• Karin23

    Illamående

    Hej! Är gravid i v 7 och har ihållande kraftig illamående. Undrar ifall det finns saker som lindrar detta? Har gärna illamående son tecken på att jag har en liten krabat där inne absolut, men lite mildare illamående kanske skulle va uthärdligt :) MVH

  • Svar på tråden Illamående
  • Anna Hbg

    Finns Postafen receptfritt på Apoteket som kan lindra och om det inte hjälper kan du få Lergigan Comp utskrivet om du pratar med din bm.

    Sen är det ju devanliga knepen med att äta lite och ofta, saltiner, äta innan du går upp ur sängen, Ingerfära osv

  • aleydis
    Karin23 skrev 2015-04-25 10:41:28 följande:

    Hej! Är gravid i v 7 och har ihållande kraftig illamående. Undrar ifall det finns saker som lindrar detta? Har gärna illamående son tecken på att jag har en liten krabat där inne absolut, men lite mildare illamående kanske skulle va uthärdligt :) MVH


    Hej,

    Postafen finns receptfritt på Apoteket, vanliga åksjuketablettter som kan hjälpa. Man kan oxå prova åksjukeband/akupressurband. Läkare kan skriva ut lergigan comp.

    Annars är det nog bara att prov sig fram. Äta lite och ofta, äta innan man går ur sängen. Tugga tuggummi, suga på halstablett. Ingefärste.

    I mitt fall hjälpte i stort sett inget, är nu i v. 35 och har fått kraftigare tabletter mot illamående som hjälper mot kräkningar, men mår fortfarande ofta illa. Hoppas det går över för dig snart!
  • Karin23

    Vill bojkotta tabletter i alla former, lite nojig på de viset ;) Och tyvärr bojkottar jag té i alla sorter också, men bra tips att äta innan man går upp, frukt, eller hur gör ni?:) Haft illamåendet i flera veckor så det kom tidigt, gör inget, men man blir så handfallen. Ett under att tvätt blir gjort idag ens x) Jo har märkt att jag inte mäktar normala portioner längre men oftare. Har ni tips på bra mål att ta till vid akut hunger? Jag har bara kommit på Risifrutti, fiskbullar, fruktbart och apelsiner(gäller väl frukt allmänt) :) Tack:)!

  • Karin23
    Anna Hbg skrev 2015-04-25 10:47:39 följande:

    Finns Postafen receptfritt på Apoteket som kan lindra och om det inte hjälper kan du få Lergigan Comp utskrivet om du pratar med din bm.

    Sen är det ju devanliga knepen med att äta lite och ofta, saltiner, äta innan du går upp ur sängen, Ingerfära osv


    Ser du mina efterfrågor:)?
  • Karin23
    aleydis skrev 2015-04-25 10:50:40 följande:

    Hej,

    Postafen finns receptfritt på Apoteket, vanliga åksjuketablettter som kan hjälpa. Man kan oxå prova åksjukeband/akupressurband. Läkare kan skriva ut lergigan comp.

    Annars är det nog bara att prov sig fram. Äta lite och ofta, äta innan man går ur sängen. Tugga tuggummi, suga på halstablett. Ingefärste.

    I mitt fall hjälpte i stort sett inget, är nu i v. 35 och har fått kraftigare tabletter mot illamående som hjälper mot kräkningar, men mår fortfarande ofta illa. Hoppas det går över för dig snart!


    Ser du mina efterfrågor :)?
  • aleydis

    Ja, alltså inget hjälpte för mig så har egentligen inga tips som jag vet funkar. Prova sea band akupressurband !

    Jag drack mycket blåbärssoppa, smörgåsrån, salta kex. Men mår du bara illa eller kräks du oxå? Kalla grönsaker som gurka kanske kan vara gott. Jag gick en tid upp varje natt mitt i natten och drack blåbärssoppa och åt kex för att inte må så illa på morgonen när jag vaknade. Men jag spydde oavbrutet 6 h varje morgon ändå.

    Så, nej inga direkt bra svar utan känn efter det som funkar.

  • Karin23
    aleydis skrev 2015-04-25 11:48:22 följande:

    Ja, alltså inget hjälpte för mig så har egentligen inga tips som jag vet funkar. Prova sea band akupressurband !

    Jag drack mycket blåbärssoppa, smörgåsrån, salta kex. Men mår du bara illa eller kräks du oxå? Kalla grönsaker som gurka kanske kan vara gott. Jag gick en tid upp varje natt mitt i natten och drack blåbärssoppa och åt kex för att inte må så illa på morgonen när jag vaknade. Men jag spydde oavbrutet 6 h varje morgon ändå.

    Så, nej inga direkt bra svar utan känn efter det som funkar.


    Jag spydde lite imorse men annars bara hänt två gånger. Det är ihållande långsamt kraftig illamående, hade varit skönt att spy så smärtan försvinner, men ändå skönt att inte ha spy kombon ofta. Märkt att morötter är Gottgott på kvällen vid illamående, får nog köra det och smörgsmörgåsrån eller frukt. Att gå upp på natten ett tag innan och äta kanske också är något för mig, går ju ändå på nattkissen ^^ Hoppas ditt illamående lugnar ner sig:/!
  • Anna Hbg

    Saltiner och bubbelvatten funkade ok för mig innan jag gick upp.

