• Stjärnebo

    Potträna 22 månaders?

    Hej!


    Vi hade tänkt börja potträna nu i sommar med våran tjej som fyller 2 år i juli. 
    Just på sommaren så har man ju ofta lite kläder på sig och har hört att det är lite lättare än när dom har overaller och grejer som ska av när dom är kissnödiga Flört


    Hon har kissat några gånger på pottan för ca 10 månader sedan. Vi satte henne där när hon hade sovit eller när hon hade haft torr blöja länge. Vi ville bara testa lite. Men sen lades det på hyllan ett tag. Dottern började för ca 2 månader sedan gå och sätta på pottan när hon bajsade i blöjan och ville sedan inte ha blöja på sig hemma utan bara gå på pottan. Dock kom det aldrig något på pottan utan allt hamnade på golvet när hon satt och lekte, trots att jag påminde och frågade hela tiden. Hon blev besviken och ville efter några dagar inte sitta där mer. 


    Vi har nu försökt få henne intresserad av pottan igen genom att prata om pottan lite under dagen och sätta hennes docka där mm. Hon har velat sitta där lite grann och pruttat men bara 4 droppar kiss kom där i här om dagen när hon hade varit utan blöja i 3 timmar! Det märktes att hon var kissnödig och hon grät sedan efter en blöja, vilken blev blöt efter bara några sekunder efter den sattes på. 


    Ska vi helt enkelt vänta tills hon intresserar sig för pottan själv igen? 


    Pottan står förresten alltid framme utanför toadörren så hon ser den varje dag och ofta sätter hon sin docka där som hon säger kissar där :P 


    Hon är ju inte så gammal så jag vill ju inte stressa henne alls men eftersom hon tog initiativ förut så tänkte vi att hon ville bli blöjfri tidigt. Glad

  • Svar på tråden Potträna 22 månaders?
  • pingvin88
    Vi tog av blöjan helt på vårt barn på sommaren samma år när hen fyllde 2 år. Också född i juli.
    Blev lite olyckor och så men det gick ganska smidigt ändå måste jag säga.
    I början hade vi blöja på i bilen. Vi kallade den för "bilblöjan." 

    Gör det inte till en för stor grej och beröm mycket. Det kommer nog gå kalasbra. Lycka till!
  • Annelie 76

    Eller vänta lite. Sonen var strax efter tre när han själv ville kissa på toa och blöjorna började vara torra. Efter lite muta började han även bajsa på toa. Ingen olycka alls sen han slutade och han håller själv koll på när han behöver gå på toa.

  • mallis

    Jag tycker absolut att du ska pröva i sommar, det både är enklast och rekommenderas att försöka får de blöjfria  mellan 20-30 månader+ att det är som enklast på sommaren då dom små är hemma från förskola i långa perioder och att dom kan vara  nakna! Men man ska ju självklart inte tvinga henne, vi hade pottan i vardagsrummet precis i början...

Svar på tråden Potträna 22 månaders?