• tanner

    Varför gör han inte slut?

    Hej!

    Jag har ett problem med min pojkvän. Jag ber er som svarar att vara seriösa och inga svar där ni skriver att jag måste "lämna honom" eller liknande. 

    Nu till problemet. Jag har en pojkvän sedan 2 år tillbaka. Sen ett halvår tillbaka har vi bott på varsina håll, han hemma hos sin mamma och jag i min lägenhet pga att det inte funkade. Vi är 26 och 27 år gamla om det kommer att vara till någon nytta. Tanken har varit att vi kommer att flytta ihop när han hittat en bostadsrätt att köpa. När vi flyttade ifrån så var det bra till en början. Vi har alltid haft ett stormigt förhållande. jag envis och han har svårt för kritik och har aldrig fel. Men sen januari har förhållandet stupat. Värre och värre har det blivit.

    Har fått höra sen januari att han inte "vet vad han vill". Han ger mig aldrig komplimanger (dålig innan) inte ens om jag ger honom något först. Har hört en gång att han sagt att han tycker om mig. Han vill inte ha någon närhet. Vägrar sova över på vardagarna, kanske nån gång på helgen. Har fått ett nytt  schema sen januari och det kan vara orsaken till att vi glidit isär för hinner bara träffas varannan vecka typ. Han har mycket på jobbet och jag börjar när han slutar vissa dagar, I januari, februari och mars har vi setts så fort vi kan. Men nu i april har vi setts en gång sen påskveckan. Så fort man ska prata om problemet blir han arg och ej samarbetsvillig. Han vägrar prata, han skyller allt på mig och kan inte ta till sig något som jag säger. Om vi bråkar på telefon så klickar han mig och sen kan det ta flera dagar innan man får prata med honom. Han kommer men undanflykter (eller sanning) att han inte hinner träffas för att han har så mycket att göra både på jobbet och hemma. Vilket han har men han ringer inte ens. Och tydligen så gillar han inte att skriva sms längre. Han struntar fullständigt i ifall han gör mig ledsen för det är mitt egna fel. 

    Förra veckan när vi träffades var allt som vanligt. Han skiner upp när han ser mig och är på bra humör. Men problemet är att vi aldrig hinner ses, och känns som att han undviker mig.Denna veckan skulle vi setts onsdag eller torsdag, blev ingen ör han "hann inte". Idag bad jag honom att ringa, så svarade han en timme senare att det var för sent för att prata. Och sen så sa han att han satt och pratade med sin familj som han har varit med hela dagen. Tycker att då kan man prata med sin flickvän innan man lägger sig. Sen när han gav med sig så pratade vi när han lagt sig och då fick man inga svar, 

    Vad vill han med våran relation?? Varför gör han inte slut eller säger att han vill ha en paus? Han ljuger mig rakt upp i ansiktet hela tiden... 

    En sak ska tilläggas, att för två veckor sedan skrev jag ett brev att jag ville att vi skulle göra slut ifall han inte skärpte sig. Men det ville han inte utan lovade att bättra sig. Vilket han har lovat tusen gånger...för har tagit upp det förut och han vill aldrig att vi ska det. Han säger att han gör slut när han vill det. 

  • Svar på tråden Varför gör han inte slut?
  • Anonym (hm)

    Känns lite som han tänkt att låta ert förhållande rinna sakta ned i sanden. Kanske han är dålig på uppbrott och känner att denna modellen funkar bättre. Men samtidigt så finns det ju inget som hindrar dig TS från att göra slut själv heller. Som vuxen bör du klara det och behöver inte invänta motparten.
    Sätt er ner och ha en dialog där du berättar vad du upplever och samtidigt ger honom tillfälle att uttrycka sin syn. Det låter helt ärligt inte som ett kanonförhållande värt att bygga vidare på. Övertygad att det finns någon bättre för dig som sätter dig i centrum.

  • Anonym (Tess)

    Jag tycker inte du ska vänta på det. Gör slut Du och hitta ngn lämpligare för dig.

  • tanner

    Tack så mycket för svar!

    Jag är medveten om att jag borde lämna, samtidigt som jag verkligen vill att det ska fungera med honom. Frågar jag honom säger han att han också vill att det ska det men han gör absolut ingenting för att det ska bli bättre.Nu i sista när han inte ens vill ses känner jag inte ens igen honom. Han har aldrig hållt på såhär förut.

    Att sätta sig och prata med honom går inte. Har försökt alldeles för många gånger, så fort han får kritik blir det bråka. Han har aldrig haft problem innan att göra slut eller dissa folk även om han är en snäll person utåt. 

