• Äldre 25 Apr 18:06
    1151 visningar
    5 svar
    5
    1151

    Bröstmjölk/ersättning

    Min dotter bajsar grönt av bröstmjölk och gult av ersättning. Hon verkar få ont i magen och bli väldigt gnällig av bröstmjölk, men av ersättning (nan ha) är hon en jätte lugn och fin bebis. Hon är 17 dagar idag. Vad beror detta på? Försöker undvika allt konstigt i matväg när jag äter.. Men är väldigt tunn så Bvc säger att jag måste äta. De är viktigaste och i värsta fall gå över helt till ersättning.. Känns tråkigt. Tips?

  • Svar på tråden Bröstmjölk/ersättning
  • Äldre 25 Apr 23:24
    #1

    Grönt och lite skummigt bajs? Då har du för mycket mjölk som kommer för fort. Barnet får bara den tunna mjölken och får problem med magen. Läste en bra artikel om det en gång, testa att googla. Kontakta även Amningshjälpen och hör vad de har för råd. Mer än det kan jag tyvärr inte.

  • Äldre 25 Apr 23:42
    #2

    Om ovan stämmer att du har mycket mjölk så att hon bara får i sig den tunna mjölken kanske du ska testa att pumpa lite innan du ammar så att hon får den tjockare mjölken. Men detta är ju bara en teori... Som ovan kolla med amningshjälpen ????

  • Äldre 26 Apr 09:39
    #3

    Tror man kan göra nåt som heter blockamma också men det här vet experterna mer om.

  • Äldre 27 Apr 08:00
    #4

    Verkar som om hon bajsar grönt av ersättning också.. Men inge magknip..

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 27 Apr 08:12
    #5

    Bajs är grönt innan det blir gult och gult innan det blir brunt, det har inget att göra med vad du äter utan beror på hur snabbt det passerar tarmarna. Bröstmjölken är betydligt mer lättsmält än ersättningen, därför har den inte hunnit bli gul när den kommer ut.

    Är barnet gnällig när du ammar så är den troligaste anledningen att hon inte blir tillräckligt mätt. Om du vill fortsätta amma så är mitt tips att amma oftare, så att du börjar producera mer mjölk. Och sen är det precis som BVC säger viktigt att du både äter och dricker tillräckligt.

Svar på tråden Bröstmjölk/ersättning