• Äldre 24 Apr 22:45
    2661 visningar
    20 svar
    20
    2661

    Jag ärver nån miljon snart - kan jag ta lån nu?

    Jag har en äldre släkting, över nittio, som jag kommer att ärva en miljon eller två av. Jag är medelålders och bor för litet i hyresrätt i Stockholm. Med små barn och lite halvsjuklig man. Vi jobbar båda och har hygglig lön. (>80 000 brutto).

    Men vi suger på att hålla i pengar och har ofta jobbiga månader i slutet. Ofta pga av karens och min tro på att det kommer att ordna sig. Nu funderar jag lite på att låna pengar för att liksom stjäla av framtiden, men ändå kunna ge ett barn som blålängtar sig till Legoland nu, en resa till Legoland nu. Är det vansinne?

  • Svar på tråden Jag ärver nån miljon snart - kan jag ta lån nu?
  • FIame
    Äldre 24 Apr 22:52
    #1

    Vänta med sånt onödigt trams tills du har pengarna i handen.

  • Secret­Me
    Äldre 24 Apr 22:57
    #2

    Ja, det är vansinne.

  • Äldre 24 Apr 22:58
    #3

    Fullständigt vansinne, vi borde bussa Lyxfällan på dig! Har ni 80.000 brutto varje månad borde ni kunna spara till resor på nolltid.

  • Äldre 24 Apr 23:00
    #4

    Eh lär er sköta er ekonomi istället. Låter helt galet att ni har så mycket pengar och ändå inte får det att räcka. Lyxfällan nästa kanske?!

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 24 Apr 23:11
    #5

    Om ni inte kan fixa en resa till Legoland på 80.000 i månaden så lär ett par miljoner inte heller hjälpa.

  • Äldre 24 Apr 23:11
    #6

    Fast om ni inte lyckas ha råd med Legoland med eran inkomst så lär ni ju inte kunna hålla i 1-2 miljoner särskilt länge. Förövrigt så lånar man inte pengar till nöjessaker. Ta itu med er ekonomi nu!

  • Äldre 24 Apr 23:16
    #7

    Kan ju ta tio år. Min man är sjuklig vilket innebär att vi för det mesta nätt och jämt får det att gå ihop. Det går ihop. Men spara till resor är inte riktigt nära.

    Jag fattar att det är vansinne, men tänker att barnen bara är små en gång. Och hur kul är det att ständigt mötas av;

    Pappa kan inte just nu, pappa har ont.

  • Secret­Me
    Äldre 24 Apr 23:23
    #8
    Dumheter saklartrt men skrev 2015-04-24 23:16:17 följande:

    Kan ju ta tio år. Min man är sjuklig vilket innebär att vi för det mesta nätt och jämt får det att gå ihop. Det går ihop. Men spara till resor är inte riktigt nära.

    Jag fattar att det är vansinne, men tänker att barnen bara är små en gång. Och hur kul är det att ständigt mötas av;

    Pappa kan inte just nu, pappa har ont.


    Hur kan det vara att du har ett nytt alias när du svarar på våra kommentarer?
    Ärligt talat har jag svårt att ta dig seriöst.
  • Äldre 25 Apr 07:56
    #9
    Dumhet eller skrev 2015-04-24 22:45:36 följande:

    Jag har en äldre släkting, över nittio, som jag kommer att ärva en miljon eller två av. Jag är medelålders och bor för litet i hyresrätt i Stockholm. Med små barn och lite halvsjuklig man. Vi jobbar båda och har hygglig lön. (>80 000 brutto).

    Men vi suger på att hålla i pengar och har ofta jobbiga månader i slutet. Ofta pga av karens och min tro på att det kommer att ordna sig. Nu funderar jag lite på att låna pengar för att liksom stjäla av framtiden, men ändå kunna ge ett barn som blålängtar sig till Legoland nu, en resa till Legoland nu. Är det vansinne?


    Ni får ut någonstans kring 50000 i månaden efter skatt och ni har problem med att klara de sista dagarna varje månad?

    Really?!

    Om det verkligen är så behöver ni lista upp vart alla era pengar tar vägen en månad för ni har ingen aning vad ni bränner pengarna på det verkar.

    Tills dess får du förklara för ditt barn att tyvärr får vi vänta på Legoland till mamma och pappa har koll på pengarna.


  • Äldre 25 Apr 08:05
    #10

    Hur hade ni tänkt att klara av att betala tillbaka lånet om ni inte får ekonomin att gå ihop idag?

  • Äldre 25 Apr 08:09
    #11

    Helt vansinnigt, gör en budget och håll den så har ni sparat in till en resa på en månad.