    Sen när det kommer till mat är det lätt och fräsch mat som funkar för mig tex sallad, frukt, knäckebröd, grönsaker, kex,, fruktsallad m.m.

    Har gjort eget bubbelvatten med citron och ingerfära som varit super också

  • Ina81

    Finns ingefära kapslar på hälokost,vitamin b6! Tugga tuggummi,äta ofta! Sen finns medicin postafen,lergigan komp och i sista hand Zofran men den har dom blivit lite restriktiva med då det är en liten ökad risk för hjärtmissbildning! Jag har dock ätit den sedan v 5 och är i v 15 nu

  • Nattnat98
    Karin23 skrev 2015-04-25 10:41:28 följande:

    Hej! Är gravid i v 7 och har ihållande kraftig illamående. Undrar ifall det finns saker som lindrar detta? Har gärna illamående son tecken på att jag har en liten krabat där inne absolut, men lite mildare illamående kanske skulle va uthärdligt :) MVH


    Hade väldigt grovt illamående fram tills vecka 17 ungefär..riktigt hemskt var det ,det enda jag gjorde var att sova för allt annat var för ansträngande eller fick mig att spy hela tiden.
    Eftersom jag hade detta illamående i 13 veckor (från dag 1 som jag plussade till v17) så har jag dock provat allt möjligt och kan ju säga att dessa tabletter man får utskrivna inte hjälper alls tyvärr,inte för min del,men kanske för de med mildare illamående! Det som funkade för mig (i korta stunder dock och inte tex i någon timme) var saltlakrits,jättegott att suga på när de blir som värst tex på tunnelbanan då man inte bara kan lägga sig ner o spy (hade alltid läkerol saltlakrits),de tar bort det där outhärdliga! Hade även alllltid en vattenflaska med iskallt vatten i med citron dygnet runt,köpte citronkoncentrat och hade i väskan så jag kunde fylla på när jag inte var hemma!
    Sen är det ju olika för alla,har hört att ingefära ska funka kanonbra (tex av att bara lukta på det) men hann aldrig prova just det!
    Det bästa är nog att du ska ta det lugnt,ligga o vila och äta det du känner för ,kan inte säga exakt vad du ska äta eftersom de är så olika från person till person men det enda som slank ner för mig ett tag var isglass&massvis med frukt! Skulle inte ens önska min värsta fiende ett sådant illamående så förstår vad du går igenom nu,de är över snabbare än vad man tror och det är så värt det när sin lilla bebis äntligen är där! Lycka till:)
  • Karin23
    Nattnat98 skrev 2015-06-27 03:31:26 följande:

    Hade väldigt grovt illamående fram tills vecka 17 ungefär..riktigt hemskt var det ,det enda jag gjorde var att sova för allt annat var för ansträngande eller fick mig att spy hela tiden.

    Eftersom jag hade detta illamående i 13 veckor (från dag 1 som jag plussade till v17) så har jag dock provat allt möjligt och kan ju säga att dessa tabletter man får utskrivna inte hjälper alls tyvärr,inte för min del,men kanske för de med mildare illamående! Det som funkade för mig (i korta stunder dock och inte tex i någon timme) var saltlakrits,jättegott att suga på när de blir som värst tex på tunnelbanan då man inte bara kan lägga sig ner o spy (hade alltid läkerol saltlakrits),de tar bort det där outhärdliga! Hade även alllltid en vattenflaska med iskallt vatten i med citron dygnet runt,köpte citronkoncentrat och hade i väskan så jag kunde fylla på när jag inte var hemma!

    Sen är det ju olika för alla,har hört att ingefära ska funka kanonbra (tex av att bara lukta på det) men hann aldrig prova just det!

    Det bästa är nog att du ska ta det lugnt,ligga o vila och äta det du känner för ,kan inte säga exakt vad du ska äta eftersom de är så olika från person till person men det enda som slank ner för mig ett tag var isglass&massvis med frukt! Skulle inte ens önska min värsta fiende ett sådant illamående så förstår vad du går igenom nu,de är över snabbare än vad man tror och det är så värt det när sin lilla bebis äntligen är där! Lycka till:)


    Har fortfarande illamående och går in i v 17 på onsdag. Märkt starkt gillande för citronvatten från ingenstans så kanske borde köra på det om det kan lindra, har lite lakrits hemma så ska testa det med. Svalkande med kallt så blir nog glass också. Spelade ingen roll att äta ofta eller frukt,vill illamåendet infinna sig så funkar inte frukt tyvärr för mig:/ Kör ogärna tabletter, nervrotisk förstagångsförälder som jag blir:/ Jo sa det just till sambon, man glömmer eller skiter rent ut sagt i all illamående och smärta man gått igenom när den lilla väl kommer. :)Tack för tips!
Svar på tråden Illamående