• Anonym (Halvaktiva mamman)

    Hur ofta är ni fysiskt aktiva tillsammans med era barn???

    I dessa tider, upplever jag att man lätt får prestationsångest då media på olika sätt, pekar på att barn får för lite motion.

    Nu när vi har så många olika skärmar barnen kan roa sig med, så känns det lätt som att man av bekvämlighet sätter barnen framför teven/ipaden/datorn etc för att hinna göra allt man måste hinna göra innan man måste lägga sig så man orkar upp nästa morgon.

    Och så har vi alla supermorsor och farsor som sätter barnen i fotbollsskolor och samtidigt gör massor av fysiska aktiviteter med barnen själva på fritiden. I sociala medier så tror jag de föräldrar som har självförtroende och vet att de gör allt, är de som också skriver.

    Därför hoppas jag på en mer bred bild av hur det ser ut. Hur många av er där ute är fysiskt aktiva med era barn regelbundet och vad gör ni då??

    Själv cyklar jag med min 5-åring så mycket jag själv orkar men jag upplever inte att han är mogen för lagidrott osv så det får vänta.

    Så... Hur fysiskt aktiva är ni med era barn och vad gör ni?

  • Svar på tråden Hur ofta är ni fysiskt aktiva tillsammans med era barn???
  • Mrs Green

    Det blir väl mest på helgerna. Vi cyklar eller går på Friskis. Annars spelar dottern handboll, men då är ju inte jag med.

  • Anonym (Halvaktiva mamman)
    Mrs Green skrev 2015-04-25 21:22:05 följande:

    Det blir väl mest på helgerna. Vi cyklar eller går på Friskis. Annars spelar dottern handboll, men då är ju inte jag med.


    Hur gammal är din dotter? Det kanske är lättare att göra saker när barnen är lite äldre?
  • Milleman

    Vår son fyller snart 4, vi är ute och aktiva ihop med honom en stund varje dag. Cyklar mycket (antingen går, joggar eller cyklar vi bredvid, upp mot 1 mil), spelar fotboll eller innebandy här på området eller går till skogen :) en gång i veckan under 10 v/termin går han på gympa för barn.

    Därmed inte sagt att han inte tittar på skärmar, det gör han varje dag det också :)

  • Rockabillymom
    Milleman skrev 2015-04-25 22:58:26 följande:

    Vår son fyller snart 4, vi är ute och aktiva ihop med honom en stund varje dag. Cyklar mycket (antingen går, joggar eller cyklar vi bredvid, upp mot 1 mil), spelar fotboll eller innebandy här på området eller går till skogen :) en gång i veckan under 10 v/termin går han på gympa för barn.

    Därmed inte sagt att han inte tittar på skärmar, det gör han varje dag det också :)


    Cyklar sonen ca 1 mil om dagen?
  • Alexi

    Barnen är 4 och 6 år. Vi känner nog att de blr vara ute eller röra på sig på något sätt på helgerna. Cykla, leka på lekplats eller så, beroende på väder och ålder. Ibland bara lek på tomten och ibland ingen fysisk aktivitet alls men kanske lite springande i ett köpcentrum.

    På sommarmånaderna går vi gärna en promenad tillsammans efter middagen, vi går en svång och de får leka lite på lekplatserna vi passerar.

    Sexåringen går nu på fotboll och simskola men 4-åringen inte på något.

  • nozpa

    Min som snart blir 4 vill hellre vara ute och leka/cykla/springa osv än att sitta med surfplattan.
    Så det brukar bli 2-4 timmar/dag minst som vi är ute och rör oss. Hon går på dans och gymnastik också. Bara 15 timmar på förskola, så vi har ju tid att vara igång ganska mycket.

  • Litet My

    Vi går en del promenader, går mycket i skogen, utövar vintersporter om vintern. Typ så. Just nu lär sig 3,5 åringen att cykla så det springs en del im det räknas.

  • Milleman
    Rockabillymom skrev 2015-04-25 23:16:04 följande:
    Cyklar sonen ca 1 mil om dagen?
    Absolut inte. Men han cyklar flera kilometer varje dag. Jag skrev upp mot 1 mil, alltså 1 mil som mest. Säg 3-6 km en vanlig dag.
  • Mrs Green
    Anonym (Halvaktiva mamman) skrev 2015-04-25 21:26:10 följande:
    Hur gammal är din dotter? Det kanske är lättare att göra saker när barnen är lite äldre?
    Hon fyller 10 i år. Men familjejympan på Friskis började vi med när hon var 3, och från 6 år får de gå med på vissa "vanliga" pass.
  • Alexi

    Tillägg till mitt inlägg ovan. Våra barn har nyligen börjat på familjegympan på Friskis förresten, de tycker det är jättekul. (De är 4 och 6 år)

Svar på tråden Hur ofta är ni fysiskt aktiva tillsammans med era barn???