• Anonym (vadgöra)

    Utseendefixerad 5-åring.

    Min nyblivna femåring har blivit odräglig sista halvåret-året kring kläder. Varje morgon består av att hon sitter upp emot 2 timmar och gråter "jag vet inte vad jag ska ha. Jag har ingenting fint.".

    Jag kan lägga fram åt henne men då säger hon att det inte matchar. Att folk kommer skratta åt henne. Att kläderna är fula. Och så tjuter hon lite till.

    Hon har en normal garderob med blandade kläder från hm cubus och lindex mest men även lite som vi köpt begagnat villervalla och pop. Felet är mest att hon vill se ut som "en prinsessa" och går gärna i rosa stora fluffiga klänningar om hon får bestämma. Något som inte alltid funkar i alla väder eller på förskolan.

    Nu har vi samma problem om pyjamas. Hon har gråtit sista 45 min för att hon inte har nått fint nattlinne. Hon har ca 10 att välja mellan. Inget duger. Hon vägrar sova näck.

    Situationen känns lite låst. Diskutera att det räcker med att va fin inuti har hitills inte hjälpt. Vad kan jag göra?

    (PS hon har inte ärvt fixeringen av mig. Jag är så okvinnlig man kan bli på det planet. Aldrig brytt mig om smink eller hur mina kläder ser ut sålänge det är skönt funktionellt och skapligt billigt)

  • Svar på tråden Utseendefixerad 5-åring.
  • Anonym (a)

    Ta ett allvarligt (men lugn och pedagogiskt) snack med henne att om hon inte kan hantera att välja kläder själv så kommer du att göra det åt henne i en tid framöver tills hon kan hantera det själv igen. Om hon protesterar och gråter över det är det ju inte direkt någon skillnad mot hur hon gör i dag, eller hur? Situationen är ohållbar. Hon är uppenbarligen inte mogen att hantera det här själv. Då får du som förälder gå in, bromsa och styra upp situationen. Det kommer att vara jobbigt först, men sedan kommer hon att vänja sig och prestationsångesten över klädval kommer att släppa. Tror jag i alla fall.

  • Anonym (vadgöra)
    Anonym (a) skrev 2015-04-25 18:57:52 följande:

    Ta ett allvarligt (men lugn och pedagogiskt) snack med henne att om hon inte kan hantera att välja kläder själv så kommer du att göra det åt henne i en tid framöver tills hon kan hantera det själv igen. Om hon protesterar och gråter över det är det ju inte direkt någon skillnad mot hur hon gör i dag, eller hur? Situationen är ohållbar. Hon är uppenbarligen inte mogen att hantera det här själv. Då får du som förälder gå in, bromsa och styra upp situationen. Det kommer att vara jobbigt först, men sedan kommer hon att vänja sig och prestationsångesten över klädval kommer att släppa. Tror jag i alla fall.


     


    Fast det har jag ju försökt att göra i över ett halvårs tid. Snacka har vi gjort upprepade gånger med utfallet att hon säger att hon ska klä på sig utan problem. Sen är det likadant igen morgonen därpå.


    Jag har lagt fram kläder åt henne kvällen innan, även att vi valt tillsammans på kvällen. På morgonen får hon dock samma frispel...


    Vid ett tillfälle har jag burit henne i underkläder och en filt till förskolan, när hon vägrade klä sig och jag behövde åka.


    Vi har rensat tillsammans och gått och köpt nya kläder, dom duger ändå inte sen efter att de använts 1 tillfälle för då är dom "gamla".

  • Madmoiselle

    Det låter som att ni inte köper kläder hon vill ha och trivs i. Får hon vara med och välja kläder? Jag menar inte att du ska köpa en helt ny garderob till henne, men nästa gång du ska köpa kläder så låt henne få vara med och välja. Ett nyt nattlinne tycker jag ni kan köpa redan nu om ni inte har jättedåligt med pengar. Det finns många prinsessliknande nattlinnen som inte är så dyra. Äger du en symaskin så är det hyfsat lätt att sy upp en tyllkjol hon kan ha ovanpå overallen, det är inte dyrt heller.

  • Anonym (vadgöra)
    Madmoiselle skrev 2015-04-26 16:19:53 följande:

    Det låter som att ni inte köper kläder hon vill ha och trivs i. Får hon vara med och välja kläder? Jag menar inte att du ska köpa en helt ny garderob till henne, men nästa gång du ska köpa kläder så låt henne få vara med och välja. Ett nyt nattlinne tycker jag ni kan köpa redan nu om ni inte har jättedåligt med pengar. Det finns många prinsessliknande nattlinnen som inte är så dyra. Äger du en symaskin så är det hyfsat lätt att sy upp en tyllkjol hon kan ha ovanpå overallen, det är inte dyrt heller.


     


    Vi köper helt vanliga svensson-kläder. Hon har alltid varit med och valt. Men sen vägrar hon använda kläderna mer än 1 gång (det enda som fungerar fler gånger utan protest är några tröjor med Elsa på). Nattlinne har hon som sagt ca 10 stycken, varav 6 stycken nästan nyinköpta eftersom hon växt upp till 122/128 rätt nyligen.


    Poängen är att hon har helt fel inställning till allt. Det är inte okej att bete sig som om hon vore Paris Hiltons dotter, kapitalistiskt och inte uppskatta det man får osv. Det är inte okej att ha ett sånt utspel 2-4 timmar om dagen. Och sen undrar jag ju VARFÖR. Hon är FEM år. Hon borde i praktiken kunna gå i mysbyxor och en t-shirt utan att bry sig för det enda kläderna ska vara funktionellt till är att leka och hålla varmt. Ingenting annat.


