• Anonym (Orolig mamma)

    gått upp för mycket i vikt??

    Jag har tre barn, två är långsmala och den tredje är grövre byggd och ja lite mer hull har han än sina syskon (inte tjock eller knubbig men ja).
    Nu är det så att han genomgick två operationer förra året vid två olika tidpunkter (adenoidkörteln och halsmandlarna). Efter dessa två operationer märkte vi att han började öka som 17 i vikt!
    Innan första operationen vägde han 16kg och två månader senare vägde han 18.
    Nu väger han 22,6 kg och har ökat typ 4.7kg på ett endaste år!!
    Vuxit minst 9cm på längden men ändå!

    Blir jättenojig! Vill ju inte att han ska bli överviktig liksom! :/
    Kan ju inte vara normalt med en så stor viktökning på ett år hos ett barn?!
    Han låg ju under normalkurvan innan första operationen och nu ligger han på lite över +1..

    Vi ska på 5årskoll här framöver, men hur kan vi ta upp det utan att han ska höra och förstå?
    Vill ogärna att han ska få dumma tankar liksom!

    Vi äter normal mat, de får gott på helgen (fre LR lör) och i begränsad mängd!
    Vi äter frukost lunch mellanmål middag och kvällsmat. I veckorna äter han ju lunch och mellis på förskolan dessutom. Vi har alltid grönt till maten, något han börjat gilla att äta av senaste halvåret.

    Har märkt att han kan hetsäta och även äta stora mängder mat, så vi har börjat fråga honom om han verkligen ÄR hungrig eller sugen, om han äter för att det är gott eller pga hunger. Är mest pasta som kan gå ner i stora lass, så försöker ju begränsa antalet ggr per vecka som vi äter pasta också. Vi äter bara fullkornspasta när vi äter pasta! :)
    Dvs vi är ju väldigt medvetna! :)

    Behöver jag vara orolig? Hur hade ni tänkt och agerat?

  • Svar på tråden gått upp för mycket i vikt??
  • Anonym (Orolig mamma ts)

    Han har nu 17.09 i ISO bmi och gränsen går vid 17.42 läste jag på 1177.

  • Frontline

    4.7 kilo på 1 år tycker du det är mycket när han har växt 9 cm?


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Orolig mamma ts)
    Frontline skrev 2015-04-25 13:01:10 följande:

    4.7 kilo på 1 år tycker du det är mycket när han har växt 9 cm?


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Inte vet jag? Är det inte för mycket då?? :)

    Eller är det normalt? :)
Svar på tråden gått upp för mycket i vikt??