• Äldre 25 Apr 13:33
    2275 visningar
    18 svar
    18
    2275

    Namn som passar i stil

    Hej! Söker namn som passar till Lovis. Både flick- och pojknamn. Har svårt för att kategorisera vilken typ av namn Lovis egentligen är. Gärna som börjar på L eller slutar med -is, men inget måste alls.


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Svar på tråden Namn som passar i stil
  • Abbe83
    Äldre 25 Apr 14:53
    #1

    Förslag:
    Alvin
    Arvid
    Birk
    Cornelis
    Elis
    Eskil
    Gillis
    Hilding
    Linus
    Love
    Lukas
    Mattis
    Nils
    Sixten
    Tor
    Truls
    Vidar
    Vide
    Viggo

    Allis
    Alva
    Doris
    Edda
    Eira
    Elin
    Embla
    Freja
    Hilda
    Hilma
    Iris
    Lilja
    Linn
    Liv
    Lykke
    Ronja
    Saga
    Siri
    Svea
    Tuva
    Tyra
    Vilma
    Ylva

  • Äldre 25 Apr 15:07
    #2

    Lovis och:

    Lotta
    Lisen
    Linnea
    Lava
    Liv
    Luna
    Linn
    Lydia
    Libby
    Line
    Lucy
    Lily
    Lisa

    Ludvig
    Levi
    Linus
    Loke
    Larry
    Leo
    Leopold
    Leonard
    Leon

    Själv föredrar jag allra mest Lovis ihop med Lisa och Leonard.

  • Pescet­arian
    Äldre 25 Apr 15:10
    #3

    Laura

    Lina

    Lena

    Li-Lo

    Lilo

    Laila

    Iris

    Laurens

    Ludvig

    Leonard

    Leopold

  • Äldre 25 Apr 16:49
    #4

    Många fina namn!

    Vad skulle ni säga att Lovis var för sorts namn? På era förslag låter det som klassiska namn. Vad säger ni om Svante? Skulle det passa?

    Lukas passar ju otroligt fint ihop med Lovis då det slutar på s också. Behöver visst inte vara -is utan bara -s i slutet för att låta fint ihop.

    Någon mer? Jag bokför alla förslag så är enormt tacksam.


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Äldre 25 Apr 17:18
    #5

    Lite naturromantiskt/sött:

    Alfred
    Arild
    Alve/Alvar
    Albin
    Aldor
    Dante
    Eldin/Eldar
    Ellis
    Elvin
    Egil
    Frode
    Fred
    Frans
    Hjalmar
    Ilon(unisex)
    Justus
    Julius
    Knut
    Levis/Levi
    Lotus
    Laban
    Linnar
    Lage
    Lo(unisex)/Loa
    Mandus
    Sam
    Tuve
    Ty
    Valde
    Vitalis
    Veste

    Jag kategoriserar Lovis som "romantiskt", "naturinspirerat", lite "new age-it". Svante passar fint!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 25 Apr 17:29
    #6

    Alvis
    Annelis
    Alde
    Aline/a
    Disa
    Elsie
    Elvina
    Eila
    Estrid
    Ellida
    Gry
    Hilde
    Henny
    Hjördis
    Herdis
    Idun
    Ines
    Linni
    Lärke
    Lia
    Lo
    Majlis
    Misa
    Malva
    Silje
    Sally
    Tove
    Undis
    Vigdis
    Vanja
    Vanadis


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 25 Apr 17:37
    #7

    Och där kom det. Gry. Jag älskar det namnet. Men har tänkt att de inte riktigt passar ihop. Alva är också en favorit, men Alvis var inte fint alls. Madicken?


    online you can be anything you want. Strange why so many choose stupid.
  • Äldre 25 Apr 17:41
    #8
    Grus grus skrev 2015-04-25 17:37:36 följande:
    Och där kom det. Gry. Jag älskar det namnet. Men har tänkt att de inte riktigt passar ihop. Alva är också en favorit, men Alvis var inte fint alls. Madicken?
    Gry är precis rätt och samma stil enligt mig, Alva också(och nej, Alvis är inte fint ;P). Madicken är ganska oseriöst enligt mig och de lär få höra att de är "Systrarna Astrid Lindgren, ska lillebror heta Emil" osv.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 25 Apr 17:51
    #9
    fluu skrev 2015-04-25 17:41:03 följande:

    Gry är precis rätt och samma stil enligt mig, Alva också(och nej, Alvis är inte fint ;P). Madicken är ganska oseriöst enligt mig och de lär få höra att de är "Systrarna Astrid Lindgren, ska lillebror heta Emil" osv.


