• Anonym (Medic­in?)
    Äldre 25 Apr 21:13
    1616 visningar
    12 svar
    12
    1616

    Vilka mediciner-adhd?

    Vilka mediciner kan man få utskrivet förutom concerta om man blir diagnosierad med adhd?
    Får läkare på vårdcentral skriva ut dom medicinerna?

  • Svar på tråden Vilka mediciner-adhd?
  • Anonym (Linn)
    Äldre 25 Apr 21:43
    #1
    Anonym (Medicin?) skrev 2015-04-25 21:13:39 följande:

    Vilka mediciner kan man få utskrivet förutom concerta om man blir diagnosierad med adhd?
    Får läkare på vårdcentral skriva ut dom medicinerna?


    Nej, läkare på VC får inte skriva ut det, bara vissa läkare med kompetens just för detta. Sedan följs det upp väldigt noga. Det finns många sorters preparat men man brukar börja med Concerta som första alternativ.
  • Anonym (Medic­in?) Trådstartaren
    Äldre 25 Apr 21:52
    #2

    Ok tack för svar.
    Jag undrar för jag har gått till en läkare på vårdcentralen. Han har skickat remiss för utredning av misstänkt adhd på mig men det är över 3 års väntetid.
    Han skrev ut någon medicin till mig men jag vågade aldrig ta den dels för att man "inte fick bli gravid"när man åt den.
    Det var inge vanlig ssri iaf. Så därför började jag fundera lite nu vad det kan ha varit för medicin han skrev ut åt mig.
    Jag bad dom ta bort medicinen åt mig på apoteket så vet inte vad det var för någon.
    Men då kan det iaf inte ha varit någon sån medicin som liknande concerta eftersom såna läkemedel inte får skrivas ut av vem som helst.

  • Äldre 25 Apr 21:58
    #3

    Jag tror att vanliga läkare kan skriva ut Strattera. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Medic­in?) Trådstartaren
    Äldre 25 Apr 22:04
    #4
    Kerubmamman skrev 2015-04-25 21:58:32 följande:

    Jag tror att vanliga läkare kan skriva ut Strattera. 


    Tack, är nästan 100 på att det var så det hette!
  • Anonym (Ander­s)
    Äldre 25 Apr 22:06
    #5

    Concerta eller ritalina ?

  • Giovan­na
    Äldre 25 Apr 22:12
    #6
    Anonym (Medicin?) skrev 2015-04-25 22:04:48 följande:
    Tack, är nästan 100 på att det var så det hette!
    Togs det leverprover, blodtryck etc när du före du skulle börja med medicinen? Detta görs alltid före påbörjad behandling och med jämna mellanrum under behandlingen.
  • Anonym (Medic­in?) Trådstartaren
    Äldre 25 Apr 22:31
    #7
    Anonym (Anders) skrev 2015-04-25 22:06:53 följande:

    Concerta eller ritalina ?


    Strattera.
  • Anonym (Medic­in?) Trådstartaren
    Äldre 25 Apr 22:34
    #8
    Giovanna skrev 2015-04-25 22:12:46 följande:
    Togs det leverprover, blodtryck etc när du före du skulle börja med medicinen? Detta görs alltid före påbörjad behandling och med jämna mellanrum under behandlingen.
    Blodtryck och nå blodprov togs men han skrev ju ut det samma dag så då kan han ju inte ha fått några provsvar?
    Jag har tagit kontakt med min vårdcentral och bett om en tid till honom för att diskutera mediciner igen. Får fråga vilken det var han skrev ut förra gången, den jag inte tog. Men känner igen strattera väldigt mycket men kan inte säga till 100% att det var den men tror det.
  • Anonym (Mini-­Vessla­n)
    Äldre 25 Apr 23:16
    #9
    Anonym (Medicin?) skrev 2015-04-25 21:52:21 följande:

    Ok tack för svar.
    Jag undrar för jag har gått till en läkare på vårdcentralen. Han har skickat remiss för utredning av misstänkt adhd på mig men det är över 3 års väntetid.
    Han skrev ut någon medicin till mig men jag vågade aldrig ta den dels för att man "inte fick bli gravid"när man åt den.
    Det var inge vanlig ssri iaf. Så därför började jag fundera lite nu vad det kan ha varit för medicin han skrev ut åt mig.
    Jag bad dom ta bort medicinen åt mig på apoteket så vet inte vad det var för någon.
    Men då kan det iaf inte ha varit någon sån medicin som liknande concerta eftersom såna läkemedel inte får skrivas ut av vem som helst.


    Över tre års väntetid för att få en adhd-utredning?!?! Nej, det är inte möjligt! Är du säker på det? När min läkare skickade remiss för min utredning fick jag veta att väntetiden var ca 5 månader men det kunde gå snabbare. Efter fyra månader startade min utredning. Självklart skiljer det sig säkert mellan olika landsting, men jag tror inte att tidsgapet mellan olika landsting kan vara flera år. Omöjligt! Detta måste du kolla igen för din egen skull. Jag hoppas att det kommer att lösa sig för dig.
  • Anonym (Medic­in?) Trådstartaren
    Äldre 25 Apr 23:28
    #10
    Anonym (Mini-Vesslan) skrev 2015-04-25 23:16:42 följande:
    Över tre års väntetid för att få en adhd-utredning?!?! Nej, det är inte möjligt! Är du säker på det? När min läkare skickade remiss för min utredning fick jag veta att väntetiden var ca 5 månader men det kunde gå snabbare. Efter fyra månader startade min utredning. Självklart skiljer det sig säkert mellan olika landsting, men jag tror inte att tidsgapet mellan olika landsting kan vara flera år. Omöjligt! Detta måste du kolla igen för din egen skull. Jag hoppas att det kommer att lösa sig för dig.
    Både läkare och psykiatriker jag har gått hos säger att det är strax över 3 års väntetid. Jag är vuxen så kanske det spelar in också? Kan tänka mig att det går betydligt fortare för barn/ungdomar. (Bor i en storstad så man kanske skulle söka sig till nån mindre stad för att få en utredning?).
    Tack!
  • Anonym (Mini-­Vessla­n)
    Äldre 25 Apr 23:44
    #11
    Anonym (Medicin?) skrev 2015-04-25 23:28:39 följande:
    Både läkare och psykiatriker jag har gått hos säger att det är strax över 3 års väntetid. Jag är vuxen så kanske det spelar in också? Kan tänka mig att det går betydligt fortare för barn/ungdomar. (Bor i en storstad så man kanske skulle söka sig till nån mindre stad för att få en utredning?).
    Tack!
    Jag är också vuxen och bor i en storstad (Stockholm). De läkare och psykiatriker du träffat kan ha fel. Jag har varit med om att den läkare jag hade på vc inte var insatt alls i hur öppenpsykiatrin fungerade och hur adhd-utredningar gick till. Han sa till exempel att man alltid gör hjärnröntgen vid adhd-utredningar men så visade det sig att så är det inte alls. Det är bara ett exempel som fick mig att förstå att läkare inte alltid har koll på hur det fungerar inom andra sektorer av sjukvården. Så kolla igen, och om de fortsätter att envisas kan du hänvisa till mitt inlägg för jag lovar och svär att det inte tog mer än 4 månader i Stockholm för att få en utredning och att det är omöjligt att det skulle vara sådana enorma skillnader mellan olika landsting. Ge inte upp!
  • Anonym (L)
    Äldre 26 Apr 07:49
    #12

    Där jag bor var väntetiden för att starta adhd utredningen 1 - 1,5 år... Det skiljer sig väldigt i landet vad jag förstått.

Svar på tråden Vilka mediciner-adhd?