• Äldre 25 Apr 12:07
    1415 visningar
    5 svar
    5
    1415

    Olika blodgrupper, konsekvenser? Någon som vet med erfarenhet?

    Hej

    Jag är gravid i v 23 (22+5) har blodgruppen A- vilken är ovanlig.

    Vet inte mitt barns blodgrupp än ... nån som vet hur man går tillväga när man kontrollerar barnets blodgrupp ? Om man har olika blodgrupper har jag fått veta att man gör en slags överföring med blodbyte till barnet vid en spruta genom min mage in direkt via navelsträngen på barnet? Stämmer detta? Farligt eller några bieffekter? Ska genomgå test i vecka 25 men man är lite orolig och vill gärna veta mer kring detta...

  • Svar på tråden Olika blodgrupper, konsekvenser? Någon som vet med erfarenhet?
  • Äldre 25 Apr 12:34
    #1

    Om man som kvinna är - alltså negativ Rh-faktor och barnet är positivt vilket man enkelt mäter med ett vanligt blodprov så får man som kvinna en spruta som är en typ av vaccin som gör att man inte utvecklar antikroppar mot barnet. Det är absolut inget blodbyte på barnet! Förr var detta farligt för barnen innan denna spruta togs fram men sen 30 år tillbaka är detta en bagatell.

  • Äldre 25 Apr 12:46
    #2

    Stämmer det laodessa skrev! Har själv rh0 negativ och bebisen blodgrupp fick dom fram vid blodprovet alla tar i början och är bebisens blodgrupp inte som din, så får du bara en spruta i v 25 och efter förlossningen

  • Äldre 25 Apr 13:10
    #3

    Jag fick barn i början av mars och är också A Rh negativ.

    Efter förlossningen så tog dom ett blodprov ur navelsträngen. Bebisen var Rh positiv så jag fick en spruta i låret så att jag inte utvecklar antikroppar i nästkommande graviditet. Det var allt!

  • Äldre 25 Apr 13:16
    #4

    Vet du vilken blodgrupp barnets pappa har?

    Är han också rh- så är ert barn också det. Är han rh+ så finns det möjlighet att barnet också är det och är det så så får du en spruta efter förlossningen.

  • Mamori
    Äldre 25 Apr 15:31
    #5

    Det är alltså ingen fara för dig eller barnet även om du inte får någon spruta! Men om barnet visar sig vara positivt (dvs om pappan är det och barnet har ärvt det) och du blir gravid igen i framtiden och det barnet är negativt så kommer din kropp att reagera mot det. Så det är för framtida barns skull som du får sprutan, inte för dig och ditt barns skull nu Solig

Svar på tråden Olika blodgrupper, konsekvenser? Någon som vet med erfarenhet?