    Vi har testat allt mellan att plocka bort stora delar av hennes garderob (då hade hon 5 par tröjor och 5 par byxor att välja mellan i princip) till att hon hade alla sina kläder som nu är uppe i kanske 30 par byxor, och 50 tröjor. Det finns fortfarande ingenting att välja på.

  • Anonym (...)

    Oj! Det var en jäkla massa kläder... Varför lade ni till mer?

  • Mylla
    Anonym (vadgöra) skrev 2015-04-27 09:24:19 följande:

     Poängen är att hon har helt fel inställning till allt. Det är inte okej att bete sig som om hon vore Paris Hiltons dotter, kapitalistiskt och inte uppskatta det man får osv. Det är inte okej att ha ett sånt utspel 2-4 timmar om dagen. Och sen undrar jag ju VARFÖR. 


     


    Intressant fråga, vad tror du? Jag har ingen aning vad atityden kan komma ifrån eftersom jag inte känner ditt barn.

    Varför skriker hon så länge? Hur hanterar ni det? Vad gör ni? Det låter skitjobbigt.
  • Anonym (vadgöra)
    Anonym (...) skrev 2015-04-27 20:19:51 följande:

    Oj! Det var en jäkla massa kläder... Varför lade ni till mer?


     


    Ja det är för mycket nu. Blev en del extra för att hon just varit i en väx-period och i början köpte vi också för att avhjälpa problemet med att det inte fanns nått fint. Då fick hon vara med att köpa. Lite vardagskläder, dagiskläder, kalaskläder. Blir lätt så...


    Mylla skrev 2015-04-27 20:26:56 följande:
    Intressant fråga, vad tror du? Jag har ingen aning vad atityden kan komma ifrån eftersom jag inte känner ditt barn.

    Varför skriker hon så länge? Hur hanterar ni det? Vad gör ni? Det låter skitjobbigt.

    I början försökte vi hjälpas åt att ta fram kläder, funkade inte. Sen har vi tvångstagit på henne kläder som vi bestämt, funkade inte.Jag har gett 2-3 val, funkade inte. Diskuterat både mitt i, och out of the blue, inte funkat.


    På sista tiden har skriken ignorerats och hon missar en massa annat tills hon klätt sig. Hon kan ju inte vara med ute i trädgården naken t.ex. Och ska vi gå till bussen så klär vi andra helt sonika på oss ytterkläder och går ut och väntar utanför huset tills hon kommer, då påklädd fast fortfarande tjutandes.

  • Boll86

    Hm, intressant fenomen. Jag var nog lite liknande som barn, alltså inte så "prinsessig" men kinkig när det kom till kläder. Jag tyckte att allting skavde och klarade inte av sömmar öht en period minns jag. Tycker du ska försöka nysta i varför detta med kläder är så himla viktigt för henne. Kan säkert finnas nåt bakomliggande, nån har sagt nånting, kanske inte ens till henne personligen men någonting som hon tagit åt sig av.

  • nozpa

    Min snart 4 åring är likadan. Och barnen på förskolan är precis likadana också. Tjejerna ska ha klänningar och killarna ska vara riddare i princip. Jag låter det vara och hoppas att det bara är tillfälligt. Är inget direkt tjat om smink iaf. Bara nagellack. :) Håret ska vara långt och lockigt också. Rosa, glitter, blommor och fjärilar.

    För att underlätta på morgonen så kan ni välja kvällen innan. Så blir det hon har valt på morgonen. Börjar hon tjata om att byta så säg nej. Det hon valde kvällen innan är det som gäller.

    Har inga bättre tips.

  • bondy

    Vilken lättnad det var att läsa din trådstart! Det är alltså inte bara vi som har en sådan här femåring hemma! Glad Det kunde ha varit jag som skrivit, allt stämmer på pricken in på vår tjej. Vi är också lika desperata just nu för konflikterna bara eskalerar och det tar ca två (!!) timmar att ta sig ut genom ytterdörren. Jag ser att din tråd startades för snart två år sedan så jag hoppas att det har löst sig för er. Snälla, om du läser detta, hur gjorde ni för att få stopp på detta? Eller gick det över av sig själv?

  • GAndrea

    Funkar ingenting så hota med att köpa 5 nya byxor, likadana och 5 vita t-shirts, likadana. Voila! Så slipper hon välja. Och plocka bort resten av garderoben

  • Anonym (vadgöra)

    Ja dottern är ju 7 nu.


    Vi gjorde helt sonika så att jag plockade bort garderoben. Hon fick 5 tröjor och 5 tröjor att välja mellan resten ställdes bort.


    Hon fick lägga fram kläder på kvällen och ju snabbare det gick att välja desto mer speltid fick hon. (1 timme mellan 18-19 som sakta tickade bort om kläder inte var framme). Hon tjöt en hel del i början.


    Sen kom hon på knepet att lägga fram kläder, fast tjuta om det på morgonen. Så fick göra likadant då fast med barnkanalen. Hon får kolla mellan 6.30-7.30. OM hon har klätt på sig.


    När hon började göra det utan tjafs så fick hon önska sig tillbaka 1 plagg i taget. (Hon fick inte välja specifikt rosa glitterkjol, utan mer antingen byxor, tröja eller klänning/kjol, så valde jag vilket plagg). Det gick sakta men funkade.


    Hon har slutat tjafsa om VAD hon ska ha på sig men sen har vi fått problemet att hon slänger kläderna på golvet istället för i tvättkorgen eller använder det igen. (och hon kan byta flera gånger vissa dagar fortfarande, dock utan protest). De kläderna hamnar just nu i samma påse i skåpet där vi var för två år sedan, och de kommer hon börja få tillbaka när kläder inte längre hamnar på golvet.

Svar på tråden Utseendefixerad 5-åring.