    Förstår bara inte vad jag gör för fel. Är aldrig elak mot honom, men är ingen mes utan säger ifrån om jag blir besviken. Han tycker att jag tjatar hela tiden och klagar på honom och det gör jag väl men han kan ju inte se att hans beteende gör mig ledsen. 

    En grej, i slutet av januari så var han på fest med en kompis. Han brukar alltid ta taxin hem efter nattklubbarna stängt men denna kvällen åkte han med första tåget hem. Han sa att hans kompis hade gått hem när det stängde. Själv hade han somnat på både spårvagn och buss och därmed åkt till slutstation. Efter denna kvällen så vill han inte ta i mig eller ge mig komplimanger eller något. Har läst ett sms där hans kompis skrev att han blev förvånad över det min kille berättat om mig. Vi hade bråkat den kvällen och han har väl snackat skit.

    Min tanke är att han kan ha varit otrogen och har dåligt samvete.Han skulle aldrig erkänna det och därför putter han bort mig och inväntar tills hans känslor försvunnit helt för att sedan göra slut. Eller? Då får man aldrig veta vad han gjort

    Han är inte den som är otrogen alls! Har inga tjejkompisar längre han umgås med och han har gått upp en del i vikt (inte tjock) och det har rubbat hans självförtroende. Förut var han ganska "populär" men skulle aldrig gå fram och ragga idag. 

  • tanner
    Anonym (hm) skrev 2015-04-25 00:34:18 följande:

    Känns lite som han tänkt att låta ert förhållande rinna sakta ned i sanden. Kanske han är dålig på uppbrott och känner att denna modellen funkar bättre. Men samtidigt så finns det ju inget som hindrar dig TS från att göra slut själv heller. Som vuxen bör du klara det och behöver inte invänta motparten.
    Sätt er ner och ha en dialog där du berättar vad du upplever och samtidigt ger honom tillfälle att uttrycka sin syn. Det låter helt ärligt inte som ett kanonförhållande värt att bygga vidare på. Övertygad att det finns någon bättre för dig som sätter dig i centrum.


    Anonym (Tess) skrev 2015-04-25 00:37:04 följande:

    Jag tycker inte du ska vänta på det. Gör slut Du och hitta ngn lämpligare för dig.


    Tack så mycket för svar!

    Jag är medveten om att jag borde lämna, samtidigt som jag verkligen vill att det ska fungera med honom. Frågar jag honom säger han att han också vill att det ska det men han gör absolut ingenting för att det ska bli bättre.Nu i sista när han inte ens vill ses känner jag inte ens igen honom. Han har aldrig hållt på såhär förut. Känner mig tyvärr inte stark nog att göra slut heller!

    Att sätta sig och prata med honom går inte. Har försökt alldeles för många gånger, så fort han får kritik blir det bråka. Han har aldrig haft problem innan att göra slut eller dissa folk även om han är en snäll person utåt. 

    Förstår bara inte vad jag gör för fel. Är aldrig elak mot honom, men är ingen mes utan säger ifrån om jag blir besviken. Han tycker att jag tjatar hela tiden och klagar på honom och det gör jag väl men han kan ju inte se att hans beteende gör mig ledsen. 

    En grej, i slutet av januari så var han på fest med en kompis. Han brukar alltid ta taxin hem efter nattklubbarna stängt men denna kvällen åkte han med första tåget hem. Han sa att hans kompis hade gått hem när det stängde. Själv hade han somnat på både spårvagn och buss och därmed åkt till slutstation. Efter denna kvällen så vill han inte ta i mig eller ge mig komplimanger eller något. Har läst ett sms där hans kompis skrev att han blev förvånad över det min kille berättat om mig. Vi hade bråkat den kvällen och han har väl snackat skit.

    Min tanke är att han kan ha varit otrogen och har dåligt samvete.Han skulle aldrig erkänna det och därför putter han bort mig och inväntar tills hans känslor försvunnit helt för att sedan göra slut. Eller? Då får man aldrig veta vad han gjort

    Han är inte den som är otrogen alls! Har inga tjejkompisar längre han umgås med och han har gått upp en del i vikt (inte tjock) och det har rubbat hans självförtroende. Förut var han ganska "populär" men skulle aldrig gå fram och ragga idag. 
  • Anonym (hm)

    För mig känns det som det redan i praktiken är slut er emellan. Samtidigt undrar jag mellan raderna om det kan vara som så att killen överlappar dvs att han har dig kvar i reserv samtidigt som han valt att inleda en ny relation med någon annan.
    TS läs själv dina inlägg så tror jag du inser att ni glidit i sär och varför skall du plåga dig själv med en segsliten långsam separation när du istället kan göra slut här och nu för att kunna gå vidare. Det här kommer inte leda till något gott för någon av er är jag rädd.