    Du anger att ni har lön på över 80 000 brutto men att det är mycket karens. Kan det vara så att ni anpassar ert liv och era utgifter efter att ni ska ha full lön? Om det ofta är karens och sjukpenning så måste ni räkna med en lägre grundinkomst så att ni lägger era utgifter på rätt nivå från början.

  • Äldre 25 Apr 09:32
    #12

    Det låter inte sant att ha ett brutto på 80 000 ha en liten hyresrätt och vara tvungen att låna.

    Lite sjuklig man, vad spelar det för roll med den inkomsten?

  • Äldre 25 Apr 12:47
    #13

    Med dom pengarna ut i månaden hade jag kunnat spara till en jordenrunt resa på några månader.. Ni kanske ska se över era utgifter istället för att ta lån? Vad spelar det för roll att din man är lite sjuklig? Inkomsten är ju densamma ändå.

  • gbgumm­an
    Äldre 25 Apr 15:02
    #14

    Ni tjänar väl som vi (83000+barnbidrag) förra året (då vi hade lite lägre inkomst)levde vi ett bra halvlyxigt liv och spara 60 000kr (till en buffert vi inte rör) och 100 000kr till en resa. Om vi kunde kan nu lovar. Vårt boende kostar 12 000kr månaden och vi har rätt högt klädkonto.

    Mitt tips åk nästa sommar.

  • Äldre 25 Apr 15:39
    #15

    Om ni knappt kan överleva månaden ut på era inkomster, hur ska ni kunna betala av lånet varje månad ?

    Låter korkat, vänta tills ni har pengarna i handen, kan dröja många år innan ni får arvet ..

  • Äldre 25 Apr 15:55
    #16
    Dumheter saklartrt men skrev 2015-04-24 23:16:17 följande:

    Kan ju ta tio år. Min man är sjuklig vilket innebär att vi för det mesta nätt och jämt får det att gå ihop. Det går ihop. Men spara till resor är inte riktigt nära.

    Jag fattar att det är vansinne, men tänker att barnen bara är små en gång. Och hur kul är det att ständigt mötas av;

    Pappa kan inte just nu, pappa har ont.


    Han lär väl ha lika ont, oavsett pengar?!
  • Äldre 26 Apr 10:42
    #17

    Räkna aldrig pengar du inte har. Lär dig att hushålla med pengarna, ni borde göra en budget och hålla den.

  • Nenne6­66
    Äldre 26 Apr 10:48
    #18
    Dumhet eller skrev 2015-04-24 22:45:36 följande:

    Jag har en äldre släkting, över nittio, som jag kommer att ärva en miljon eller två av. Jag är medelålders och bor för litet i hyresrätt i Stockholm. Med små barn och lite halvsjuklig man. Vi jobbar båda och har hygglig lön. (>80 000 brutto).

    Men vi suger på att hålla i pengar och har ofta jobbiga månader i slutet. Ofta pga av karens och min tro på att det kommer att ordna sig. Nu funderar jag lite på att låna pengar för att liksom stjäla av framtiden, men ändå kunna ge ett barn som blålängtar sig till Legoland nu, en resa till Legoland nu. Är det vansinne?


    Och att sitta och vänta på att den gamla släktingen ska gå och dö känns helt okej? Hm. Finner inga ord ...
  • Modern­o
    Äldre 26 Apr 12:15
    #19

    1. Det är inte alltid man kan räkna med att få ärva det belopp man tror sig ha rätt till.

    2. Ni kan inte seriöst mena att ni inte har råd med en semesterresa till legoland med en sammanlagd månadsinkomst på 80.000 kr. Om ni inte fixar det finns ett fel i ert privatekonomiska system som först måste åtgärdas.

    3. Paradoxalt nog hade jag nog ändå sagt att ni borde ta lånet och göra så mycket roligt med barnen som ni bara kan om ni hade haft lägre inkomster men en ordnad ekonomi i övrigt. Lycka kan inte mätas i pengar, men pengar är ändå många gånger en förutsättning för en lycklig tillvaro. Särskilt om det finns sjukdom med i bilden och det finns en möjlighet att göra barnen glada, tycker jag att man kan fånga tillfället.

    Men som sagt, nr 3 gäller bara den som har en ordnad ekonomi, vilket ni tyvärr inte verkar ha. Mitt råd är därför att se till att ordna den i första hand.

  • styrke­jessic­a
    Äldre 26 Apr 12:24
    #20

    Jag tycker framförallt synd om barnen.

Svar på tråden Jag ärver nån miljon snart - kan jag ta lån nu?