    Faktiskt så älskar jag Astrid Lindgren och smyger inte med att dotterns namn är därifrån. Får ofta höra det och det gör mig bara glad. Både Svante och Alva tror jag att jag gillar så mycket just för att det är Astrid-namn, även om de inte är lika uttalade som tex Lovis och Madicken. Men tycker du att Madicken är ett fint namn generellt?
    online you can be anything you want. Strange why so many choose stupid.
  • Äldre 25 Apr 17:54
    #10
    Grus grus skrev 2015-04-25 17:51:39 följande:
    Faktiskt så älskar jag Astrid Lindgren och smyger inte med att dotterns namn är därifrån. Får ofta höra det och det gör mig bara glad. Både Svante och Alva tror jag att jag gillar så mycket just för att det är Astrid-namn, även om de inte är lika uttalade som tex Lovis och Madicken. Men tycker du att Madicken är ett fint namn generellt?
    Jag älskar också Astrid Lindgren och namnen i sagorna, men tänker att det kan bli lite "Bill och Bull" med bara namn ur sagorna som ju är så berömda. Svante känns dock som att fler inte kommer reagera på eftersom han i sagan mest kallas för "Lillebror". Madicken är inte min grej, det låter bara som en karaktär och så barnsligt. Dock älskar jag karaktären Madicken.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 25 Apr 18:04
    #11
    fluu skrev 2015-04-25 17:54:07 följande:

    Jag älskar också Astrid Lindgren och namnen i sagorna, men tänker att det kan bli lite "Bill och Bull" med bara namn ur sagorna som ju är så berömda. Svante känns dock som att fler inte kommer reagera på eftersom han i sagan mest kallas för "Lillebror". Madicken är inte min grej, det låter bara som en karaktär och så barnsligt. Dock älskar jag karaktären Madicken.


    Älskar också karaktären Madicken, men allra mest starka Lovis, därför jag döpte dottern till det. Men håller med lite om Bill och Bull. Tack för input!
    online you can be anything you want. Strange why so many choose stupid.
  • Äldre 26 Apr 06:57
    #12

    Men om du vill ha Astrid Lindgren-namn finns ju flera fina.

    Bo
    Bertil
    Pelle
    Jonatan

    Maria
    Malin
    Stina
    Fredrika

    Bl.a. men Svante tycker jag också är jättefint.

  • Äldre 26 Apr 16:41
    #13

    www.familjeliv.se/forum/thread/71555246-namn-fran-astrid-lindgren  Tips


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pescet­arian
    Äldre 26 Apr 19:52
    #14

    Ang. namnet Madicken, så är det ett relativt nypåhittat namn. Det kom till Sverige iom AL bok som utkom år 1960. Det är lite som att döpa barnet till Rullgardina.

    Den äldsta personen i Sverige, som bär namnet Madicken (dock som andranamn, skall tilläggas), är född år 1971 - dvs 11 år efter att boken släpptes.

    Den äldsta personen som bär namnet Madicken som tilltalsnamn, är född år 1985.

    Men gillar man hittepånamn, så go for it.

  • Pescet­arian
    Äldre 26 Apr 19:55
    #15
    +1

    Jag kan även tillägga att kvinnan från -71 mycket väl kan ha lagt till namnet Madicken själv, i vuxen ålder. Det som talar för det är att hon har hittat på ett eget efternamn, som endast hon bär = "Drakhufvud".

    OT - men hur jävla TÖNTIGT är inte det!?

  • Äldre 3 Jun 23:40
    #16

    Men Madicken är väl egentligen ett smeknamn (för Margareta?) i boken? Lisabet heter ju hennes lillasyster. Lovis däremot låter som en försvenskad form av Louise (jämför Lovisa).

    Egentligen är väl Rasmus det ultimata Astrid Lindgrenska pojknamnet. Det finns inte mindre än tre olika personer i tre olika böcker av AL som heter så. Mest känd är väl "Rasmus på luffen".

  • Äldre 5 Jun 08:49
    #17

    Majken! Det låter lite som Madicken men det blir ju utan "Bill-och-Bull-effekt"

  • Äldre 5 Jun 21:32
    #18

    Majken är hembiträdet hos Lottas mormor och morfar ???? Lisen känns annars också lite samma stil men börjar på L och har "is" i sig.

    Mattis slutar ju också på "-is" men det blir väl lite för mycket av det goda? Emil tycker jag flyter bra med Lovis, om du vill välja från AL. Annars tycker jag Elis vore fint!

Svar på tråden Namn som passar i stil