  • tanner
    Anonym (hm) skrev 2015-04-25 01:03:04 följande:

    För mig känns det som det redan i praktiken är slut er emellan. Samtidigt undrar jag mellan raderna om det kan vara som så att killen överlappar dvs att han har dig kvar i reserv samtidigt som han valt att inleda en ny relation med någon annan.
    TS läs själv dina inlägg så tror jag du inser att ni glidit i sär och varför skall du plåga dig själv med en segsliten långsam separation när du istället kan göra slut här och nu för att kunna gå vidare. Det här kommer inte leda till något gott för någon av er är jag rädd.


    Jo jag vet... det här är ju inget förhållande. Har gått så fort bara, i påskas var vi på skidsemester och då var det bra. Var nära på att dra mig ur eftersom att vi hade haft en bråkig vecka innan men han ville att jag skulle följa med och att det har gått så fort från det till detta. 

    Är såklart rädd för att det är som du säger, att han kanske har hittat någon annan. Men vet faktiskt inte vart han skulle hittat den tjejen. Alltså han är aldrig ute och festar eller något. Och jag har tjuvläst hans sms, några veckor sedan nu, och då fanns det inget skumt. 

    Jag inser ju att jag måste lämna. Måste väl bara ha modet. Skulle ju ge detta rådet till vem som helst också. Svårt bara när han inte kommer bry sig om man ska vara ego. 

    Tack så jättemycket!
  • Anonym (hm)

    Det verkar inte som om någon av er vill ta det steg som ni båda vet är det bästa. Ni är i den åldern att sånt kan hända och nej det är inte hela världen heller ni kommer båda finna någon ny tids nog. Ta ett djupt andetag och gör slut. Lycka till !

  • Anonym (Anno)
    tanner skrev 2015-04-25 01:14:57 följande:
    Jo jag vet... det här är ju inget förhållande. Har gått så fort bara, i påskas var vi på skidsemester och då var det bra. Var nära på att dra mig ur eftersom att vi hade haft en bråkig vecka innan men han ville att jag skulle följa med och att det har gått så fort från det till detta. 

    Är såklart rädd för att det är som du säger, att han kanske har hittat någon annan. Men vet faktiskt inte vart han skulle hittat den tjejen. Alltså han är aldrig ute och festar eller något. Och jag har tjuvläst hans sms, några veckor sedan nu, och då fanns det inget skumt. 

    Jag inser ju att jag måste lämna. Måste väl bara ha modet. Skulle ju ge detta rådet till vem som helst också. Svårt bara när han inte kommer bry sig om man ska vara ego. 

    Tack så jättemycket!
    Men han var ju ute och festade?
  • tanner
    Anonym (Anno) skrev 2015-04-25 09:44:51 följande:
    Men han var ju ute och festade?
    Nej, jag berättade om en gång i januari. Han är ute i genomsnitt en gång varannan månad. :)
  • tanner
    tanner skrev 2015-04-25 10:44:44 följande:
    Nej, jag berättade om en gång i januari. Han är ute i genomsnitt en gång varannan månad. :)
    Anonym (Anno) skrev 2015-04-25 09:44:51 följande:
    Men han var ju ute och festade?
    du menade att han träffar tjejer kanske? Alltså det kan ju vara så, men senast han var ute på nattklubb var i januari. En gång efter var han ute med jobbet och de var inte på en nattklubb. Hans kollegor är 40+ (inte för att dom inte kan klubba) så det vet jag att dom inte var plus att den kvällen var vi vänner så han ringde när han åkte hem och under kvällen. 

  • Anonym (äoi)

    Oavsett hur gärna du vill att det ska fungera, så kan du inte ändra på honom. Sluta "jaga" honom, vill du verkligen ha nån som inte kan ta kritik, aldrig har fel, skyller allt på dig, struntar i att han gör dig ledsen osv?

    Det är inte du som gör fel utan han, sluta leta fel hos dig själv hela tiden.

  • Anonym (AvS)

    Att försöka få ett ickefungerande förhållande att fungera är som att gå och köpa en trasig dammsugare och viga sitt liv åt att försöka få den att fungera. Istället för att köpa en ny dammsugare som fungerar.

  • Anonym (Tess)

    Han vill inte ändra sig eller ge dig vad du vill ha. Du lägger energi på honom och hans agerande i onödan. Han ger dig inte vad du vill ha. Det finns killar som passar dig bättre. Inget konstigare än så. Finna många människor som är ihop för länge med fel partner. Gör slut, sörj, gå vidare, lev livet, hitta någon bättre. Enklare än du tror ;)

Svar på tråden Varför gör han inte slut?