonym (rickard)
    Anonym (ny) skrev 2015-04-24 20:53:02 följande:
    Så om en kvinna, eller en man för den delen, blivit utsatt för grov misshandel (gått vidare till rättegång)upprepade gånger och de sedan skaffar barn, då finns det ingen som helst anledning att kontakta socialtjänsten? Att de sen inte beslöt sig att inleda någon utredning det respekterar jag. Ok.

    Det jag undrade över var endast vad de menade med "faktiska uppgifter". Menar dom att det måste ha hänt barnet något själv? Att någon måste ha sett det ske? Jag kommer inte anmäla något mer, det är inte det jag är ute efter, jag undrade bara vad dom menade.
    Man kan inte anmäla det man tror ska hända. Sen är det alltid skillnad på om man ska ta anmälan på allvar eller ej. Det har givetvis med hur närma man står barnet eller för den delen familjen.

    okynnesanmälningar inkommer som vardagsmat och det dagligen. Det tar bara onödiga resurser och tid från det som verkligen behövs.

    Oavsett så startas det ingen utredning med anledning av din anmälan. Sen kan socialtjänsten gjort andra efterforskningar som du inte är medveten om eller kommer få reda på.

    Du saknar faktiska uppgifter i den mån att du inte kan styrka din oro. Lite som att tro i kyrkan och inte veta! Samt att du kanske lämnat vissa uppgifter som inte alls stämmer och är mer baserat på vad som framkommit från tredje part. På ren Svenska "sladder o rykte" och där brukar man inte finna så mycket sanningar i detta.

    Spekulerat utifrån de få uppgifter du lämnat här..
Svar på tråden Anmält familj till socialtjänsten, socialen kommer inget att göra..?